fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai i30 N Performance Trackpack

Posted on
Test: Hyundai i30 N Performance Trackpack

Hverdagsbiler i sportslige race-klæder med potente benzinmotorer er efterhånden et sjældent syn i gadebilledet. Man mærker tydeligt, at bilproducenterne fokuserer på fornuftige eldrevne familiebiler. Det afholder dog ikke Hyundai fra at give Hyundai i30 N et facelift med ny teknologi, flere kræfter og mulighed for 8 trins DCT gearkasse. Vi har testet den sportslige Hyundai, som imponerer med høj fun factor. Men den bliver åndet i nakken af lillebror i20 N, som har en nyere grundkonstruktion og en skarp pris.

Race styling klæder i30 N.

Vellykket race look

Designet på Hyundai i30 N har det helt rette race look: Matsorte 19” smedede alufælge, store bremseskiver og røde bremsekalibre ser råt ud. Ledsaget af skarpt designede kofangere og dobbelte afgangsrør i XL-størrelse, står Hyundai i30 N virkelig skarpt. Den har nogle af de flotteste fælge, jeg har set i lang tid.

Så lækre fælge skal man lede længe efter.

De sportslige takter fortsætter i kabinen. Her er overraskende lækre letvægtssæder i eksklusiv læder/alcantara, som yder rigtig god støtte og hæderlig komfort. Sæderne er designet med lysende N-logo og blå syninger. Det ser cool ud.

i30 N har en 10.25” touchskærm, hvorfra du styrer de fleste funktioner i bilen. Her har du adgang til et Performance Data System, som giver en indsigt i kørevaner og -mønstre. Du kan se omdrejningsmomentet, trykket på turboen, G-force og accelerationstider. Det er lir på den gode måde i den sportslige Hyundai.

Race DNA

De blå syninger går igen på det motorsportsinspirerede rat, hvor du også kan skifte gear med 8-trins dobbeltkoblingsautomatgearkassen. Fra rattet kan du vælge køreprogrammet N Grin Shift. Her skifter bilen selv ned til lavest mulige gear og leverer det maksimale fra motoren. Systemet virker i 20 sekunder og kan aktiveres igen efter 40 sekunders nedkøling. Det er en sjov feature.

Rattet er sportsinspireret og der er knapper til både det praktiske – og til leg.

Sjovere er det dog at slukke for bilens antiudskridningssystem, så du rigtig kan mærke bilen og følelsen af fun factor. Nu kan du lege lidt med bagenden i sving – kontrolleret naturligvis. Kombineret med et godt brøl fra bilens dobbelte udstødning, er der dømt leg, hvis du er i det humør.

Dobbelt udstødning med brum i – det er god race-stil.

Men overraskende nok opleves Hyundai i30 N ganske komfortabel i hverdagskørsel, og det er en fin balance, Hyundai har ramt. Automatgearkassen kan både det hårde og det bløde. Hvis du selv vil styre slagets gang, kan du også få i30 N med en 6-trins manuel gearkasse. Merprisen for automatgear er 25.000 kr. I de mere beherskede drive modes nedtones bilens ”brum” i øvrigt, så du kan køre gennem byen uden alt for mange sure blikke.

Letvægts skålsæder

Hyundai i30 N er pænt potent med en 2.0 T-GDi-motor, der leverer 280 hk. I udstyrsvarianten N Performance Trackpack er forsæderne bl.a. udskiftet med de lækre letvægts skålsæder, og bagagerummet er blevet yderligere afstivet. Afstivningen er væsentlig, hvis bilen skal bruges til decideret Track-kørsel. Det påvirker ikke pladsen i bagagerummet.

De lækre skålformede letvægtssæder er en del af Trackpack.

Begge udstyrsvarianter fås med manuel 6-trins gearkasse eller en 8-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse.

Til race – men dur også i hverdagen

På mange måder er Hyundai i30 N en bil, som har brug for at blive brugt på bane. Men den har en alsidighed, som gør, at du faktisk ikke bliver træt af den til almindelig hverdagskørsel. Brændstofforbruget er dog i den høje ende.

Kigger på vi bilens race specifikationer og præstationer, står Hyundai i30 N som en virkelig stærk spiller blandt matchende veltrænede konkurrenter fra VW og Ford. Den har en fun factor, som er helt i top, og set i det lys er den en vinder.

Prismæssigt koster i30 N Performance fra 474.995 kr. og i30 N Performance Trackpack koster 499.995. Det er der som sådan ikke noget at sige til. Det er dog værd at bemærke, at den pumpede lillebror i20 N står til priser omkring 300.000 kr. – og den er bestemt ikke kedelig. Så hvis du kan klare dig med lidt mindre plads, færre kræfter og udelukkende manuelt gear, er i20 N værd at overveje.

Hyundai i30 N har advarsel for frontalkollision – et system som anvender frontkameraet til at scanne vejen foran og bremser automatisk, hvis den registrerer pludselige opbremsninger af forankørende biler eller fodgængere på vejen.

Hyundai i30 N specifikationer

  • Motor: 2.0 T-GDi-motor
  • Ydelse: 280 hk
  • Moment: 392 Nm
  • 0-100 km/t: 5,4 sek.
  • Tophastighed: 250 km/t
  • Forbrug: 11,9 km/l (WLTP)
  • Garanti: 5 ¨år

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: