KIA EV6 befinder sig i en af de mest konkurrenceprægede elbilklasser, men et nyt facelift skal sikre, at modellen fortsat holder sin førerposition.
Med forbedret ladeteknologi, øget komfort og et opdateret design cementerer den sin status som en alsidig og teknologisk avanceret elbil på markedet. Den er en fantastisk all-rounder og klarer sig godt på alle vigtige områder.
Jeg har testet EV6 Long Range Prestige og dykker ned i de vigtigste opgraderinger.

Hurtigere opladning og større batteri
En af KIA EV6’s største styrker har altid været den avancerede 800V-ladeteknologi, som muliggør lynhurtig opladning.
Med faceliftet er ladehastigheden øget fra 240 kW til 258 kW.
Sammen med en forbedret ladekurve og bedre temperaturstyring, kan du nu lade batteriet fra 10-80 % på kun 18 minutter. Det gør den til en af de hurtigste i klassen hvad angår opladning.
Batterikapaciteten er vokset. Standard Range-modellen har nu et 63 kWh batteri med en rækkevidde på 428 km, mens Long Range-versionen har et 84 kWh batteri, der giver op til 582 km på en opladning.
Under min testkørsel i kolde temperaturer i Danmark er forbruget i Long Range 21 kWh/100 km ved blandet kørsel.

Mere udstyr og forbedret komfort
Faceliftet bringer en række komfort- og teknologiforbedringer. GT-Line-modellen byder nu på digital nøgle, el-justerbart rat, trådløs Android Auto og Apple CarPlay samt avancerede førerassistenter som aktiv parkeringskollisionsassistent og udvidet nødbremsesystem.
KIA har også arbejdet på at forbedre kørekomforten ved at opdatere støddæmperne, hvilket giver en mere stabil køreoplevelse – selv på ujævne veje. Bilen opfører sig da også rolig og velafbalanceret på ujævne veje.
Støjniveauet fra både dæk og vind er lavt, og KIA har forbedret motorisolering som en del af faceliftet.

Bagsædekomforten omfatter bl.a. friskluftdyser. Der er USB-C stik på siden af forsædet.


Opdateret software og intelligente assistentfunktioner
Kabinen har fået et løft med ny ambientebelysning og et redesignet rat, der varierer afhængigt af konfigurationen.
Infotainmentsystemet har fået væsentlige forbedringer, og en praktisk detalje er muligheden for hurtigt at deaktivere hastighedsalarmen ved at holde volumenknappen på rattet nede i et par sekunder.
KIA har også opdateret sikkerheds- og assistentsystemerne. Hands-on Detection på rattet betyder, at bilen nu kan registrere hændernes tilstedeværelse uden behov for fysisk justering.
Den adaptive fartpilot og Lane Following Assist fungerer intuitivt og gør lange ture mere afslappende.
Facelift uden meromkostning
Det nye frontdesign med opdateret signaturbelysning giver bilen et mere sportsligt udtryk og bringer den visuelt tættere på resten af KIA’s modelprogram.

Trods de mange opgraderinger forbliver priserne konkurrencedygtige. Den billigste EV6 Standard Range med 170 hk og baghjulstræk starter ved 324.900 kr. Long Range-versionen begynder ved 349.900 kr. med 229 hk.
Prestige-udstyrsniveauet, som koster 10.000 kr. mere, tilføjer bl.a. el-bagklap og udvidet blindvinkelassistent og kan være et værdifuldt opgraderingsvalg.
Hvis du vil have den fulde oplevelse, skal du vælge enten Upgrade (fra 379.900 kr.) eller GT-Line (434.900 kr.), der byder på omfattende udstyr og eksklusive stylingdetaljer.


Stadig en stærk spiller
Markedet for elbiler er inde i en kraftig udvikling med flere konkurrenter, der sænker priserne, men KIA EV6 står fortsat stærkt med sin imponerende ladeteknologi, lange rækkevidde og høje udstyrsniveau.
Den medfølgende 7-års garanti understreger KIA’s tillid til produktets kvalitet og pålidelighed.
KIA EV6 stadig et oplagt valg for både pendlere og langturkørere, der ønsker en elbil med moderne teknologi, høj komfort og konkurrencedygtig pris.
Specifikationer
- Motor 168 kW
- Samlet ydelse 229 hk
- Batterikapacitet 84 kWh
- Rækkevidde 582 km ifølge WLTP-norm
- Ladehastighed AC / DC 11 kW (3 faser/16 A) / 258 kW
- Tophastighed 186 km/t.
- Acc. 0-100 km/t. 7,7 sek.
- Køreklar vægt / totalvægt 2.060 kg / 2.495 kg
- Anhængervægt m./u. bremser 1.800 kg / 750 kg
- Bagagerum 480 liter