To nye MG4-varianter – den ene med lang rækkevidde og den anden med rigtig mange heste – holder sig under 300.000 kr. i pris. De kunne snildt have kostet mere. Jeg har kørt en tur i de to prisbaskere, og her er første indtryk.
Alle varianter koster under 300.000 kr.
MG er i vækst, og vil bruge den populære MG4 som løftestang til at vokse yderligere. De nye varianter lanceres på toppen af de eksisterende, som er MG4 standard range til 229.999 kr. og MG4 long range til 279.999 kr. med 2023 opdateringer.
For kun 20.000 kr. mere får du den heftige XPower udgave med 320 kW/435 hk (600 Nm) eller extended range med 245 hk og op til 520 km rækkevidde. Prisen er den samme, og det er altså ret vildt for en bil i C-segmentet.
XPower er en vildbasse
Med XPower genindfører MG betegnelsen for en performanceudgave, og her får den virkelig fuld gas.
Du får et intelligent firehjulstræk fra en dobbeltmotorisk drivlinje, og der er elektronisk differentialespærring, så du kan holde bilen på ret kurs med øget stabilitet, når det går heftigt for sig i sving. Affjedringen er tilpasset mere dynamisk kørsel og styringen gjort skarpere.
Launch control har den sørme også.
Bilen er oplagt til banekørsel, og har et ret udførligt Track program, hvor du kan måle hvor godt du klarer dig på banen og konkurrere på lap times.
Men den er også komfortabel nok til dagligdagskørsel. Her har du et 64 kWh batteri og op til 385 km rækkevidde.
0-100 km/t på bare 3,8 sekunder
I kabinen er der Alcantara på sæderne og udvendigt er der farvede kapsler på bremsekalibrene, som titter frem bag de flotte 18” fælge. Den grønne matte farve klæder bilen.
At du kan få så mange heste med så avanceret teknik er vildt, og en god nyhed for alle, som er til den slags biler. Det er i øvrigt værd at bemærke, at grundvarianterne af MG4 har høj køredynamik, så XPower-forvandlingen sker på et i forvejen godt grundlag.
Jeg har kørt bilen på almindelige veje. Her kan accelerationen fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder godt mærkes, men jeg må vente med at teste bilens øvrige racelækkerier, til jeg er i mere passende rammer.
Nyt stort batteri på 77 kWh giver længere rækkevidde
Lidt mere stille og roligt går det i den nye variant ”extended range”. Her sikrer et større batteri på 77 kWh en rækkevidde på op til 520 km og en forbedre ladekurve.
Elmotoren på bagakslen er fornyet, så de nu yder 245 hk med en acceleration fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Det er 40 heste mere i forhold til standard range.
Jeg har testet denne variant ved bykørsel i København. Udgangspunktet var 519 km rækkevidde og efter en halv times kørsel stod der 517 i displayet. Det virker jo meget lovende. Rækkevidde og opladning over længere strækninger har jeg til gode at teste.
Alle MG4-varianter opdateres
Sammen med de nye varianter retter MG op på nogle ting, som har manglet. Alle MG4 får derfor en opdatering med bl.a. one-pedal driving, en 3. nakkestøtte ved bagsædet og bagrudevisker. Derudover er der nye alufælge og en forbedret ladekurve.
Kommer der bedre styr på assistentsystemerne i fremtidige opdateringer, er det svært at finde noget, som ikke spiller i MG4.
MG4 står styrket blandt konkurrenterne
MG4-modelprogrammet står med de nye varianter og priser ekstremt skarpt i konkurrentlandskabet. Privatleasingpriser er tilgængelige på alle varianter: Til eksempel koster extended range MG4 Extended Range 3.495 kr. og XPower står til 3.995 kr. – begge med 19.995 kr. i udbetaling.
Den ”gamle” MG4 Luxury fås lidt endnu til 275.999 kr. i varianten uden 2023-opdateringer.
Foto: MG