fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Audi Q3 Sportback

Posted on
Nyhed: Audi Q3 Sportback

Audi udvider sit modelprogram med en kompakt SUV i coupé-udformning – Audi Q3 Sportback. Det er den første kompakte crossover fra Audi. Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af efteråret.

Lav taglinje og muskuløs krop

Audi Q3 Sportback står for styrke og præcision, og det afspejles i alle designdetaljer. Det sorte gitter til den ottekantede singleframe har en markant tredimensionel udformning, hvilket giver et sportsligt præg. Det samme gør sig gældende for de trapezformede luftindtag og stødfangeren med sin flade spoilerliste.

SUV-karakteren, der understreges af kontrastfarve-lakerede dele, står i kontrast til det coupéagtige design med den lave taglinje, der går over i let skrånende D-stolper og ender i en tagkantspoiler.

Således forekommer Audi Q3 Sportback betydeligt længere end sin søstermodel Q3, og samtidig er SUV-coupéen næsten 3 cm fladere og fremstår dermed mere muskuløs. Over hjulene henviser kraftige konturer til quattro-drivlinjen, og på den markante bagende opstår der mange lys- og skyggeeffekter.

Den lave rude og den sportslige stødfanger, som viderefører luftindtagenes look, understreger Audi Q3 Sportbacks bredde. Hertil bidrager også baglygterne, der ligesom de smalle forlygter har en kileform ind mod midten af bilen. Sidstnævnte leverer Audi i tre forskellige udførelser med Matrix-LED-teknologien som topvariant med intelligent adaptivt fjernlys.

Sportslig på og uden for vejen

Uanset om du kører i byen, på lange strækninger eller i let terræn, så er den kompakte crossover en dynamisk allrounder. Audi Q3 Sportback er som standard udstyret med progressiv styring med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere man drejer på rattet, samt sportsundervogn. Som ekstraudstyr fås undervognen med støddæmperregulering, som giver større spredning mellem dynamik og komfort.

Afhængigt af kørselssituationen, vejens tilstand og de personlige præferencer kan føreren variere sin bils karakteristik i seks forskellige profiler via det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select, herunder indstillingen offroad.

Systemet har ud over motorens og gearkassens opsætning også indflydelse på de elektronisk indstillelige støddæmpere og servofunktionen.

Som ekstraudstyr kan kørslen understøttes med nedkørselsassistenten, der sørger for at holde den hastighed, som føreren har indstillet, konstant på nedkørsler med en hældning på over 6 %.

Drivlinje

Ved markedsintroduktionen af Audi Q3 Sportback i Europa kan kunderne vælge mellem en benzin- og en dieselmotor. Med 230 hk er 2.0 TFSI den mest kraftfulde motor (Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic), mens 2.0 TDI-motoren yder 150 hk (Audi Q3 Sportback 35 TDI S tronic).

Kort efter markedsintroduktionen vil den også kunne fås med manuel gearkasse og quattro-firehjulstræk. I løbet af året vil der komme andre motorvarianter, herunder en kraftfuld diesel- og en indstigningsbenzinmotor, som spiller sammen med et 48-volts mildhybridsystem.

Ved deceleration genindvinder systemet energi, og ved acceleration ved lave omdrejningstal understøtter det motoren. Ved reel kørsel kan der spares op til 0,4 l brændstof pr. 100 km.

Topmotorerne er som standard kombineret med quattro-firehjulstrækket, hvis centrale komponent er en hydraulisk lamelkobling på bagakslen, og dens elektroniske styring kombinerer køreglæde med stabilitet og et stærkt vejgreb.

I grænseområdet arbejder quattro-firehjulstrækket tæt sammen med torque vectoring, der sørger for at gøre køreegenskaberne mere dynamiske og stabile ved at foretage lette bremseindgreb på de inderste hjul i sving.

Flexibel komfort

Audi Q3 Sportback har en længde på 4,50 m, en bredde på 1,84 m og en højde på 1,56 m, og akselafstanden er 2,68 m. Det resulterer i en stor og alsidig kabine.

Bagsædet, hvor der er plads til tre personer, kan som standard forskydes 130 mm i længden, og hældningen for det tredelte ryglæn kan indstilles i syv trin.

Bagagerumsvolumenen rækker fra 530 til 1.400 l, og bagagerumsafdækningen kan opbevares under bagagerumsbunden. Som ekstraudstyr fås en elektrisk bagklap, som også kan åbnes og lukkes med en fodbevægelse.

Digitalt betjenings- og visningskoncept

Audi Q3 Sportback er som standard udstyret med et digitalt kombiinstrument på 10,25”, som betjenes via multifunktionsrattet. I forbindelse med topsystemet MMI Navigation plus kommer visningerne frem i Audi virtual cockpit, som byder på en lang række ekstra funktioner.

I midten af instrumentpanelet er der placeret et 10,1” touchdisplay, og sammen med betjeningsenheden til klimaanlægget nedenunder er det på ergonomisk vis vinklet 10 grader i retning af føreren. Som ekstraudstyr fås det 12,3” store Audi virtual cockpit plus med tre forskellige layouts.

Systemet registrerer de destinationer, som føreren oftest kører til, ud fra de kørte strækninger og kan derudfra komme med passende forslag. I den forbindelse tages der hensyn til statistiske erfaringer vedrørende trafikbelastning og tidspunktet på dagen.

Intelligent opkobling og infotainment

I forbindelse med MMI Navigation plus får man også adgang til onlinetjenesterne fra Audi connect via et SIM-kort, som er installeret fast i bilen.

Hertil hører fx onlinetrafikinformationer og tjenesten online-points of interest, som supplerer guidningen med fotografier, åbningstider og brugerbedømmelser. Navigation med Google Earth og hybridradio (skifter automatisk mellem FM-, DAB- og netradiostationer) er en del af pakken Audi connect Navigation & Infotainment plus.

Takket være opkoblingen af Audi biler modtager og afgiver Q3 Sportback informationer vedrørende parkeringspladser langs vejen, farlige steder og hastighedsbegrænsninger, som registreres via bilens eget kamera og bilens sensorer.

En nyhed inden for Car-to-X-tjenesterne er lyskrydsinformation, der til at starte med udbydes i udvalgte europæiske byer og afhænger af infrastrukturen i storbyområdet.

Assistentsystemer

I Audi Q3 Sportback er der fire standardmonterede systemer, som sørger for sikkerheden, herunder vognbaneafvigelses- og vognbaneskiftadvarsel. Mens det førstnævnte system hjælper føreren med at holde vognbanen, gør det sidstnævnte system opmærksom på kritiske situationer i forbindelse med et vognbaneskift, fx hvis der befinder sig en bil i den blinde vinkel.

Audi pre sense front er ligeledes en del af standardudstyret, og hvis der er risiko for en frontalkollision, advarer systemet føreren optisk, akustisk og mærkbart. I en nødsituation indleder det en fuld opbremsning og indleder beskyttende tiltag fra Audi pre sense basic.

Hertil hører en selestramning af de forreste sikkerhedsseler, lukning af ruderne og skydesoltaget (ekstraudstyr) samt tænding af havariblinket.

Et highlight blandt systemerne, der fås som ekstraudstyr, er den adaptive kørselsassistent, der aflaster føreren ved længde- og tværføringen. Ved parkering og manøvrering hjælper fx omgivelseskameraer, der viser området omkring SUV-coupéen på MMI-skærmen.

Parkeringsassistenten styrer automatisk bilen ind i parkeringsbåse og ud igen, og hvis føreren fx skal bakke ud fra en indkørsel, advarer assistenten til registrering af tværgående trafik bagved mod køretøjer, der nærmer sig.

Audi Q3 Sportback i Danmark

Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Ovenstående angivelser vedr. udstyr og data er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland.

Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af motorer og udstyr heller ikke er fastlagt.

Forbrug

Audi Q3 Sportback 35 TDI S tronic
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 20,4-21,3
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 123-129

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 13,0-13,7 
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 166-174

Kilde og fotos: Audi

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet