fbpx
 
Categories Bilnyheder

Her er de vigtigste facts om den nye VW ID.4

Posted on
Her er de vigtigste facts om den nye VW ID.4

Carlife365 har sparket dæk på den helt nye Volkswagen ID.4, som introduceres i Danmark i løbet af marts 2021. Den er storebror til ID.3, som netop er kåret til årets bil i Danmark, og koster ca. 90.000 kr. mere. Her er de vigtigste facts om den nye elbil fra Wolfsburg.

  • ID.4 har samme akselafstand som ID.3 (2.766 mm) og er 323 mm længere, 43 mm bredere og 60 mm højere. Det giver den en total længde på 4.584 mm, 1.852 mm i bredden og 1.612 mm i højden. Sammenlignet med en VW Tiguan er den længere (+75 mm) og bredere (+13 mm) men lavere (-63 mm) og akselafstanden er 88 mm længere.
  • ID.4 er ikke bare rummelig på papiret – den føles også rummelig i virkeligheden og der er plads til tre autostole side om side på bagsædet. Bagagerummet sluger 543 liter.
  • ID.4 er forberedt til elektrisk betjent træk med en trækevne på op til 1.200 kg.
  • ID.4 leveres med en software opgradering (2.0), som skulle eliminere de børnesygdomme, mange har oplevet i ID.3.
  • ID.4 har et strømlinet og dynamisk design med integrerede dørhåndtag og op til 21” fælge. LED for- og baglys er standard og på topmodellen får du som standard 3D LED baglygter med animeret “hilsen”.
  • ID.4 kommer med to batteristørrelser på 52 kWh (344 kg) og 77 kWh (493 kg) med en rækkevidde på hhv. 348 og 522 km.
  • Det lille batteri har en motoreffekt på 148 hk som kan opgraderes til 170. Det store batteri har 204 hk.
  • Elmotoren vejer 90 kg og fylder ikke mere, end den kan ligge i en almindelig sportstaske. Motoren er integreret i bagakslen. En version med to elmotorer og firehjulstræk kommer i 2021.
  • ID.4 med 204 hk kan køre 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Topfarten er 160 km/t.
  • Ligesom ID.3 kan ID.4 vende på en tallerken med en venderadius på 10,2 meter.
  • Den mest veludstyrede ID.4 har en dynamisk undervogn, progressivt styretøj og adaptiv chassis control. Det gør den til et mere sportsligt bekendtskab. Derudover har den travel assist.
  • ID.4 leveres med 8 års garanti eller 160.000 km kørsel på batteriet og 70 % garanteret batterikapacitet.
  • ID.4 har som standard bl.a. multifunktionsrat, keyless start, ID. Light, navigation, køreprofilvalg og 10” touchskærm.
  • Som ekstraudstyr kan du få et avanceret head up display med augmented reality (AR).
  • ID.4 leveres med avancerede sikkerheds- og komfortsystemer med bl.a. forudseende adaptiv fartpilot.
  • ID.4 lanceres i en række udstyrsvarianter. Pure, City og Pro med det lille batteri og Life, Business, Family, Tech og Max med det store batteri.
  • Ved introduktionen fås ID.4 i en 1st Edition (forventet pris fra 399.995 kr.) og en 1st Edition Max (forventet pris fra 472.313 kr.) – begge med det store batteri.
  • PRISUPDATE 11/12 2020:
    Nye priser på ID.4 såfremt de nye bilafgifter vedtages
    ID.4 1st: 374.995 kr.
    ID.4 1st Max: 439.995 kr.

    Priserne er uden CLEVER standardinstallation.
  • Udstyrsniveauet er højt i begge 1st Edition biler og i 1st Edition Max får du bl.a. en stor touchskærm (12”), adaptiv undervogn, progressivt styretøj, 3D LED baglygter, panoramatag, augmented reality (AR) head-up display, el-betjente forsæder med massage, travel assist og 3-zone klimaanlæg.

Foto: Volkswagen

16 kommentarer

16 kommentarer

    1. Yes – den er også flot i virkeligheden. Der blev indregistreret flere nye ID.3 (298) end Tesla 3 (285) i november, så det bliver spændende at følge. Også med de kommende Tesla Y.
      Fun fact: Jeg så lige at Audi e-tron har overhalet Tesla i Norge som den mest solgte bil i 2020.

  1. Jeg synes den ser fed ud. Hvor stor er den i forhold til en anden familiebil a la Passat?

    Ang batteri, er det så anset som acceptabelt at den kan tabe op i mod 30% rækkevidde på batteriet på 8 år? Så ryger den ned på omkring 245km i rækkevidde på det lille batteri…

    1. Den ser bestemt fed ud. Jeg har siddet i den både bag rattet og på bagsædet, og den føles som en rummelig VW Arteon – dog med bedre loftshøjde – eller en Skoda Superb. Så bedre plads end i Passat. Ved bagsædet er der ingen midtertunnel, så tre voksne personer sidder godt.
      Ang. batteriet så følger det standarden på markedet. Bilproducenterne får batterier fra mange af de samme leverandører.

  2. Den ser virkelig fin ud!
    Vi skal snart have tre autostole på bagsædet, og jeg prøver desperat at finde mål for bagsædebredden på ID.4 for at se, om den er bredere end Skoda Enyaq (https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv/enyaq-iv-tekniske-detaljer).

    I artiklen står der “ID.4 er ikke bare rummelig på papiret – den føles også rummelig i virkeligheden og der er plads til tre autostole side om side på bagsædet.” Var det blot et udsagn eller blev det fremvist på nogen måde? Jeg kan se, der ikke er 3 X isofix – men det er heller ikke afgørende.

    Nogen der ved mere om det?

    1. På de ydre mål er Enyaq 2,5 cm bredere end ID.4. Jeg vil tro, at det også giver lidt i de indvendige mål, men det kan jeg lige finde ud af. Jeg har ikke set tre autostole side om side, men bagsædet i ID.4 virker fladt og lidt som en “bænk”, så udtalelsen fra VW virker ikke helt skæv.

  3. Hej Thomas

    Ja, den bær være lidt større. Fedt, hvis du kan få målene – det ville da være klasse!

    Så er det bare opvejningen omkring medfølgende udstyr i de to biler – hvor det virker til, man skal tilkøbe noget mere ekstraudstyr til Enyaq i forhold til, hvad der følger med ID.4 – hvert fald 1ST udgaverne.

    1. Jeg har fat i produktfolkene fra VW og Skoda, så skal nok få fat i målene 🙂
      Bemærk at VW netop har meldt ud, at ID.4 bliver billigere: Såfremt de nye bilafgifter vedtages, koster ID.4 1st Edition fra 374.995 kr. og ikke 399.995 kr. som først antaget.
      ID.4 1st Edition i topudstyrsmodellen Max skal angiveligt koste 439.995 kr. og ikke 472.313 kr.

  4. Hej Thomas

    Du har vel ikke haft noget held til at finde mål på bredden af bagsæde i VW ID.4?

    Vh Gorm Olesen

    1. Yeps – her er målene for hhv. ID.4 og ENYAQ (indvendig kabine bredde):
      ID.4
      Forsæde: 1503 mm
      Bagsæde: 1494 mm
      ENYAQ
      Forsæde: 1506 mm
      Bagsæde: 1488 mm

      1. Tusind tak for det, Thomas.

        Ja, det er jo nærmest symbolsk forskel – men jeg havde faktisk forventet Skodaen var størst på bagsædet

          1. Har ikke hørt om nogen endnu, som har prøvet det i realiteten.

  5. Vi endte med at beholde vores nuværende Toyota Avensis. Men vi har indkøbt en brugt Multimac, som er en god mulighed, hvis man vil have tre børn i hvilen som helst størrelse bil. Så nu peger pilen, hvis på Audi Q4 eller Hyundai Ioniq – men den er lige udsat til næste år, nu hvor afgiften ikke bliver større i 2022 for biler i den prisklasse.

    Du kan se det meget store børnesæde her:
    https://www.multimac.com/home

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet