fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai i20 N

Posted on
Test: Hyundai i20 N

Med et N på bagsmækken af Hyundai i20 forvandles den ellers så pæne og fornuftige dreng i klassen til en hårdtpumpet badboy med 204 hk og en række sportslige indslag inspireret fra Hyundais motorsportsbiler. Vi har testet gavflaben, som i den grad formår at skabe fis og ballade i gaden.

Modelbetegnelsen ”N” stammer fra Hyundais eget testanlæg Namyang og den berømte tyske racerbane Nürburgring.

Mens andre mærker skruer ned for de sportsoptimerede gadeversioner, går Hyundai den anden vej. Hyundai i20 N er således blot en i rækken af sportsoptimerede N-biler, som ”flexer” motorkraft, design og køredynamik.  

Modelbetegnelsen ”N” stammer fra Hyundais eget testanlæg Namyang og den berømte tyske racerbane Nürburgring, som kan udfordre selv de mest rutinerede racerkørere. Se bare på YouTube, hvor der ligger stribevis af videoer med biler og motorcykler, hvor føreren overvurderer egne evner på den drilske bane.

i20 N trækker i træningstøjet

Forvandlingen af den i forvejen velskabte i20 til N-versionen er kommet godt i mål. Den markante spoiler på toppen af bagsmækken er ikke bare til pynt, og de røde bremsekalibre bag de seje 18” alufælge i matgrå finish giver en tydelig sportslig karakter. På fronten er der større luftindtag til turbomotoren, og den brede kølergrill med N-logo har mønsteret fra det ternede flag på racerbanen.

På fronten er der større luftindtag til turbomotoren, og den brede kølergrill med N-logo har mønsteret fra det ternede flag på racerbanen.

Kabinen bringer alle de gode elementer fra den “almindelige” i20 med sig. Det vil sige god plads, fin funktionalitet og en del hård plast. I N-versionen et det særligt sportssæderne og det digitale cockpit, som udgør de sportslige elementer.

Kabinen bringer alle de gode elementer fra den “almindelige” i20 med sig. Det vil sige god plads og fin funktionalitet.
Der er plads til 351 liter i bagagerummet. Hattehylden kan placeres i en holder bag ved bagsæderyglænet, hvis den ikke skal bruges.
Knapperne på rattet og alupedaler afslører, at denne i20 er speciel.
Sportssæderne yder god støtte og giver den der lidt race-agtive ”skålfornemmelse” – dog uden at gå på kompromis med komforten.
Det digitale cockpit ligner ved første øjekast det, vi kender fra i20, men med et tryk på en knap forvandles det til et dedikeret sportsligt cockpit i bedste racestil.

Sportssæderne yder god støtte og giver den der lidt race-agtive ”skålfornemmelse” – dog uden at gå på kompromis med komforten. Det digitale cockpit ligner ved første øjekast det, vi kender fra i20, men med et tryk på en knap forvandles det til et dedikeret sportsligt cockpit i bedste racestil. Det ser fedt ud og er med til at give bilen noget af den fun-factor, som den har. Derudover har Hyundai i20 N også sportsrat med særlige sportsknapper til bl.a. skift af drive mode, N-gearknop og sporty alu-pedaler.

Som ekstraudstyr kan du få varme i bagsæderne, hvilket er et yderst sjældent syn i biler i denne størrelse og klasse.

Ved tryk på den røde REV-knap på rattet sørger bilens for at opretholde omdrejningerne ved gearskifte. Der er et hav af indstillinger i bilen, så dit indre gadget-legebarn vil bestemt føle sig i godt selskab med i20 N.

Lav vægt giver i20 N superkræfter

Kraftværket i Hyundai i20 N en 1.6-liters turboladet GDi-motor med en 6-trins manuel gearkasse. Den leverer et maksimalt drejningsmoment på 275 Nm, en tophastighed på 230 km/t og bringer bilen fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Basalt set er motoren i sig selv ikke den mest potente, men når den smækkes i motorrummet på en lille bil, hvor den samlede vægt er omkring 1.200 kg, så starter det sjove. Hyundai i20 N har nemlig masser af saft og kraft til at levere timevis af underholdning hvad enten vejen er med med sving eller den får gas på lige strækninger. Bilen er simpelthen bare sjov og underholdende, når du presser den.

Basalt set er motoren i sig selv ikke den mest potente, men når den smækkes i motorrummet på en lille bil, hvor den samlede vægt er omkring 1.200 kg, så starter det sjove.

Motorlyden ændrer sig, når du skifter drive mode, og i sport får den klart en mere dyb røst. Den måtte dog gerne gøre endnu mere væsen af sig og have en endnu tydligere og karakterfuld lyd. Lydbilledet i en bil som denne er bare enormt vigtigt.

Hyundai i20 N kan fås med en performancepakke med mekanisk spærredifferentiale og bremseovervågning til 9.995 kroner, som du skal vælge, hvis du vil udnytte bilens fulde potentiale. Med det mekaniske spærredifferentiale gelejdes drejningsmomentet til det hjul med mest trækkraft, så du kan få mest muligt ud af bilens performanceegenskaber.

Den manuelle gearkasse har korte og præcise skift, som går godt i spænd med bilens motor. Styretøjet er gjort en tand mere kontant og bremserne har masser af bid, så du egentlig bare kan fokusere på at have det sjovt bag rattet.

Benzinforbruget i min test ligger konstant omkring 15 km/l uanset om jeg presser bilen eller kører mere fornuftigt.

Hyundai i20 N kan fås med en performancepakke med mekanisk spærredifferentiale og bremseovervågning til 9.995 kroner, som du skal vælge, hvis du vil udnytte bilens fulde potentiale.

Køb den fordi den er sjov

De sportslige indslag er tilført på en måde, så der er balance mellem sport og komfort, og jeg kan egentlig godt fristes til sige, at komforten er god i Hyundai i20 N. Særligt når du først har kørt i den noget tid, og vænnet dig til den lidt hårdere karakter. Men i bund og grund køber du ikke denne bil fordi komforten er vigtig. Du køber den, fordi du vil have det sjovt bag rattet, og fordi bilens sportslige udtryk signalerer, at her kommer en gavflab. Sådan en bil er Hyundai i20 N, og den gør det så tilpas gennemført, at du slet ikke kan lade være med at falde for den.

Hyundai i20 N koster fra 289.995 kr. og dertil kommer performancepakken med mekanisk spærredifferentiale og bremseovervågning til 9.995 kroner, som er værd at tage med. På listen med fabriksmonteret ekstraudstyr, som ikke er lang, kan du fx vælge at gøre mere ud af styling med to-farvet karosse til 6.495 kr. eller få varme i bagsædet til 2.995 kr. Det er også muligt at tilføje sikkerhedsfeatures som blindvinkelsensor eller parkeringssensor foran på bilen.

Prisen for Hyundai i20 N ligger bestemt i den attraktive ende – særligt når du sammenligner med de få sportslige alternativer, som findes på markedet. Du får mest for pengene her – og heldigvis leverer i20 N varen. Jeg kunne godt tænke mig, at den havde haft en smule mere kant og karakter, men til den pris, tager jeg den gerne som den er.   

Det bedste ved Hyundai i20 N

  • Attraktiv pris
  • Underholdende køreegenskaber
  • Frækt N-design.

Det kunne være bedre

  • En knivspids mere karakter og kant ville fuldende bilen.

Specifikationer

  • Motor: 1.6-liters turboladet GDi-motor
  • Ydelse: 204 hk
  • Maksimalt drejningsmoment: 275 Nm
  • 0-100 km/t: 6,2 sekunder
  • Topfart: 230 km/t
  • Gearkasse: 6-trins manuelt
  • Bagagerum: 351 liter
  • Garanti: 5 år

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: