Den charmerende Jeep Renegade har i 4xe-versionen fået en elmotor på bagakslen og en benzinmotor på forakslen, og kan dermed kalde sig for en ”plug-in hybrid” med firehjulstræk. Eller en grøn firehjulstrækker, om du vil.
Den grønne omstilling medfører en relativ kraftig vægtforøgelse på 240 kg, men til gengæld kan du køre op mod 43 km på ren el. Vi har testet den nye Jeep Renegade 4xe i Limited-udgaven med 190 hk, som på en god dag med lidt medvind og en forsigtig fod på speederen godt kan kalde sig grøn.

Retro-design når det er bedst
Det er udelukkende under karosseriet, at forvandlingen til plug-in hybrid kan ses og mærkes . Og det er kun godt. Jeep Renegade er nemlig retro-design, når det er bedst. Den kantede facon giver bilen karakter og den ikoniske front med tværgående ”ribbe” i grillen og runde lygter er så charmerende, at du slet ikke kan lade være med at smile, når du ser bilen. Renegade-grillen med de runde lygter er i det hele taget et gennemgående grafisk element rundt omkring i bilen, så du konstant mindes om, at denne bil har et DNA og en stolt historie bag sig.


Formen har den fordel, at du har rigtig god plads i hovedhøjden. Bilens længde og akselafstand begrænser dog benpladsen ved bagsædet. Bagagerummet kan sluge 330 liter til beskidte gummistøvler og andet udstyr med en duft af friluftsland. Udsynet skråt bagud kan godt virke lidt begrænset.

Bilens frihøjde og plastdetaljer rundt omkring dør- og skærmkanter fortæller, at denne bil kan noget, som en Ford Kuga PHEV – der i øvrigt koster næsten det sammen som en grøn Renegade – ikke kan. Den kan nemlig tage dig ud i terrænet, hvor mudder, vand og niveauforskelle kalder på offroad egenskaber og firehjulstræk.
En grøn firehjulstrækker
Jeep understreger, at man ikke går på kompromis med mærkets DNA, så Renegade 4xe har naturligvis firehjulstræk. Mens elmotoren tager sig af bagakslen, driver en konventionel benzinmotor forakslen. Førstnævnte yder 60 hk og med en 1.3 liters benzinmotor på 130 hk, får Jeep Rengade 4xe Limited samlet 190 hk. En kraftigere motor med 240 hk findes også i programmet.

Og så tænker du måske, hvordan det så skal gå, hvis du holder derude i mudderet, og der ikke er mere strøm på batteriet. Men bare rolig. I det tilfælde sørger benzinmotoren for, at der genereres strøm til bagakslen, så du kan fortsætte med at lege med træk på alle fire hjul.
I testsugen var vi så ”heldige”, at der kom et kraftigt skybrud. Vi tog derfor straks Renegade ud i et mudret terræn. Den klarer en våd og fedtet skovbund rigtig fint. Der er ingen tvivl om, at Jeep er lykkes med at skabe en plug-in hybrid, hvor de traditionelle dyder fra Jeep-mærket er bevaret.
Skal du ud i mere hardcore offroad terræn, vil en firehjulstrækker med mere avancerende køreindstillinger, luftundervogn og assistentsystemer med kameraer være en klar fordel. Men så står der nok nærmere Defender på bagsmækken – og en helt anden prislap på forruden. Og rent faktisk kan en Renegade 4xe køre i 50 cm vand uden at du skal være nervøs for bilens elektroniske drivlinje. Så helt ueffen er den altså ikke.

Komfortabel på asfalt
Jeep Renegade 4xe har en fin kørekomfort ved lande- og motorvejskørsel. Bilen er rimelig godt støjdæmpet skønt de store, firkantede sidespejle godt kan give lidt vindstøj.

Når du kører på ren el, er det også småt med motorlyd. Elmotoren har ganske vist en svag summelyd, men den lyd er mest gennemtrængende ved lav fart.
Hvis du giver den godt med gas i hybrid-mode, slår benzinmotoren til, og du kan høre, at den får godt med omdrejninger. Accelererer du mere behersket, foregår skift mellem el- og benzinmotor langt mere lydløst. Du kan i bilens digitale cockpit ved hjælp af farveangivelse se, om du kører grønt.
Styretøjet virker præcist med god respons hvad enten du kører on- eller offroad. Men gearkassen kunne godt være en tand mere raffineret. Bilen er udstyret med en konventionel 6-trins automatgearkasse, og den klarer det langt hen ad vejen godt. Men du kan af og til opleve, at særligt nedgearing ikke foregår helt uden ryk. Det er dog ikke noget, som direkte ødelægger køreoplevelsen.

Rækkevidde afhænger af kørestil
For selvom Jeep Renegade ikke føles helt teknisk på højde med fx en Ford Kuga PHEV, så er det som om, at den gør præcis det, som du forventer af en Jeep Renegade med plug-in hybrid teknologi. Den er lidt mere rå. Lidt mere retro. Lidt mere til vildmarken. Og den føles på mange måder… hyggeligt. Det er en sjov og spøjs fornemmelse at komme anstigende foran byens lokale pizzaria i en bil, som ser lidt rå ud, men ikke siger en lyd.
Men du skal huske at lade den op, når du parkerer derhjemme eller på arbejdet. For rækkevidden på ren el kan hurtigt få ben at gå på. Jeg medgiver, at du godt kan komme tæt på de 43 km (WLTP), som Jeep opgiver i rækkevidde. Men hvis du kører lidt mere, som du normalt gør, og til tider lidt friskt, så koster det på rækkevidden. Og så er du tættere på 30-35 km til i rækkevidde.
En særlig funktion gør, at du kan ”gemme” strømmen til senere, hvis du ønsker det. Du kan også vælge at aktivere en mere mærkbar bremsning af bilen (Jeep kalder det for e-coasting), hvor energien går til at oplade batteriet. Vælger du den funktion, kommer du tættere på det, som kaldes “one-pedel-driving” – og følelsen af at køre elbil.
Modelprogram og udstyr
På udstyrssiden har Renegade 4xe et ganske højt komfort- og sikkerhedsudstyrsniveau allerede fra den billigste udgave. Automatisk nødbremse, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot er standard. Assistentsystemerne virker, som man kan forvente her i 2020.
En Jeep Renegade 4xe har en elektrisk varmer, som kan programmeres, så bilen en vinterdag har en temperatur på 20 grader i kabinen, når du skal afsted om morgenen. Den er også udstyret med en slags varmeveksler, som sørger for at fugt ikke giver duggede ruder.

Betjening af knapper og skærme fungerer OK. Jeg må indrømme, at jeg synes knapperne i midterkonsollen er en lidt rodet omgang, og hvis du bruger navigationen på skærmen, så ”lagger” den.
Bilen har varme i rattet, men knappen til at tænde og slukke er ikke lige ved hånden. Her skal du ind i bilens infotainmentsystem. Sædevarmen kan tændes både på skærmen og på siden af selve stolen, men du mangler en indikation af om sædevarmen er tændt eller slukket.
Bagsædepassagerer må undvære friskluftdyser men har stik til opladning af devices.

Renegade fås i tre versioner: ”Limited” med 190 hk til 290.000 kr. samt ”S” og ”Trailhawk” med 240 hk til 330.000 kr. Privatleasing er ikke en mulighed på nuværende tidspunkt.

En nichebil
Prisen for en Jeep Renegade 4xe Limited ligger som nævnt tæt på Danmarks p.t. bedstsælgende PHEV, Ford Kuga. De er to meget forskellige biler, og hvor Kuga appellerer bredt, er Renegade mere for de få. Den er genial til dem, som vægter friluftslivet højt – og har brug for en bil, som kan tåle at få våde fødder.

Det fungerer godt
- Design – ikonisk og charmerende
- Mulighed for offroad-kørsel i mudder, sne og vand
- Seamless hybridmode – bilen skifter rimelig ubemærket mellem drivlinjer
Det kunne være bedre
- Udsyn skråt bagud er lidt begrænset – det er skidt ved bykørsel
- Gearkassen kunne være en tand mere raffineret
- Knapper og betjening i midterkonsol virker rodet
Jeep Renegade 4xe Limited specifikationer
- Motor: 1.3 liters benzinmotor + elmotor
- Batteri: 11,4 kWh
- Rækkevidde på ren el: 43 km (WLTP)
- Ydelse: 130 + 60 hk
- Topfart: 200 km/t – 130 i EV mode
- 0-100 km/t: 7,5 sekunder
- Bagagerum: 330 liter
- Garanti: 8 år på batteriet. Bilens fabriksgaranti er to år som kan forlænges til fem år via en specialaftale.
- Pris fra 290.900 kr. (Limited)
Foto: Thomas Saks
4xejeepjeep renegadeoffroadplug-in-hybridsuv