Biler på gule plader er ikke hverdagskost på Carlife365, men når Land Rover tilbyder en Defender på gule plader til test, siger jeg da ikke nej.
Et råt arbejdsdyr med gentleman-manerer
Den ligner sig selv men de gule plader og mørktonede ruder bag signalerer, at den her Defender er skabt til noget andet og mere end persontransport.
Modellen hedder Hard Top og starter sit liv som personbil, hvorefter den bygges om på fabrikken.
Bagsæderne tages ud og erstattes af en slidstærk bundplade, så der er god plads i varerummet bag forsæderne. Under bundpladen er der aflåselige rum til opbevaring af forskellige effekter.

Bilen kan bestilles med et ekstra sæde mellem fører- og passagersæde, så der er plads til et par raske svende udover chefen bag rattet. Det har også en anden fordel. Hvis du betaler privatbenyttelsesafgift, kan du have lidt af familien med (læs mere om dette i faktaboks om guleplade-biler nederst på siden).

Bag forsæderne er en plade, så varerummet er forsvarligt lukket.
At kalde Defender Hard Top for en varevogn er besnærende, og det gør bilen, der er i forvejen er bygget til rå og beskidt arbejde, til enhver sjakbajs drøm.

Arbejdsplads møder luksus-lounge
At udgangspunktet er en helt almindelig Land Rover Defender betyder, at Hard Top har al den komfort, som man kunne ønske. Og den har også alle de moderne tekniske systemer, som man har brug for.

Infotainment-systemet Pivi Pro er hurtigt og intuitivt og hvis man vil, kan man tilslutte Apple CarPlay eller Android Auto. Instrumentpanelet er digitalt og betjeningen er i det hele taget i top. Der er tydeligvis tænkt over, at man skal kunne bruge bilen med arbejdshandsker og kaffekop i hånden.
Diesel med hybrid-hjælp og masser af moment
Under hjelmen ligger en 3.0-liters rækkesekser dieselmotor med mild hybrid-teknologi, som yder 250 hk og 570 Nm. Og det mærkes. Defenderen trækker som et godstog med silkebløde gearskift fra 8-trins automatgearkassen.
Mild hybrid-systemet hjælper med at gøre motoren mere responsiv og reducerer forbruget – i hvert fald på papiret. I min test ligger forbruget omkring 11-13 km/l.

På landevejen er køreoplevelsen komfortabel. Luftaffjedringen (ekstraudstyr) glatter selv de værste huller ud, og man føler sig mere i en luksus-SUV end i en varebil. I byen mærkes den store størrelse, men udsynet er godt, og de mange kameraer hjælper med parkeringen.
De blærede køreegenskaber – både på asfalt og i mudder – er altså helt intakte i Hard Top.

Last og praktisk anvendelse
Varerummet er på næsten 2.000 liter, og helt klart tænkt til håndværkere og professionelle, som har brug for plads og holdbarhed. Der er fastgørelseskroge, 12V-udtag og et gulv, der kan klare både værktøj og snavs.

Den tilladte anhængervægt på hele 3.500 kg understreger, at det her er et seriøst redskab.
Den eneste anke er bagklappen, som åbner sidelæns. Det ser fedt ud og giver bred adgang, men i trange byrum er det ikke altid praktisk.

Når arbejdshest og livsstilsbil smelter sammen
Land Rover Defender Hard Top forener to verdener: arbejdshesten og den luksuriøse livsstilsbil.
For den professionelle, som vil have noget mere end bare “endnu en varevogn”, eller for entusiasten, der har brug for seriøs offroad-kapacitet og plads til grej – så er Defender Hard Top et gennemført valg.
Prisen på Defender Hard Top 110” starter fra 654.900 kr. Det er væsentligt lavere end Defender på hvide plader, hvilket primært skyldes en lavere afgift. Kan du nøjes med en kortere model (Defender Hard Top 90), er prisen under en halv million.
Om gule plader kan være en mulighed for dig erhvervsmæssigt, kan du blive klogere på nedenfor. Her er der også fordele og ulemper for fx papegøjeplader.

Gule plader (erhvervsplader/varebiler)
Fordele:
- Lavere registreringsafgift: Ofte kun 30-50 % af afgiften sammenlignet med hvide plader.
- Fradragsret: Hvis bilen bruges erhvervsmæssigt, kan man ofte trække momsen fra (både ved køb og ved drift).
- Lavere forsikringsomkostninger i nogle tilfælde.
Ulemper:
- Kun erhvervsmæssig brug (som hovedregel): Privatkørsel er ikke tilladt medmindre man betaler privatbenyttelsesafgift.
- Begrænset anvendelse: Må ikke bruges til fx. ferier eller private ærinder, medmindre der betales ekstra afgifter.
- Færre sæder: Ofte kun plads til 2 personer (chauffør + passager) – med mindre man vælger et ekstra sæde som i Defender Hard Top. Det 3. midtersæde foran koster 6.800 kr.
Hvide plader (personbiler)
Fordele:
- Fri anvendelse: Bilen må bruges både privat og erhvervsmæssigt uden restriktioner.
- Mere komfort og indretning: Plads til hele familien – og alle sidder godt
- Ingen særskilte regler ved kørsel i fritiden.
Ulemper:
- Høj registreringsafgift: Afhængig af drivlinje (benzin, diesel, plug-in hybrid eller el)
- Ingen momsfradrag for private.
- Højere forsikringsomkostninger end gulpladebiler i visse tilfælde.
Papegøjeplader (biler med delvis erhverv- og privat brug)
Fordele:
- Blandet brug: Du kan bruge bilen både til erhverv og privat, hvis du betaler privatbenyttelsesafgift.
- Lavere afgift end hvide plader, men højere end gule – et kompromis.
- Momsfradrag på erhvervsdelen (afhænger af virksomhedsstruktur og brug).
Ulemper:
- Privatbenyttelsesafgift: Du skal betale en årlig afgift for at kunne bruge bilen privat.
- Skal være registreret i virksomhedens navn (eller leasing).
- Krav om skillevæg i bilen i nogle tilfælde.
Specifikationer: Land Rover Defender Hard Top 110 D250 MHEV X-Dynamic SE

Motor
- Motor: 3.0-liters 6-cyl. turbodiesel (MHEV)
- Effekt: 250 hk (183 kW) @ 4.000 o/min
- Moment: 570 Nm @ 1.250–2.250 o/min
- Gearkasse: 8-trins automatisk
- Drivlinje: Permanent firehjulstræk (AWD)
- Hybrid: 48V mild hybrid-system
Præstationer og forbrug
- 0–100 km/t: 8,3 sek.
- Tophastighed: 188 km/t
- Brændstoføkonomi (WLTP): 9,6–10,5 l/100 km
- CO₂-udledning: 251–277 g/km
Dimensioner
- Længde: 5.018 mm
- Bredde (m. spejle): 2.105 mm
- Højde: 1.967 mm
- Akselafstand: 3.022 mm
- Frihøjde: Op til 291 mm
- Vadedybde: Op til 900 mm
- Anhængervægt (bremset): 3.500 kg
- Lastkapacitet (varerum): Op til 2.059 liter
- Nyttelast: Op til 778 kg
Undervogn og offroad
- Affjedring: Uafhængig foran (double wishbone) / Integral link bag
- Luftaffjedring: Tilvalg
- Terrain Response 2: Ja
- Aktivt differentiale: Tilvalg
Udstyr (X-Dynamic SE)
- 20″ mørke alufælge
- LED-forlygter m. signatur
- 11,4″ Pivi Pro touchskærm
- Trådløs Apple CarPlay & Android Auto
- 3D surround-kamera
- Nøglefri adgang & start
- El-justerbare forsæder m. memory
- Navigation, DAB, Bluetooth, OTA-opdateringer
- Slidstærkt varerum m. fastgørelsespunkter
Sikkerhed
- Automatisk nødbremse (AEB)
- Vognbaneassistent
- Blindvinkel-advarsel
- Træthedsregistrering
- Trailer Stability Assist
- Hill Descent Control
Foto: Thomas Saks
hard topland rover defenderland rover defender vanmild hybridoffroad