fbpx
 
Categories Biltest

Sommer, sol og Cyberster: Test af den åbne elektriske MG

Posted on
Sommer, sol og Cyberster: Test af den åbne elektriske MG

Foråret er godt i gang og varmegraderne går op – snart er det sommer. Det er med andre ord tid til at kigge nærmere på den åbne elektriske MG Cyberster, som jeg har testet en uges tid.

Cyberster peger både frem og tilbage i tiden. Som topersoners åben sportsvogn er den en kærlighedserklæring til mærkets ophav, mens den fuldelektriske platform peger frem og skaber en unik position uden reel konkurrence.

Jeg har et svagt punkt for åbne topersoners sportsvogne med stofkaleche. Lav og bred skal den være og helst med en lækker kabine, som funkler i solens stråler, når kluden er nede.

Alt dette har MG Cyberster – og lidt til.

Her er nemlig også elektriske saksedøre og en fuldelektrisk drivlinje. Saksedørene er standard og har en god sjat wow-effekt. I hverdagen er de dog hamrende upraktiske – det kommer jeg tilbage til.

Det er ikke hver dag, at vi bliver præsenteret for en elektrisk sportsvogn, der både emmer af nostalgi og innovation.
Foto: Thomas Saks

Design der vender hoveder

Designet er, uden overdrivelse, spektakulært. Den elektriske stofkaleche, som åbnes og lukkes på under 15 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t, føjer endnu en elegant detalje til oplevelsen af åben himmel og frihed.

Indvendigt fortsætter wow-effekten. Kabinen kombinerer klassisk roadster-layout med moderne tech og luksus.

Her er opvarmede el-justerbare sæder med memory, et opvarmet rat med paddleshifts og ikke mindst et cockpit med tre skærme og avanceret infotainment.

Materialerne er lækre og den røde farve (ekstraudstyr til 4.000 kr.) er spot on i en bil som denne. Det er uden tvivl den lækreste kvalitet og klasse, jeg endnu har oplevet i en MG.

De digitale skærme fylder en del på instrumentbordet. Placeringen af navigationen er lidt dum, da rattet skygger. Med mine 187 cm skal jeg i det hele taget dukke mig lidt, for at kunne være i bilen.  
Foto: Thomas Saks

Med sin dramatiske silhuet, saksedøre og elektriske drivlinje er Cyberster både en hyldest til mærkets fortid og en modig satsning på fremtiden.

Saksedørene letter ganske vist ind- og udstigning, men de åbner og lukker simpelthen for langsomt til mit temperament, og sensorerne tolererer ikke, at du står for tæt på – eller en anden genstand er for tæt på. I givet fald stopper døren med at åbne eller lukke.

Saksedøre på godt og ondt.
Foto: Thomas Saks

En rigtig sportsvogn – men helt uden lyd

På vejen viser Cyberster, at det ikke blot handler om udseendet.

MG Cyberster fås i to varianter: den baghjulstrukne Trophy med 340 hk og den firehjulstrukne GT med hele 510 hk. Priserne starter ved 499.999 kr. for Trophy og 549.999 kr. for GT – begge med 7-års garanti.

Trophy-udgaven, som er den billigste, yder 340 hk og klarer 0-100 km/t på 5,0 sekunder – hvilket er mere end rigeligt til daglig kørsel med et smil.

Du skal have selvtilliden i orden, når du kører Cyberster, for folk glor.

Men det er GT-modellen, der virkelig understreget, at vi har med en sportsvogn at gøre. Med hele 510 hk og 725 Nm drejningsmoment, skyder den fra 0 til 100 km/t på blot 3,2 sekunder.

Jeg tester GT-varianten og må sige, at det er en spøjs oplevelse at køre i en så potent sportsvogn – men der er slet ingen brummende V-et-eller-andet-lyd til at forkæle ørerne. Det står i skarp kontrast til en åben bil som Ford Mustang med V8-motor.

Begge modeller kommer med fire køretilstande – Comfort, Custom, Sport og Super Sport – og giver føreren mulighed for at tilpasse bilen til både landevejens kurver og lange motorvejsetaper.

Cyberster opleves som en velafbalanceret bil, der ligger godt på vejen og har et stabilt vejgreb. Bilens chassis er sat op så det sagtens kan matche og tøjle de mange kræfter.

Brembo-bremser og Pirelli P Zero-dæk (på GT) bidrager til en præcis og sikker køreoplevelse, mens regenerativ bremsning i tre trin hjælper med at optimere rækkevidden.

Rækkevidde og opladning

Med et 77 kWh batteri leverer Trophy-udgaven op til 507 km rækkevidde (WLTP), mens GT ligger på 443 km. Det er imponerende for en bil i denne kategori og placerer Cyberster som en yderst anvendelig grand tourer.

DC-hurtigopladning klares op til 144 kW. Det betyder, at bilen kan lades fra 10-80 % på 38 minutter.

Teknologi og komfort til hverdagen

MG folder alt hvad de kan rent teknologisk ud i Cyberster. Udover det tre-delte skærmsetup byder kabinen på et 8-højttalers Bose-lydanlæg, Android Auto/Apple CarPlay, stemmestyring og 360° kamera.

MG Pilot-assistentsystemet dækker alt fra adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent til nødbremsning med fodgænger- og cyklistgenkendelse. Det gør Cyberster til en moderne og sikker bil.

Bagagerummet rummer 249 liter – nok til weekendtasker eller indkøb.

En modig elektrisk roadster, der tør skille sig ud

MG Cyberster er ikke bare en bil. Den er et statement, der kombinerer klassisk roadster-charme med moderne teknologi og kraftfuld elektrisk ydelse.

MG Cyberster er en bil, der ligner en million men koster det halve. Trophy-udgaven tilbyder en overbevisende pakke til en fornuftig pris, mens GT’en leverer superbilslignende præstationer uden at sprænge budgettet fuldstændigt.

Cyberster er for dem, der savner følelsen af frihed bag rattet i en åben sportsvogn, men som samtidig vil være en del af den elektriske fremtid.

Om vi er vidne til en kommende klassiker, må tiden vise. Jeg afviser det ikke.

Specifikationer

  • Motor (for/bag): 125 kW / 250 kW
  • Samlet ydelse: 510 hk
  • Samlet max. moment: 725 Nm
  • Batterikapacitet: 77 kWh
  • Batteritype: (LFP, NMC, etc.) NMC (523 sammensætning)
  • Rækkevidde: 443 km ifølge WLTP-norm
  • Ladehastighed AC: 11 kW (3 faser / 16 A)
  • Ladehastighed DC: 144 kW
  • Tophastighed: 200 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t.: 3,2 sek.
  • Køreklar vægt: 2.060 kg
  • Totalvægt: 2.210 kg
  • Anhængervægt m/u bremser: 0 kg/ 0 kg
  • Bagagerum: 249 liter

Foto: Lars Krogsgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet