fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Tucson 1.6 CRDi Advanced

Posted on
Test: Hyundai Tucson 1.6 CRDi Advanced

Nu skal der nye boller på suppen. Fra at være en lidt anonym familie-SUV i kompaktklassen, skal Hyundai Tucson spille mere med musklerne. Ingredienserne i fjerde generation er en veltrænet krop, en elegant kabine, højere kvalitet, mere sikkerhed, et bredt motor-program, en attraktiv prissætning og 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Jeg har testet Hyundai Tucson med dieselmotor og automatgear i topversionen Advanced. Se om den har hvad der skal til for at tilfredsstille familiens behov.

4,50 meter lang, 1,87 meter bred og 1,65 meter høj. Akselafstanden er 2,68 m.

Ny fra ende til anden

Der findes bilmærker, som har fundet den magiske formel, og holder så godt fast i den, at man i farten har svært ved at skelne en ny model fra den gamle. Se bare på VW Golf, Audi A6 eller BMW 3-serie. I det lys er det nærliggende at tænke, at Hyundai stadig er i proces med Tucson. For sammenlignet med den foregående model, er den nye Tucson nærmest ikke til at kende. Og det er ikke bare en makeover, som i tv-programmet ”The Swan”, den har fået. Nej, den fremstår fuldstændig ny fra ende til anden. Og jeg tror, at formlen er ved at være der.

Tag nu designet. En SUV må gerne fremstå lidt rå, kantet og robust, og her skal jeg da love for, at Tucson giver den gas. En markant og gennemgående grill med integrerede lygter og et baglygtedesign med lysbånd på tværs af bagklappen, får Tucson til at se mere bred ud, end den reelt er. Langs siderne er der godt med fylde på skærmene og de markante hjulkasser med brede plastikkanter falder godt i min smag. Det strømlinede look virker helstøbt, og den lille detalje med at skjule bagrudeviskeren i den øverste spoiler er godt tænkt. Testbilen har 19” alufælge, som virkelig klæder Tucson.

Mærkbart kvalitetsløft

Inde i kabinen finder jeg mig med min 187 cm høje anmelderkrop godt tilpas bag rattet. Der er masser af plads og indstillingsmulighederne er gode. Det er tydeligt, at kvaliteten har fået et mærkbart løft. De elegante linjer og overflader er bløde og behagelige at røre ved, og instrumentbordet virker overskueligt. Pladsen ved bagsædet er yderst fornuftig.

I udstyrsversionerne Essential og Advanced – indstigningsversionen hedder Pure – er der to digitale skærme. Det digitale cockpit på 10,25” er flot udført og let at aflæse. Infotainmentskærmen – ligeledes 10,25” – giver en nem betjening af navigation, medie, radio og mange af bilens indstillinger.

Klimaanlæg og volumen betjenes med touchknapper på et stort panel under infotainmentskærmen, hvor form dog har vundet over funktion. Det er lidt bøvlet at betjene. Heldigvis kan bl.a. volumen betjenes fra multifunktionsrattet med en “rigtig” knap.

Af licensmæssige årsager er Apple Carplay / Android Auto ikke trådløs i de versioner, som har den store 10,25″ infotainmentskærm. I versioner med 8″ infotainmentskærm er Apple Carplay / Android Auto trådløs.

Allerede fra basismodellen Pure har Tucson bl.a. bakkamera, automatisk skiltegenkendelse, LED kørelys, vognbaneassistent og automatisk nødbremse med drejefunktion og genkendelse af fodgængere og cyklister.

Næste skridt “Essential” har bl.a. adaptiv fartpilot (til DCT), varme i forsæder, varme i rattet og 10,25” infotainmentskærm.

“Advanced” topper med bl.a. 3-zonet klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefon (og den lader hurtigt!), blindvinkel sensor og varme i bagsæder.

Dieselversionen god til det lange træk

Køreegenskaberne i Hyundai Tucson er gode. Det er en komfortabel bil, og Hyundai har været gode til at reducere støjniveauet. Du generes ikke af hverken vind- eller dækstøj. DCT automatgearkassen med 7 trin går godt i spænd med diesel mild hybrid motoren. De 136 dieselheste passer godt til bilens størrelse.

LED kombinationsbaglygter er standard fra Essential og op.

Jeg har prøvet bilen med forskellige drivlinjer, og dieselversionen er særligt egnet til det store kørselsbehov med lange ture. Dieselmotoren med mildhybrid klarer på papiret 18,9 km/l (WTLP) ved blandet kørsel, og i min test kan jeg konstatere, at det ikke er urealistisk at opnå. Tucson kan trække op til 750 kg (uden bremser) og op til 1.650 kg (med bremser).

Testbilen har en førerpakke til 22.995 kr. – den er værd at tage med. Her får du nemlig det smarte blindvinkel visning i det digitale cockpit, som giver et ekstra godt overblik ved overhalinger eller ved fx højresving i tæt bytrafik. Pakken giver også et 360 graders omgivelseskamera, premium lydsystem fra KRELL og motorvejsassistent.

Der er flere interessante udstyrspakker i programmet, så husk at undersøge mulighederne, når du skal konfigurere din Tucson.

Gå som minimum efter Essential

Den billigste Tucson med benzinmotor og 6-trins manuelt gear i udstyrsversionen Pure koster fra 279.995 kr. Pure fås kun med benzinmotor og manuelt gear.

Jeg ville dog som minimum gå efter udstyrsniveauet Essential, da du får en del mere udstyr for en relativ lille merpris. Mild hybrid versionerne – både benzin og diesel – giver en forbedret brændstoføkonomi og fås samtidig udelukkende med 7-trins DCT automatgearkasse, som i min optik er et must i en bil som Tucson.

Testbilen står til 399.995 kr. og har som ekstraudstyr førerpakken til 22.995 kr. og deluxepakke til 26.995 kr. (panoramasoltag og LED interiørbelysning).

Senere på året kommer Tucson som plug-in hybrid, som meget vel kan vise sig at blive det mest attraktive køb i forhold til pris og udstyr.

Tucson Pure koster fra 279.995 kr. Jeg ville dog som minimum gå efter udstyrsniveauet Essential, da du får en del mere udstyr for en relativ lille merpris.

Tucson står som en komplet og rummelig familiebil, der sagtens kan måle sig med de bedste i klassen. Kabinen er flot med brugervenlig betjening, køreegenskaberne er gode og kvalitetsindtrykket højt. Dertil er motorprogrammet bredt, og du kan i Tucson få en lang række attraktive assistent- og sikkerhedssystemer, som er værd at tage med. Oven i hatten får du 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.

Så den afgørende faktor bliver, om det nye designsprog får familien Danmark til at vælge Tucson til eller fra. Selv er jeg fan af designet – og de 19” fælge er prikken over i’et. Men hold øje med plug-in hybriden. Den skal nok blive interessant.

Det bedste ved Hyundai Tucson

  • Vellykket og markant SUV design
  • Lækker kabine i høj kvalitet
  • God plads
  • Komfortabel og lydsvag
  • 5 års garanti uden kilometerbegrænsning

Det kunne være bedre

  • Touch-knapper på betjeningspanel er flotte – men betjeningen er ikke optimal
  • Trådløs Apple CarPlay / Android Auto ikke muligt i versioner med den store infotainmentskærm (10,25″)

Konkurrenter

Specifikationer – Hyundai Tucson 1.6 CRDi Advanced

  • Motor: 1.6 CRDi dieselmotor med 48 V mild hybrid
  • Ydelse: 136 hk
  • Gearkasse: 7-trins DCT automatgearkasse
  • Brændstofforbrug: 18,9 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Bagagerum: 546-616 liter afhængig af model
  • Garanti: 5 år uden kilometerbegrænsning
  • Euro NCAP: Ikke testet

Foto: Thomas Saks

5 kommentarer

5 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: