Er man ikke klar til elbil endnu, er Audi A5 en mulighed. Den har alle de klassiske Audi-dyder og lokker med et meget vellykket design. Men prisen er høj.
Forbrændingsmotoren lever stadig hos Audi
Audi holder fast i et mix af fossile- og elektriske biler i modelprogrammet – i hvert fald lidt endnu.
Derfor ser vi en helt ny Audi A5, som afløser tidligere version er af A4 og A5. Den fås som Avant og Limousine – altså stationcar og sedan – hvor Limousinen har tophængslet bagklap som på en Sportback (eller hatchback).
Udmeldingen fra Audi var tidligere, at ulige tal i navngivningen var til modeller med forbrændingsmotor, mens lige tal var dedikeret til de fuldelektriske modeller.
Det holdt dog ikke længe, for storebror A6 er netop lanceres i en ren fossildrevet variant. Tallotteri eller ej – det er positivt at Audi holder fast i de navne, som vi kender og har et forhold til.
Gennemført design
Noget andet som Audi holder fast i, er et tydeligt og typisk designsprog for mærket.

Designet på den nye Audi A5 er yderst vellykket med et udpræget sportsligt udtryk. Foran giver den brede og lave Singleframe grill og de smalle forlygter en tydelig Audi-vibe, og på bagenden har det nye lygtebånd et moderne snit.

I kabinen er der sket store ting. Her er et buet Audi MMI-panoramadisplay med 11,9″ cockpit og 14,5” infotainmentskærm. Det ser godt ud og betjeningen er lige i øjet. Nem, intuitiv og med flot grafik.
Som ekstraudstyr fås et 10,9″ passagerdisplay, hvorfra det meste kan betjenes.

Kvalitetsoplevelsen i kabinen er tilpas premium og løftes yderligere af en S-interiør pakke med sportssæder og beklædning i sort læder/kunstlæder-kombination til 19.533 kr. Den får det indre til at matche de sportslige ydre toner.
Jeg kunne godt tænke mig et lidt tykkere rat for at understrege det sportslige endnu mere.
Større end A4
Fordi bilen er vokset – herunder en væsentlig længere akselafstand på 2.900 mm totalt – føles den tilpas rummelig.
Kardanakslen fylder dog, og det betyder flere ting. Dels er der begrænset benplads på bagsædet, hvis der skal sidde tre personer, og foran stjæler den aflæggeplads.

Bagagerummet kan tage 476 liter, hvilket ikke slår rekorder. Det er dog regulært i indretningen, og i hverdagen er det praktisk, at gardinet glider op, når du åbner bagsmækken. Det finder også selv tilbage til sin plads igen.

Køreglæde med brum og gearskifte
En vurdering af køreegenskaberne kræver, at jeg lige sætter scenen rigtigt. Sagen er at 9 ud af 10 af de biler, jeg tester, er elbiler.
Her er kørekomfort og dynamik præget af den elektriske drivlinje, som dels er super smooth, når du kører i byen, og dels har masser af øjeblikkelig moment, når du har brug for det fx på motorvejen.
En tur ”tilbage” bag rattet i en fossildrevet bil er en anden oplevelse, og det sjove er, at det liiiige tog mig lidt tid at vænne mig til dens væsen. Herunder også værdsætte det, en fossildrevet bil gør og kan.
For mig betyder det, at du mærker bilen mere. Der er en anden respons, når der ligger en benzinmotor under hjelmen, og gearkassen har flere trin end bare ét trin frem og ét tilbage.

Sportsundervognen, der er standard, bidrager til en tilpas dynamisk karakter til bilen. Og så vejer hjælper det ydermere, at bilen kun vejer 1.785 kg. Sammenlignet med tilsvarende elektriske varianter er det lavt, og det skyldes naturligvis, at du ikke slæber et tungt batteri med dig.
Køreglæde er der masser af i Audi A5, og hvis du aldrig har prøvet at køre elbil, vil du tænke, at den kører præcis som sådan en skal her i 2025.
Jeg tester varianten med en firecylindret 2.0 liters TFSI-motor med 204 hk. I programmet er også en kraftigere S5 med en 3.0 liters TFSI-motor med quattro firehjulstræk. Dieselvarianter findes men markedsføres ikke i Danmark.

Fin udstyrsliste – men der er nogle åbenlyse mangler
Indstigningsmodellen er S line Edition, som giver et godt løft til styling og udstyr generelt. Det betyder, at billigste variant ikke er en skrabet omgang, som vi før har set hos de tyske premiummærker, når de lander i afgiftstunge Danmark, og det klæder bilen.
Du får S line eksteriør, 19” fælge, S-sportsundervogn og S line interiør med sportssæder i sort Kaskade stof som er standard.
Derudover er der LED-baglygter, ambientebelysning i kabinen, adaptiv fartpilot, undvigeassistent og drejeassistent, vejkrydsassistent, bakkamera, fjernlysassistent, 3-zoners komfortklimaanlæg, el-sidespejle samt elektrisk betjent bagklap.

Det eneste jeg umiddelbart savner som standard er 360-graders kamera, trådløs mobilopladning og nøglefri adgang. Ønskes el-justerbare forsæder er dette ekstraudstyr til 16.603 kr.
Det er blevet dyrt at køre fossilt
Prisen for Audi A5 Avant S line Edition starter fra 639.990 kr. og det er her, du bliver sat på prøve. For prisen for at køre fossilt er blevet høj i Danmark, og tilsvarende eller endda større elbiler fås billigere. Endda med mere udstyr.
Jo, du får et pænt udstyrsniveau i Audi A5 Avant, men der er også mangler på listen, som skal tilkøbes. Udstyr som i mange tilfælde er standard i elektriske alternativer.
Så hvis du er en af dem, som bare ikke er klar til elbil, er der med Audi A5 Avant en god, velkørende og rummelig mulighed. Men det bliver en peberet tur.

Specifikationer Audi A5 S line Edition
- Motor: 4-cylindre 2.0 liter TFSI
- Ydelse: 204 hk ved 4.300-6.000 omdr./min.
- Max. Moment: 340 Nm ved 2.000-4.000 omdr./min.
- Gearkasse: 7-trins S-tronic (dobbeltkobling)
- Brændstofforbrug: 14,3 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
- CO2: 159 g/km
- Tophastighed: 245 km/t.
- Acc. 0-100 km/t.: 7,8 sek.
- Køreklar vægt: 1.785 kg
- Totalvægt: 2.315 kg
- Anhængervægt m./u. bremser: 750 kg / 1.500 kg
- Bagagerum: 476 liter / 1.424 liter
Foto: Thomas Saks
audiaudi a5 avant