fbpx
 
Categories Bilnyheder

Ny Ford Puma er helt elektrisk

Posted on
Ny Ford Puma er helt elektrisk

Den kompakte klasse for elektriske biler er i udvikling med nye spillere som Kia EV3 og Skoda Elroq. Nu melder Ford sig også på banen med en ny 100 % elektrisk Ford Puma, der byder på god plads og lavt energiforbrug.

Den elektriske Puma ligner den benzindrevne model.

Stooooort bagagerum i kompakt bil

Den nye elektriske Ford Puma har en længde på 4,21 meter. Det er godt 9 cm kortere end KIA EV3 og 26 cm kortere end Ford Explorer.

Det første som Ford fremhæver i præsentationen af den nye Ford Puma er pladsen i bagagerummet. Her har Ford fået udhulet karossen så godt, at der er plads til hele 523 liter.

Under gulvet er der en såkaldt Gigabox, som har afløb og er vaskbar. Det lugter med andre ord af praktisk frilandsliv.

Foran er der en frunk på 43 liter, så noget kunne tyde på, at du ikke kommer til at savne bagageplads.

Den rummelige kabine fremhæves også, hvilket må komme an på en prøve, når bilen står klar til test.

Lavt forbrug i klassen

Zoomer vi ind på elbilspecifikationerne, kommer Puma med et batteri på 43 kWh og en rækkevidde op til 376 kilometer.

Ford melder om et forventet forbrug på 13,1 kWh/100 km, hvilket er lavt i den klasse, Puma tilhører.

Hurtigladning sker med op til 100 kW og en opladning fra 10-80 % kan dermed klares på 23 minutter.

Med en elmotor på 168 hk klares 0-100 km/t  på 8 sekunder. Den må udstyres med krog og kan trække op til 750 kg.

Sådan er den elektriske Puma udstyret

Kabinen er præget af en digital brugerflade med 12,8” cockpit og 12” infotainmentskærm.

Systemet er baseret på Fords seneste generation SYNC4 infotainmentsystem, som jeg har stiftet bekendtskab med i bl.a. Ford Explorer og Ford Capri. Det fungerer generelt godt.

Ford lover masser af standardudstyr. Bl.a. 17”alufælge, LED-forlygter med automatisk fjernlys, flerfarvet kabinebelysning, bakkamera og flere avancerede førerassistent-teknologier såsom fartpilot, vognbaneadvarsel og hastighedsskiltgenkendelse.

En topversion Premium har 18” alufælge, B&O Premium audiosystem med 10 højttalere, sædeindtræk i kunstlæder/-ruskind samt adaptive LED Matrix-forlygter med automatisk blændfrit fjernlys.

Den nye Ford Puma kan bestilles nu. Priserne er endnu ikke klar, men skulle lande i løbet af december.

Et forsigtigt gæt er en startpris på 230.000-240.000 kr.

De første biler forventes på gaden i Danmark i marts 2025.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet