Categories Biltest

Test: En uge med Ford Puma GEN-E – underholdende, velkørende og overraskende praktisk

Posted on
Test: En uge med Ford Puma GEN-E – underholdende, velkørende og overraskende praktisk

Jeg har haft nøglerne til Ford Puma GEN-E i en hel uge og testet bilen grundigt på danske veje, i hverdagsbrug og på længere motorvejsture.

Det er Fords mindste og billigste elbil, men heldigvis føles den ikke som en nedskaleret budgetløsning – tværtimod.

Puma GEN-E overrasker positivt på flere områder: køreglæde, udstyr, opladning og en af klassens mest praktiske bagagerumsløsninger.

Klassisk Ford-design med elektrisk twist

Designmæssigt lægger Puma GEN-E sig tæt op ad sin fossile søster. Det er stadig en kompakt crossover med et friskt og ungdommeligt udtryk, men den elektriske variant har fået justeringer, der ikke kun er kosmetiske – de er aerodynamiske.

Fronten er lukket af, luftindtagene er optimeret, og en større spoiler bagpå hjælper med at reducere luftmodstanden. Resultatet er et rent look og forbedret effektivitet.

Visuelt har den elektriske Puma en lukket front og et andet lygtedesign.

Kabinen er rummelig og moderne med fuld digital betjening via Fords SYNC-4 system. Det fungerer hurtigt og intuitivt, og kabinen byder samtidig på mange fine detaljer.

Det er bl.a. gode opbevaringsmuligheder, et B&O-lydanlæg i Premium-udgaven og et generelt godt materialevalg.

Et lille tip: holder du LIM-knappen på rattet inde i tre sekunder, slukker du for hastighedsalarmen – en praktisk funktion, som mange vil sætte pris på i dagligdagen.

Rækkeviddetest på motorvej

På min første tur i Ford Puma GEN-E kunne jeg konstatere, at den har et lavt strømforbrug ved blandet kørsel. 13,7 kWh/100 km kunne bilen præstere på vejene i Portugal tilbage i april. Så jeg sætter mig for at prøve et andet scenarie i denne test.

I testugen kørte jeg en længere tur med ren motorvejskørsel i Danmark hvor jeg følger den påbudte hastighed, som svinger mellem 110–130 km/t.

Det gav en rækkevidde på 250 km fra fuldt opladet batteri. Puma GEN-E er udstyret med et 43 kWh batteri, og selvom WLTP-tallet siger op mod 364 km, så bekræfter min erfaring det mange elbilsejere allerede ved: Motorvej sluger rækkevidde.

Men 250 km under de forhold er faktisk et helt hæderligt resultat – og tilstrækkeligt til mange danskeres daglige behov.

At bilen kun vejer 1.563 kg er en stor fordel i praksis, både for effektiviteten og køreegenskaberne. Ford har valgt ikke at udstyre bilen med varmepumpe, og det kan diskuteres – men fraværet giver både lavere vægt og færre komponenter, der kan gå i stykker. I sommerhalvåret savner man den ikke.

Lidt hurtigere opladning end lovet

Ford opgiver en maksimal DC-opladning på 100 kW, men ved flere opladninger så jeg en effekt op til 103 kW. Endnu vigtigere: bilen holder en stabil opladningskurve op til cirka 60 %, før effekten gradvist falder – først gradvist ned til 80 kW, og siden lavere.

Den elektriske Puma har en fin ladekurve, og peaker med 103 kW lidt over det officielle tal på 100 kW.

En opladning fra 10-80 % tog mig cirka 23 minutter, og det er virkelig godkendt i dette prissegment.

AC-opladning klares med op til 11 kW – her er der intet usædvanligt, men det fungerer fint til hjemmeladning over natten.

En køreglad Ford

Køreglæde er ikke altid en prioritet i små elbiler – men her har Ford valgt den rigtige tilgang.

Puma GEN-E er underholdende at køre, og man mærker tydeligt, at Ford har lagt energi i køredynamikken. Styretøjet er præcist, undervognen er fast men ikke hård, og bilen reagerer kvikt på input.

Den har et dejligt overskud i kraftleverancen med sine 168 hk og 245 Nm, og selvom 0-100 km/t er opgivet til 8 sekunder, føles den mere end tilstrækkeligt kvik i både bytrafik og på motorvej.

I byen er den let at manøvrere, og en venderadius på 10,4 meter gør det nemt at navigere i snævre gader og parkeringspladser.

Den adaptive fartpilot fungerer i øvrigt rigtigt godt på motorvej, og gør længere ture langt mere afslappende. Den læser tavler ret præcist og tilpasse automatisk farten.

Man kan vælge forskellige køreprogrammer, og ja – man kan også aktivere en kunstig motorlyd, hvis man savner lidt feedback under kørslen. Jeg kørte det meste af testen med denne lyd tændt.

En af klassens mest praktiske biler

Ford Puma GEN-E skiller sig især ud på ét område: plads og fleksibilitet. Bagagerummet rummer hele 523 liter – det er klassens største – og under gulvet gemmer der sig den geniale ”gigaboks”: Et plastforet opbevaringsrum på 145 liter, som er vandtæt og har bundprop, så det kan skylles ud. Perfekt til beskidte sko, planter, værktøj eller udstyr fra skovturen.

Et forslugent bagagerum med gigaboks under gulvet slår alle konkurrenter i klassen.

Under motorhjelmen finder man også et frunk på 43 liter, hvor der er plads til ladekabler eller en førstehjælpskasse. Til sammenligning må mange konkurrenter nøjes med et mindre bagagerum og slet intet frunk.

Bagsædet er bilens svageste punkt. Jeg måler 187 cm, og det går – men kun lige. Benpladsen er begrænset, og voksne vil ikke trives her på lange ture. Det er værd at have med i overvejelserne, især hvis bilen skal bruges af en familie med teenagere.

Udstyr og pris – Premium er det komplette valg

Ford holder modelprogrammet simpelt: Én batteristørrelse, én motor og to udstyrsniveauer: Select (fra 229.990 kr.) og Premium (fra 244.990 kr.).

Premium er klart den mest attraktive, da du for kun 15.000 kr. ekstra får 18” alufælge, B&O-lydanlæg, kunstlæder og ruskind i kabinen, matrix LED-forlygter, elektrisk bagklap og nøglefri adgang.

Premium-udgaven har et godt lydanlæg fra B&O.

Den adaptive fartpilot og øvrige førerassistenter kræver dog, at man tilvælger en førerassistancepakke til 7.200 kr., som også indeholder 360° kamera, blindvinkelassistent og parkeringssensorer for og bag.

Den bør man tage med – både for komforten og sikkerheden. Med pakken ender den fuldt udstyrede Premium-udgave lige over 250.000 kr. – og det er en attraktiv pris.

Ford Puma GEN-E er ikke den mest teknologisk avancerede elbil på markedet – men det gør egentlig ikke noget. For det, den gør, gør den rigtig godt. Den er letkørt, sjov bag rattet, har et kæmpe bagagerum, DC-opladning der holder kurven flot og et skarpt pris-udstyr-forhold.

Den passer perfekt som bil nummer to, men kan også sagtens fungere som primær bil for en enlig, et par eller en lille familie – især hvis bagsædet ikke skal bruges hver dag. Til prisen er det svært at finde en mere komplet lille elbil.

Og bedst af alt: Den føles som en rigtig Ford – med både køreglæde og karakter.

Specifikationer

  • Motor: Elmotor med forhjulstræk
  • Ydelse: 168 hk
  • Topfart: 160 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 8 sekunder
  • Batteri: 43 kWh
  • Opladning AC/DC: 11/100 kW
  • Ladetid AC 0-100 % og DC 10-80 %: AC 5 timer og 44 min. og DC 23 min.
  • Rækkevidde: 364 km (Premium) – ellers op til 376 km (Select)
  • Vægt: 1.563 kg
  • Træk: 750 kg
  • Pris: 244.990 kr. (Select fås fra 229.990 kr.)

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet