MG vil vride mere ud af den populære plug-in hybrid EHS, og lancerer en helt ny version under navnet HS. Men er tiden løbet fra den halv-elektrificerede løsning? Jeg undersøger sagen.
PHEV med stort batteri
Det tunge skyts er kørt i stilling: Nye funktioner, bedre kabineplads og et opdateret design skal gøre den mellemstore SUV MG HS til et attraktivt valg.
Dertil kommer 7 års garanti – eller 150.000 km afhængig af, hvad der kommer først – og en frapris på lige under 300.000 kr.
Tillokkende? Umiddelbart ja. Men drivlinjetypen – altså plug-in hybriden – er på kraftig retræte i salgsstatistikken i Danmark, hvor mere end halvdelen af de nyindregistrerede biler er fuldt elektriske.
Efter en uge i selskab med plug-in hybriden må jeg dog sige, at det måske er for tidligt at dømme MG HS ude.
Den klarer nemlig opgaven godt.
En del af forklaringen skal findes i et pænt stort batteri på hele 21,4 kWh, der på papiret giver en rækkevidde op til 100 km.
De fleste danskere kører dagligt omkring eller lige under 50 km, så mange ture vil kunne klares på ren el.

Kører langt på el
I min test kører jeg en længere tur fra København til Nordjylland og tilbage igen, og her kan jeg med et fuldt opladt batteri køre 65 km elektrisk på motorvej med hastigheder mellem 110-130 km/t.
Det er altså slet ikke dumt. Især taget i betragtning, at testen er i vinterlige temperaturer.
Når strømmen er ædt, kører jeg 14,5 km/l på benzinmotoren – ligeledes ved motorvejshastighed.
Kører du landevej, bliver tallene kun bedre.
DC ladning kan den ikke, og AC ladning sker med 3,3 kW, så det tager ca. 7 timer.
Lader du om natten, er der intet problem, og er du på langtur, har du en benzintank med en kapacitet på 45 liter.
Har du længere ture fra tid til anden, og gider du ikke stå og lade i tide og utide, er MG HS plug-in hybrid ikke noget dumt valg.

Større og mere komfortabel
PHEV-drivlinjen kombinerer en 105 kW (142 hk) 1,5-liters turbo benzinmotor med en 154 kW (184 hk) elmotor. Det giver en samlet systemydelse på 272 hk og acceleration fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder.
Køreegenskaberne er gode. Bilen er godt støjdæmpet, og skift mellem el- og benzinmotor hverken mærkes eller høres.
Undervognen er til den bløde side, men har en udmærket komfort.
Jeg hæfter mig ved, at assistentsystemerne fungerer, som de skal. Den adaptive fartpilot klarer opgaven fint, men den virker en generation bagud sammenlignet med noget af det nyeste fra de europæiske bilproducenter.
Den nye HS er større end forgængeren. Den er 1.890 mm i bredden (+14 mm) og 4.630 mm lang (+20 mm). Akselafstanden er forlænget med 45 mm til 2.750 mm, hvilket giver bedre plads i kabinen.
Et plant gulv ved bagsædet giver fin benplads til tre passagerer. Bagagerumspladsen er med 441 liter uændret sammenlignet med forgængeren.


Designmæssigt er lygterne smallere foran, så bilen får et mere sportsligt udtryk. En stor flettet grill præger også fronten.

Langs siden er der trinbræt i begge sider, men det handler mere om ”looks” end reel brugsværdi ved ind- og udstigning.
Bagtil er LED-baglygterne forbundet – det er helt i tråd med bilmoden anno 2024.

To store skærme
I kabinen følges biltrenden også med digitale skærme og et fravær af rigtige knapper. Der er to skærme på 12,3” til hhv. infotainment og cockpit.
Infotainmentskærmen har en overskuelig brugerflade og pæn grafik, men der skal bladres langt ned i menuerne for betjene bl.a. assistentsystemerne, hvis man fx gerne vil slå alarm for hastighedsovertrædelse fra.
Fraværet af en rigtig volumenknap – eller slider – skal man vænne sig til. Til gengæld er der rigtige genvejsknapper til klimastyring.

Den oplevede kvalitet i kabinen er god med materialer, der er rare at røre ved.
Jeg kører i Luxury, som har delkunstlædersæder, varme i forsæderne og trådløs opladning. Den koster fra 334.999 kr.
Indstigningsmodellen Comfort koster 299.999 kr.
Det vigtigste udstyr er standard
Begge varianter har adaptiv fartpilot, nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, vognbaneassistent, blind spot overvågning, advarsel om forestående kollision samt en række andre assistent- og sikkerhedssystemer.
Man går altså ikke ned på sikkerheden ved at vælge Comfort, så merprisen for Luxury handler mere om styling og komfortudstyr.

Når det er sagt, er Comfort nu ikke skrabet. Du får bl.a. LED-forlygter, 19” alufælge, parkeringssensorer bag, bakkamera, elektrisk justerbare opvarmede sidespejle, elektrisk justerbart førersæde og nøglefri adgang.
Samlet set gør MG HS plug-in hybrid det meste rigtigt og meget lidt forkert. Du får meget bil for pengene ved at vælge Comfort til lige under 300.000 kr.
Her skal du så lige glemme, hvad der findes af fuldt elektriske elbiler med god plads og masser af udstyr i samme prisleje eller billigere.
Men overvejer du en plug-in hybrid, er det nok fordi, du ikke gider de fuldt elektriske biler (endnu), og så kan det jo være ligemeget.
Af direkte konkurrenter er bl.a. Ford Kuga PHEV, som koster lidt mere og har et mindre batteri.

Specifikationer
- Motor: PHEV drivlinje med 1.5 turbo benzin og elmotor
- Samlet ydelse: 272 hk
- Gearkasse: Automatgear
- Topfart: 190 km/t
- Acc. 0-100 km/t. 6,9 sek.
- Moment: 350 Nm
- Batterikapacitet 21,4 kWh
- Forbrug: 200 km/l ifølge WLTP-norm
- Elektrisk rækkevidde: 100 km ifølge WLTP-norm
- Opladning: 3,3 kW
- Køreklar vægt: 1.905 kg
- Totalvægt: 2.305 kg
- Anhængervægt m./u. bremser: 1.500 kg/ 750 kg
- Bagagerum: 441 liter
- Garanti: 7 år / 150.000 km
- Pris: fra 299.999 kr.
Foto: Thomas Saks
mgmg ehsmg hsplug in hybrid