fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Kona N

Posted on
Test: Hyundai Kona N

Hyundai Kona tilbydes i stort set alle afskygninger med noget til enhver smag. Sidst jeg kørte den var det med elektrisk drivlinje. Nu er den landet i en barsk N-udgave med 280 heste og sportslige køreegenskaber. Jeg har testet den vilde mellemklasse SUV, som overrasker mig på flere punkter.

Hyundai Kona N er en bil med brum i. Underholdningen er helt i top.

Da Hyundai annoncerede en N-udgave af Kona, må jeg indrømme, at min første tanke var ”but why?”. Efter en uge i selskab med den relativt højbenede racer, har piben dog fået en anden lyd. At man kan proppe så meget køreglæde og dynamik ind i en Kona, er ganske enkelt imponerende. Og i en tid hvor de fleste testbiler er elektriske, er det faktisk rart med lidt adspredelse.

En stribe af vellykkede N-modeller

Jeg har tidligere testet N-modellerne af i20 og i30, som begge tog fusen på mig. Begge biler er blandt de mest underholdende GTI-inspirerede racere på markedet. Kona N skiller sig ud, fordi den er en SUV. Er det ikke dømt til at gå galt?

Åbenbart ikke. Selvom Kona i bund og grund er en praktisk hverdagsbil, har Hyundais ingeniører med erfaring i motorsportens verden formået at skabe en bil, hvor dynamik og køreglæde er i højsædet. Undervognen, som er elektronisk justerbar, er mærkbart sænket og på rattet er en stor rød ”boost”-knap, som kortvarigt optimerer bilens ydeevne. Det er bare mega sjovt, at køre Kona N.

De tre raceknapper på rattet indikerer, at denne Kona er noget særligt.

Der er yderligere to sportslige køreprogrammer – N Power Shift og N Track Sense Shift – som i dagligdagen mest er gimmicks og giver mening, hvis bilen presses på en bane og der er brug for at optimere gearingen fx ved ind- og udgang af sving.

I testen står det klart, at Hyundai Kona N fortjener at blive kørt på bane, for det er her, du får fuld valuta for bilens pris på over en halv million kroner.    

Familiebilens dyder intakte

I hverdagskørsel har Kona alle de dyder, som en praktisk familiebil bør have. Den har fin plads og komfortudstyret imponerer med varme i rat og sæder, køl i forsæderne (ekstraudstyr) og et komplet assistent- og sikkerhedsudstyr.

Benpladsen er lidt kneben – loftshøjden er fin.
Bagagerummet på 361 liter er lidt mindre end standardstørrelsen i Golf-klassen.

Den kan indstilles i et ECO køreprogram, hvor den leverer en virkelig fin komfort med god affjedring og lavt støjniveau. Den alsidighed kan være svær at ramme, men Hyundai er lykkes med det i Kona N. Gearstangen er af den gammeldagstype, som skal sættes manuelt i P, når du forlader bilen. Her havde en shift by wire været at foretrække.

Racer eller familiebil? Kona N kan begge dele.

Bilens lavere højde pynter på udseendet. Bilen fremstår sportslig med røde detaljer ved sideskørterne og et aggressivt luftindtag på fronten, som giver den nødvendige nedkøling, når motoren presses. Bagpå er to gigantiske afgangsrør, som giver en sjov race-lyd. Og når du står på banen, kan du prale med, at dækkene er specialfremstillede performancedæk.

Specialfremstillede dæk fra motorsportsafdelingen.

Motoren kender vi fra i30 N og er en optimeret 2.0 T-GDi maskine med 280 hestekræfter og 392 Nm. Den klarer 0-100 km/t på 5,5 sekunder og har et godt bundtræk. KONA N fås udelukkende med 8- trins DCT-gearkasse, som gør det rigtig godt. Forbruget i testen ligger omkring 10 km/l, men kan forbedres… hvis du kører pænt 😉

Hyundai Kona N har traction køreprogrammer til at optimere bilens ydeevne i sne, mudder og sand.

Hatten af for Hyundai

Kona N findes udelukkende i én udstyrsvariant, så der er ikke så meget af rafle om, når du skal vælge. Her får du sportssæder, sportslæderrat med perforeringer og N-detaljer, sort loftbeklædning, alu-pedaler, elektronisk justering af støddæmpere samt elektronisk spærredifferentiale.

KONA N koster fra 534.995 kr. og er tilpas politisk ukorrekt til aldrig at blive et stort salgshit. Men hatten af for at Hyundai tør smide en kraftfuld raceorienteret SUV på markedet. Underholdning og køreglæde er helt i top!

Specifikationer

  • Motor: 2.0 T-GDi benzinmotor med forhjulstræk
  • Ydelse: 280 hk
  • Moment: 392 Nm
  • Gearkasse: 8-trins DCT automatgearkasse
  • Forbrug: 11,7 km/l (WLTP)
  • Topfart: 240 km/t
  • 0-100 km/t: 5,5 sekunder
  • Bagagerum: 361 liter
  • Garanti: 5 år
  • Pris fra 534.995 kr.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: