fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Ioniq 5 Advanced

Posted on
Test: Hyundai Ioniq 5 Advanced

Med lanceringen af Ioniq 5 har Hyundai lavet en elbil med futuristisk design og klasseledende opladeteknologi. Læg dertil en velgennemtænkt indretning med overdådig plads, masser af udstyr og attraktive priser, så har du en komplet pakke, der er svær at slå. Vi har testet den p.t. nok mest hypede elbil i Danmark, og her kan du læse hvorfor vi er så vilde med Ioniq 5.

Den ser cool ud

På billeder ligner Ioniq 5 mest af alt en mellemklassehatchback, men i virkeligheden er den pænt stor med en længde på 4,6 meter. Den har en akselafstand på hele 3 meter. De er godt 20 cm mere end en Audi Q5 og siger lidt om, hvor vi er på skalaen.

Bilen er 4,6 m lang, 1,9 m bred og 1,6 m høj og

Designlinjerne er futuristiske som bare pokker, og de gennemgående lygtebånd både for og bag med kubistisk lysdesign ser ultra cool ud. Linjerne er overraskende enkle og skarpe, og det bidrager til det moderne udtryk. Hatten af for Hyundai for at turde gå hele vejen med et så radikalt nyt design. I løbet af testugen fik jeg mange småsnakke med nysgerrige medtrafikanter på parkeringspladser, som gerne ville sparke dæk. De mest nysgerrige var Tesla-ejerne – har Hyundai mon fat i en ny målgruppe her?

Baglygtedesignet er super cool.
LED lyset på tværs af bilens front er en fed detalje.
Dørhåndtaget popper op, når du skal åbne bilens dør.

Fleksibel indretning i kabinen

I kabinen har Ioniq 5 rene linjer, som spejler enkeltheden fra det ydre design. Designet virker lidt mindre futuristisk. Nogle vil finde det kedeligt mens andre vil værdsætte overskueligheden. Jeg er et sted midtimellem.

Et rat uden logo? Det er ikke tit, vi ser det.

Instrumentbordet domineres af to skærme i forlængelse, hvorfra de fleste af  bilens funktioner betjenes på den trykfølsomme skærm til højre mens den venstre fungerer som cockpit. Den trykfølsomme skærm er overskuelig og nem at betjene, og systemet responderer hurtigt, når du bevæger dig rundt i menuerne. Hyundai har tilføjet en række almindelige knapper, som gør det nemmere at betjene de mest gængse funktioner som klimaanlæg og infotainment. Det spiller!

Masser af plads og et fleksibelt bagsæde, som kan forskydes i længden. Ryglænet kan justeres i hældningen.

Takket være den lange akselafstand, er pladsen i kabinen enorm. Hyundai har skabt en meget fleksibel indretning, hvor bagsædet kan skubbes frem og tilbage. Det giver mulighed for at tilgodese benplads ved bagsædet eller bagagerumsplads. Bagsæderyglænet kan justeres i hældningen.

Midterkonsollen kan trækkes frem og tilbage (standard i Advanced), hvilket lyder smart men i praksis har det ikke den store betydning for anvendeligheden. Handskerummet er lavet som en skuffe, hvilket er godt tænkt, da det giver et godt overblik.

Stort og regulært bagagerum.

Bagagerummet er stort og rummer 527-588 liter regulære liter afhængig af bagsædets position. Foran er der et ”frunk”, hvor du kan opbevare kabler eller andre effekter.

Ioniq 5 scorer helt klart højt på kabineindretning og fleksibilitet. Kvaliteten er god med fine materialer og fornuftige samlinger. Her overgår Hyundai rent faktisk nogle af de direkte konkurrenter. Interiør-stemningsbelysning (standard i Advanced) ved for- og bagdøre giver bilen et strejf af eksklusivitet og kunstlædersæderne (standard i Advanced) yder god støtte og komfort. Man sidder tilpas højt med et godt overblik uden at det dog føles som en regulær SUV.

Fås med to batteristørrelser

Med det store batteri på 72,6 kWt har Ioniq 5 baghjulstræk og 217 hk med en rækkevidde på op til 481 km. Det er den version, vi tester. Den kan oplade med op til 800 volt og få strøm til 100 km på bare 5 minutter. En opladning fra 10 til 80 procent klares på 18 minutter. Ioniq 5 er bygget E-GMP platformen, som Kia også anvender til Kia EV6. Platformen har en V2L funktion, hvor du kan trække strøm fra bilen til andre elektriske apparater.

Klappen til opladning kan åbnes med en knap på nøglen.

Ioniq 5 fås også med en mindre batteripakke på 58 kWt, som får bilen til at yde 170 hk med en rækkevidde på 384 km. Vil du have endnu mere power end de 217 hk, som er det standardmodellen yder, er det muligt kombinere den store 72,6 kWt batteripakke med firhjulstræk og en ydelse på 307 hk. Versionen med stort batteri og baghjulstræk virker dog tilstrækkelig for de fleste.

På vejen er Hyundai Ioniq 5 først og fremmest stille og smooth. Dæk- og vindstøj er behageligt lavt og det giver en fin kørekomfort. Undervogn og affjedring reagerer i min optik lidt for kontant ved ujævnheder i vejbanen – det er set bedre i konkurrerende modeller. Men ellers er det samlede køreindtryk helt klart komfortabelt og godt.

Der er mærkbar forskel i de forskellige driving modes, og i Sport føles Ioniq 5 ganske kvik med fin speederrespons. Eco og Normal minder mere om hinanden, og lægger op til stille og rolig cruse på de lange lige stræk. Her viser Ioniq 5 også, at den lovede rækkevidde ikke er helt ude i skoven. Ved blandet kørsel er 400 km rækkevidde realistisk (testet i køligt efterårsvejr). Kører du meget i byen, vil jeg tro, at du kan nå endnu længere på strømmen.

Versionen med stort batteri og baghjulstræk virker tilstrækkelig for de fleste.

Ioniq 5 kan trække op til 1.600 kg.

Tre udstyrsversioner

Ioniq 5 er tilgængelig i tre udstyrspakker – Essentiel, Advanced og Ultimate. Vi tester mellemtrinnet Advanced, der er et oplagt valg.

Allerede fra standarversionen Essentiel har Ioniq 5 12.3″ digital cockpit, 12.3 touchskærm, adaptiv fartpilot med stop & Go, aktiv blindvinkel-sensor, bakkamera, højdejustérbart fører- og passagersæde, LED-kørelys med pixeldesign, navigation med dansk tale, nøglefri adgang, varme i forsæder og rat og varmepumpe.

Ioniq 5 har navigation med dansk tale som standard.

I Advanced tilføjes et velfungerende 44″ head-up display, elektrisk førersæde, interiør-stemningsbelysning, længdejustérbar midterkonsol, mørktonede bagruder og sæder i kunstlæder.

Topmodellen Ultimate har 360 graders omgivelseskamera, automatisk nødbremse ifb. bakning, blindvinkel-sensor med visning i instrumentering, BOSE-lydanlæg, glastag, fjernbetjent parkering, indvendig stikkontakt og varme i bagsæder. Her mangler du virkelig ikke noget.

For 4.995 kr. kan du opgradere til 20” fælge med et design, som giver Ioniq 5 det helt rette cool look. Selvom det koster lidt på rækkevidden, vil jeg vælge den opgradering.

20″ fælge klæder Ioniq 5.

Pris fra 319.995 kr.

Testbilen Advanced med stort batteri står til 374.995 kr. plus 4.995 kr. for 20” fælge. Det er den model, som virker rigtig oplagt for mange familier, og prisen virker skarp. Ioniq 5 fås fra 319.995 kr. i Essential versionen med det lille batteri. Den dyreste version Ultimate med firehjulstræk står til 424.995. Det er altså rigtig meget bil, man får for pengene. Priserne ligger fast – også ved årsskiftet, hvor afgiften justeres for de lidt dyrere elbiler.

Hyundai har med Ioniq 5 skabt en elbil, som står blandt de stærkeste i feltet af familie-elbiler i prisklassen 300.000-400.000 kr. Den er gennemført cool med sit futuristiske design og tilmed en af de mest rummelige. Opladeteknologien fås ikke bedre i klassen og med attraktive priser og udstyrspakker, er Ioniq 5 den p.t. mest interessante elbil i klassen. Privatleasing er muligt.

Det bedste ved Ioniq 5

  • Plads og fleksibel kabineindretning
  • Opladeteknologi best in class
  • Gennemført cool
  • Unikt ydre design

Det kunne være bedre

  • På køredynamik bliver Ioniq 5 slået af konkurrenter som Kia EV6 og VW ID.4.

Specifikationer

  • Motor: Elmotor med baghjulstræk
  • Batteri: 72,6 kWh
  • Ydelse: 217 hk
  • Moment: 350 Nm
  • Topfart: 185 km/t.
  • 0-100 km/t: 7,4 sek.
  • Maks. påhængsvægt: 1.600 kg
  • Bagagerum: 527 liter
  • Rækkevidde: 481 km (WLTP) ved blandet kørsel
  • Garanti: 5 år
  • Mål: L:464 cm B:189 cm H:165 cm

Konkurrenter

Foto: Thomas Saks

12 kommentarer

12 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet