fbpx
 
Categories Bilnyheder

Ny KIA Sorento får fem stjerner i crashtest

Posted on
Ny KIA Sorento får fem stjerner i crashtest

Den nye KIA Sorento SUV har fået den højest mulige rating i Euro NCAP-sikkerhedstesten. Hele Sorento-modelprogrammet inklusive den kommende Plug-in Hybrid opnåede de maksimale fem stjerner i sikkerhedstesten hos Europas førende uafhængige testorganisation.

God beskyttelse

Sorento opnåede 82 % for beskyttelse af voksne passagerer, 85 % for beskyttelse af børn i bilen, 63 % for fodgængerbeskyttelse og 87 % i kategorien for sikkerhedssystemer.

Euro NCAP roste Sorento for dens passagerkabine, som forbliver stabil i tilfælde af en kollision, og for evnen til at yde god beskyttelse til alle kritiske kropsdele i sidekollisionstesten. Sorento opnåede også en fin score for beskyttelse af børn.

Testen af sæder og nakkestøtter viste god beskyttelse af personerne i bilen mod piskesmældsskader i tilfælde af en kollision bagfra. Sorentos standardmonterede frontassistent til undgåelse af kollisioner hjalp også bilen til at undgå kollisioner i testens kategori for sikkerhedssystemer.

Bilens sikkerhedsvurdering blev hjulpet på vej af karrosseriet med avanceret højstyrkestål, som kendetegner alle Sorento SUV-modeller med en torsionsstivhed, som er 12,5 % højere end den førende i Sorentos segment. Alle biler har syv airbags som standardudstyr inklusive en ny centralt placeret frontairbag – en ny innovation, der yder ekstra hovedbeskyttelse til personerne på forsæderne.

Alle Sorento-modeller har KIAs Vehicle Stability Management og elektronisk stabilitetskontrol som standardudstyr for at hjælpe førerne med at bevare kontrollen over bilen under opbremsning og i sving.

Hightech-førerassistentsystemer

Den nye Sorento fås med KIAs nyeste Advanced Driving Assistance Systems. Sorento har frontassistent til undgåelse af kollisioner med registrering af fodgængere, cyklister og køretøjer, Junction Turning (som registrerer modkørende køretøjer, når man svinger over en vej i vejkryds), fjernlysassistent, træthedsregistrering med førsteklasses vognbaneadvarsel, vognbaneassistent og advarsel om biler i den blinde vinkel.

De øvrige teknologier omfatter Highway Driving Assist med navigationsbaseret Smart Cruise Control (assisterer ved kurvekørsel), intelligent hastighedsadvarsel, Safe Exit Assist, Parking Collision-Avoidance Assist ved bakning og Surround View Monitor. Bilen kan også byde på KIAs nyeste komfortfunktion Remote Smart Parking Assist.

Den nye Sorento er også tilgængelig med Lane Following Assist, som er en førerassistentteknologi, der fungerer fra 0-180 km/h. Lane Following Assist hjælper førerne med at følge de forankørende køretøjer i trafikken og registrerer vognbanelinjerne, så Sorento bliver i sin vognbane på motorvejen.

I kombination med Sorentos intelligente fartpilot med Stop & Go kan systemet hjælpe føreren ved at accelerere, bremse og styre i forhold til de forankørende køretøjer, mens radarsensorer sørger for at holde en sikker afstand.

Den nye Sorento er også udstyret med KIAs nye Blind-Spot View Monitor, der fungerer som et ekstra sæt øjne for føreren. Det øger sikkerheden for personerne i bilen og for andre trafikanter, fordi systemet eliminerer førerens blinde vinkel i både venstre og højre side og viser videobilleder i høj opløsning i instrumentenheden.

KIAs første multikollisionsbremsesystem, som hjælper Sorento med at minimere risikoen for sekundære kollisioner, er også standardudstyr. Systemet aktiverer automatisk bremserne, hvis bilens airbags er blevet udløst efter en kollision, og beskytter dermed personerne i bilen mod sekundære frontal- eller sidekollisioner.

Sorento kommer til salg i 1. kvartal af 2021

Den nye KIA Sorento er nu tilgængelig i hele Europa, og salget af den nye Sorento Plug-in Hybrid starter i 1. kvartal af 2021. Alle Sorento-modeller er naturligvis omfattet af koncernens unikke garanti på 7 år/150.000 km.

Læs anmeldelse af Kia Sorento her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: