fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Land Rover Defender

Posted on
First Drive: Land Rover Defender

Land Rover Defender er essensen af friluftsliv på den fede måde. En helt ny model er netop lanceret, og Carlife365 var inviteret til at være blandt de første i Danmark til at prøve den. Her er vores førstehåndsindtryk af den nye offroader, som vi med garanti også kommer til at se i byerne med en direktør, succesfuld iværksætter eller forstadsfrue bag rattet.

Skarpt design. Det vinder jo mere du kigger på den.

Bredt udvalg

Den nye Land Rover Defender kommer i et bredt modelprogram med både benzin- og dieselmotorer. Bilen findes i flere udstyrsversioner og du kan få den som en kort tre-dørs- (90) eller en længere femdørsmodel (110). Modelbetegnelsen 90 og 110 henviser til akselafstanden målt i tommer. Defender kommer også som van, og forventningen hos den danske importør er, at godt halvdelen af salget vil være van. Van har et tredje sæde på forreste række, som muliggør at to passagerer kan være med. Når det tredje sæde ikke er i brug, kan det klappes sammen og bruges som et bord.

God plads og komfort i Land Rover Defender 110.

Defender er bygget på en ny aluminiumsplatform og ophænget er double wishbone i front og multilink i bag. Firehjulstrækket er permanent. Trækvægt er imponerende 3.500 kg.

Outdoor first

Land Rover Defender er i sit es, når der skal arbejdes hårdt. Derfor blev den danske lancering afholdt ved Tirsbæk Gods, hvor Danmarks eneste professionelle off-road center – Land Rover Experience Center – holder til.

Offroad-testen er i en den lange model (110) med dieselmotor og 240 hk (430 Nm). Vi har en instruktør ved vores side og oplever den nye Defender i et relativt udfordrende terræn. Dog uden vilde vertikale ”vægge” – vi holder os til de røde pister.

Her bemærker vi særligt luftundervognen, som gør at bump, sten og træstubbe forceres på en komfortabel og kontrolleret måde. Der er et hav af køreprogrammer (9 som standard og 5 som tilvalg) til den garvede offroad type – men du kan også vælge en auto-funktion, så bilen selv optimerer hvilket køreprogram, der er bedst egnet. Selv modstanden i rattet kan justeres. Hvis du kører i sand vil du gerne have et let styretøj og hvis underlaget er præget af sne og is er et tungere styretøj at foretrække.

Her er Land Rover Defender i sit es. Offroad når det er bedst.

Velfungerende kameraer ikke bare en gimmick

Bilen er udstyret med et hav af kameraer hvilket er mere end bare en gimmick. Hvis du har svært ved at overskue ruten forude – fx ved en stejl stigning – kan et kamera hjælpe med at vise “vejen”. Det hele præsenteres på bilens trykfølsomme skærm, hvor alt i øvrigt står på et fint og forståeligt dansk. Her kan du også se vinklingen på forhjulene, og du kan se om du får de bagerste hjul med på snævre strækninger, hvor der er fare for skred eller nedstyrtning. I testen prøvede vi bl.a. dette på en smal træbro.      

En vandhund

På testdagen var vejret tørt og solrigt, så vand og mudder var der ikke meget af. Dog gik ruten gennem en strandbred og her er Defenderen også i sit es. Den kan forcere vand op til 90 cm uden indtrængning.

90 cm vand klares uden problemer.

Skulle du selv have våde og mudrede støvler efter en tur i skoven, så går det også. Defenderen har nemlig gummigulv i hele bilen.

Der er ingen tvivl om, at Defender kan noget i et udfordrende terræn. Bilen er født til det liv og den gør det vanvittigt godt. Og så er der også stil over den. Der er en rå og eksklusiv ”feeling” bag rattet i Defender og den har et design, som jeg synes vinder, jo mere du kigger på den. Defender har noget kant – det tror jeg mange vil synes rigtig godt om.

Rå og eksklusiv. Sådan er Land Rover Defender anno 2020.

Eksklusiv nok til 2900 Happiness

At den nye Land Rover Defender er egnet i udfordrende terræn – eller som trækdyr til en tung hestetrailer – er forventet. Det skal den kunne. Men den kan mere end det. I testen prøvede vi en 110 i den veludstyrede First Edition version. Under hjelmen en 6-cylindret benzinmotor med 400 hk (550 Nm). Og det var altså en virkelig fed oplevelse. Wau den lyder godt, den motor. Du føler dig lidt som king of the road.

Prisskiltet på denne version er 1.4 mio. kr. og i det prisleje finder du også en Audi Q8 eller en Volkswagen Touareg. Konkurrenter med masser af eksklusivitet og finesse.

Her skal du vælge Defenderen, fordi den er en rigtig SUV med de plusser – og minusser – det giver. Og ja, når først der kommer fart på dyret, så kan du godt høre vindstøj fra de store sidespejle. Og i daglig anvendelse er den sidehængte bagklap ikke altid bedst på en snæver parkeringsplads. Her er Q8 og Touareg mere egnede og raffinerede.

Den store bagklap er sidehængt. Det er muligt at tilkøbe en tredje sæderække i den lange 110-version.

Men Land Rover har luret “city” potentialet, og derfor kan du vælge Defenderen med en Urban Pack, så styling med bl.a. svedige 22” alufælge giver bilen det helt rette look i indre by.

Et godt mix

Defenderens stærkeste kort er nok i virkeligheden, at den kan både det ene og det andet. Den er mester i off-road disciplinen men gør det også overbevisende godt on-road. Og det marked er der masser af potentiale i.

Men du skal have tegnedrengen i orden. Prisen starter fra 868.000 kr. for den korte 90-version med dieselmotor og 200 hk. Samme model koster 611.700 kr. som van. Det er i laveste standard-udstyrsversion.

Du kan se alle modeller og priser her.

Vi vender tilbage med en større test af den nye Land Rover Defender senere på året, hvor vi skal på shelter tur i Danmark.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: