fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Mercedes-AMG C 63 S E Performance 4MATIC+

Posted on
Nyhed: Mercedes-AMG C 63 S E Performance 4MATIC+

Performance hybrid-teknologien, som imponerede os i testen af Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, finder nu vej til en kraftfuld C-Klasse med hele 680 hk. Teknologien er inspireret af Formel 1 og kombineres her med en firecylindret motor.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance sætter allerede rekord før den rammer vejen – eller banen for den sags skyld. Den har nemlig den kraftigste firecylindrede benzinmotor i historien og er den stærkeste og hurtigste C-Klasse nogensinde.

Muskuløs krop med specifik AMG-styling

Den heftige C-Klasse bliver mere muskuløs og vokser en smule både i sedan- og stationcarversionen. Begge udgaver er 83 millimeter længere end den almindelige C-Klasse, den større sporvidde giver en 76 millimeter bredere forende, mens akselafstanden er øget med 10 millimeter.

Der er markante luftindtag i fronthjelmen og for første gang er det traditionelle blanke Mercedes-Benz logo med laurbærkransen på fronthjelmen byttet ud med et sportsligt Mercedes-AMG emblem.

Kølergrillen har de karakteristiske lodrette ribber, hvor store indsugningskanaler skaber et dynamisk udseende og dirigerer luftstrømmene. Bag frontgrillen og den nedre spoiler gør en funktion det muligt at regulere mængden af luft.

Fælgene på 19” i AMG style er standard og bagenden rundes af med fire trapezformede og ribbede udstødninger og en spoiler på bagklappen.

Heftig drivlinje med 680 hk

Hybriddrivlinjen er sammensat af en benzinmotor på frontakslen og en elmotor på bagakslen ledsaget af et specialudviklet high performance-batteri og en 9-trins AMG SPEEDSHIFT MCT 9G gearkasse. Drivlinjen er koblet til et fuldt variabelt AMG Performance 4MATIC+ firehjulstræk.

Benzinmotoren er inspireret af teknologier fra Formel 1. Det resulterer blandt andet i en relativ lav vægt på 89 kilo samtidig med et maksimalt boost på 150 kilowatt, som er muligt i 10 sekunder.

Elmotor er speciel. Den er kombineret med en to-trins gearkasse og et elektrisk styret differentiale og bidrager yderligere til en optimal fordeling af vægten. Den direkte forbindelse med bagakslen sikrer en effektiv overførsel af kræfterne uden mekanisk krafttab.

Batteriet på 6,1 kWh henter ligeledes inspiration fra teknologier i Formel 1. Den elektriske power er imidlertid altid tilgængelig takket være en høj grad af rekuperation, hvilket kan reguleres i flere niveauer under kørslen, og når bilen er parkeret, kan man takket være den 3,7 kilowatts onboard-lader oplade batteriet fra en almindelig ladestander. Batteriet er udviklet med fokus på performance frem for rækkevidde, men med C 63 S E PERFORMANCE er det alligevel muligt at tilbagelægge op til 13 kilometers kørsel på ren el.

Den samlede systemydelse på 680 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 1.020 giver en acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder og en topfart på 280 km/t (270 for stationcar-udgave).

Det er verdens første serieproducerede motor udstyret med en elektrisk drevet turbolader. En elektrisk motor er integreret direkte på turboladerens aksel mellem turbinehjulet på udstødningssiden og kompressorhjulet på indsugningssiden. Dermed kan turboladeren hurtig og effektivt spole op og danne ladetryk, inden strømmen af udstødningsgas overtager på konventionel vis.

Køreprogrammer fra elektrisk til race

Den nye Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE har køreprogrammer som justerer drivlinjens karakteristik og kraftudfoldelse på forskellige parametre, som for eksempel fornemmelsen i styretøjet, affjedringen i den adaptive undervogn, speederens respons, elmotorens boost samt lydoplevelsen i kabinen.

Dertil kommer også AMG DYNAMICS, som også er en del af standardudstyret, og som blandt andet sensorer regulerer på karakteristikken i bilens ESP-systemet, firehjulstrækket og det elektronisk styrede differentiale.

Endelig er den nye Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE som noget nyt også udstyret med aktiv bagakselstyring, som gør det muligt at dreje baghjulene med op til 2,5 grader. Ved højere hastigheder drejer baghjulene i samme retning som forhjulene, hvilket løfter stabiliteten i forbindelse med eksempelvis overhalinger på motorveje.

Foto: Mercedes-AMG – Daimler AG

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet