I forbindelse med eCarExpo har vi været en tur forbi Hyundais stand for at sparke dæk på den nye IONIQ 6. Et flot coupé/sedan-design kombineret med lang rækkevidde og fornuftig plads gør bilen interessant.

Bilens rækkevidde på 614 km (WLTP), energieffektivitet på ned til 13,9 kWh per 100 kilometer og mulighed for at lynlade op til 351 km rækkevidde på et kvarter peger i retning af et potentielt hit som firmabil. Tallene taler i hvert fald for, at pendling eller længere ture mellem Sjælland og Jylland bliver mindre bøvlet i elbil.
Bygges på dedikeret elbil-platform
Ligesom IONIQ 5 er den nye elbil i modelprogrammet baseret på platformen E-GMP, der er med til at gøre den hurtige opladning og store rækkevidde mulig. Den fås med to batteristørrelser: 53 kWh standard range eller 77,4 kWh long range.
Bilen må trække op til 1.500 kg.

Platformen med det flade batteri i bunden og en akselafstand på 2,95 meter gør kabinepladsen god med rigtig fin plads ved forsæderne og imponerende benplads ved bagsædet. Loftshøjden for bagsædepassagerer er grundet den faldende taghældning lidt kneben.
Se video fra bl.a. bilens kabine på Carlife365’s Instagram:
Der er plads til 401 liter i bagagerummet, og i et frunk under motorhjelmen er der 45 liter til opbevaring af fx kabler.
Designet adskiller sig meget fra IONIQ 5, som har et mere futuristisk look, men IONIQ 6 har et mere coupéagtigt design. Baglygtebåndet med pixel design har de tilfælles.

IONIQ 6 ser, trods sin længde på 4,85 meter, kompakt ud og bagenden med den markante bagspoiler lugter lidt af Porsche. Spoileren mindsker vindmodstanden og giver samtidig et bedre vejgreb. Sidespejlene er digitale.

Hyundai lægger ikke skjul på, at de med IONIQ 6 gerne vil tage konkurrencen op med Tesla 3.
IONIQ 6 har Vehicle-to-Load-teknologi (V2L) som gør det muligt at trække strøm til 230 v apparater.
Forventet lancering er i løbet af 2023.

Foto: Hyundai
e-gmpelbilhyundai ihyundai ioniq 6