fbpx
 
Categories Biltest

Elektrisk Toyota BZ4X med offroad-evner

Posted on
Elektrisk Toyota BZ4X med offroad-evner

Vi er inviteret til offroad kørsel ved Tirsbæk Gods for at køre den elektriske Toyota BZ4X i et udfordrende terræn med mudder, sand og stejle bakker. Om den klarer skærene, kan du blive klogere på her.  

Foto: Thomas Saks
Carlife365 var inviteret til testkørsel på Tirsbæk Gods af Toyota Danmark.

Første dedikerede elbil

Toyota BZ4X er den første dedikerede elbil fra den japanske bilproducent. BZ betyder Beyond Zero og er Toyotas nye elektriske program, hvor fem nye modeller skal lanceres frem mod 2025. 4-tallet i navnet siger noget om størrelsen i mellemklassen, og X’et indikerer, at det er en crossover – eller SUV om man vil.

Men BZ4X er mere end en elbil i moderigtigt SUV-design. Den fås med firehjulstræk og X mode køreprogrammer til offroad kørsel med bl.a. grip control og down hill assist control. Her kan bilen holde en konstant fart op til 10 km/t med justeringer i 2 km/t intervaller via en knap i midterkonsollen. Det er en fordel, når det går op og ned på et knoldet og ujævnt underlag.

Foto: Toyota
Modeller med firehjulstræk har X mode køreindstillinger med grip control og down hill assist control.

X mode kan tilpasses mudder og sne eller dyb mudder og sne, og bilen kan køre i vand med en dybde op til 50 cm. Det har jeg ikke set i en elbil før.

Toyota har sørget for at batteriet er forseglet og i øvrigt overvåges med avanceret teknologi, så sikkerheden er på plads, når du kører elbil i rå omgivelser. Går noget i stykker kan delene relativt nemt repareres med adgang til batteriet under bilen og en batterigaranti på 10 år eller 1.000.000 km (minimum 70 % batterikapacitet) siger lidt om, at Toyota tror på kvaliteten. Det er et stærkt signal.

Elektrisk offroad-oplevelse

Jeg har før kørt i terrænet ved Tirsbæk Gods i bl.a. Land Rover Defender og Range Rover, men det er første gang, jeg prøver det i en elbil.

Med i bilen er en instruktør, og vi lægger ud i et område med stejle hældninger og sandgrave. Det er en novemberdag hvor regnen flittigt har tromlet mod ruden, så området i Tirsbæk er godt fedtet.

Foto: Toyota
En hældning på 30 grader klarer BZ4X uden problemer.

Vi har 218 hk (337 Nm) fordelt på to elmotorer til at trække os rundt, og det foregår fuldstændigt lydløst. Det er en spøjs oplevelse. Bilens frihøjde på 16 cm er nok til at klare moderat terrænkørsel. Vi kører på standarddæk med almindeligt mønster og på de stejle hældninger kører Toyotaen ubesværet med et godt greb. En tur i sandkassen er heller ingen hindring.

Foto: Toyota
Her har vi bakket bilen op ad en stejl skovskrænt, og det foregår med fuld kontrol og godt greb.

Vi fortsætter i et mere kuperet skovområde, og her er sporene dybe med masser af mudder og glat efterårsløv. Også her pløjer bilen ubesværet og lydløs gennem terrænet. X mode køreprogrammerne er ret simple, men de gør, hvad de skal. Toyota BZ4X kommer frem uden problemer.

Foto: Thomas Saks
Kameraer hjælper med at skabe overblik, hvis du ikke selv kan se omgivelserne, fx når du skal køre ned ad en stejl bakke.

Et offroad statement

Der er kameraer, så du på infotainmentskærmen kan se omgivelserne, hvis der fx er en bakke, hvor du har dårligt udsyn. Billedet er ikke i bedste kvalitet, og det ser lidt grynet ud på skærmen, men det er til at leve med, og bare det, at muligheden er der, er en stor hjælp i et kuperet terræn.  

Foto: Toyota
BZ4X har et cool SUV udtryk med markante skærmkasser og plastdetaljer.

Bilens udvendige design med de meget synlige plastskærmkanter passer rigtigt godt til bilens egenskaber i terrænet som ved Tirsbæk Gods. Det er nok de færreste købere, der reelt kommer til at pløje bilen gennem mudderet, men nu kan det rent faktisk lade sig gøre at køre offroad i en elbil. Det er et statement og et signal, som nok skal finde sin målgruppe.

En alsidig elbil

Vi ved også fra den indledende runde til Årets Bil i Danmark 2023, hvor Toyota BZ4X er i finalen, at bilen har en alsidighed. Her har vi kørt den på FDM Jyllandsringen og på de omkringliggende landeveje, og køreegenskaberne imponerer. Den er sjov og dynamisk men også komfortabel. Med offroad-krydderiet i den firehjulstrukne variant er det en bil, med mange egenskaber. Toyota BZ4X må trække 750 kg.

Batteriet er på 71,4 kWh og opladning sker med tre-faset 11 kW lader og op til 150 kW i en hurtiglader. Det betyder, at 0-80 % opladning kan klares på en halv time. Rækkevidden er fra 416-513 afhængig af model. Accelerationen for firehjulstrækkeren er 6,9 sek. og 7,5 sek. i varianten med forhjulstræk.

Pladsen i kabinen perfekt til en familie med fin loftshøjde og god benplads både for og bag. Bagagerummet sluger rimelige 452 liter.

Foto: Toyota
Kabinen er velindrettet med masser af komfortudstyr.

Indretningen i kabinen er funktionel med fokus på nem betjening. Det digitale cockpit sidder helt ude ved forruden og rattet er lille, men ellers er indretningen traditionel Toyota-style med gennemgående fin kvalitet i samlinger og materialer.

Attraktivt prissat

Den firehjulstrukne BZ4X fås i to udstyrsversioner – Active og Executive – og koster fra 422.990 kr.

Toyota Danmark forventer at sælge flest biler med Active udstyrspakke, hvilket er en yderst veludstyret bil med en stort set komplet pakke med komfort-, assistent- og sikkerhedsudstyr.

Vælges topmodellen Executive med firehjulstræk er prisen til 484.990 kr. med alt tænkeligt udstyr inkl. 20” fælge, panoranaglastag og metallak. Det er en meget stærk pris.

Toyota BZ4X fås fra 397.990 kr. med forhjulstræk og udstyrspakken Essential.

Den samlede pakke du får med Toyota BZ4X er attraktiv med flotte udstyrslister og gode priser. Bilens er alsidig og klarer snildt moderat terrænkørsel, og på den anden hånd har du fin komfort ved kørsel på almindelige veje.

Bilens batteri og opladeteknologi er up to date og lægger du batterigaranti oveni, står Toyota BZ4X stærkt i konkurrentlandskabet.

Et stort antal danskere har allerede forudbestilt Toyota BZ4X og fra nytår sker lanceringen hos de danske forhandlere med levering i første del af 2023.

Foto: Thomas Saks
Sammenlignet med Toyota RAV4 er Toyota BZ4X 95 mm længere, 20 mm bredere og 60 mm lavere. Akselafstanden er 160 mm længere.

6 kommentarer

6 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet