En tiltrængt opdatering og en justeret pris gør BYD Tang til et interessant bekendtskab. Jeg tester flagskibet fra den store, kinesiske bilproducent.
Helt ny var Tang dog ikke på det tidspunkt, for modellen havde nogle år på bagen fra andre markeder end det danske. Det er også derfor, at vi allerede nu ser et facelift.
Var det tiltrængt? Ja. Er bilen blevet bedre? Absolut.
Større batteri og længere rækkevidde
Tang er en stor elektrisk SUV med syv sæder og et udpræget stejf af luksus i materialer og udstyr. Sådan har det været fra starten – og sådan er det stadig.
Der hvor BYD for alvor har forbedret Tang er på rækkevidde og opladning.
Batteriet er et nyt LFP-batteri, og størrelsen er øget fra 86,4 kWh til 108,8 kWh. Det giver en rækkevidde på 530 km mod tidligere 400 km ifølge WLTP.
Det reducerer en potentiel rækkeviddeangst, hvilket yderligere dæmpes af en betydelig hurtigere lynladning (DC) op til 170 kW og hjemmeladning (AC) til 11 kW.
Særligt den hurtigere opladning på farten er vigtig, for BYD Tang er en stor familiebil, der nok skal på længere ture fra tid til anden på ferie eller andet.

Masser af plads
Tang er en stor bil med en længde på 4.970 mm, en bredde på 1.955 mm og en højde på 1.745 mm.
Bagagekapaciteten uden brug af sæderne på tredje række er 940 liter og 235 liter med alle sæder i brug. Lægges alle bagsæder ned, er kapaciteten hele 1.655 liter.

Adgangen til tredje sæderække er snørklet med min højde. 187 cm er ikke optimalt i den øvelse.
Mens loftshøjden for mig er OK er benpladsen stærkt begrænset, og anden sæderække skal skubbes godt frem, så jeg ikke bliver mast, når ryglænet klappes på plads.
Du skal derfor sende de mindste børn derom.

Som fempersoners bil er der rigelig plads, og man får fuld valuta for bilens generøse mål.

Størrelsen på BYD Tang får en Audi Q4 e-tron til at virke lille. Man stiger op i bilen og har et glimrende udsyn.
Er man den nervøse type på en parkeringsplads, vil man få sved på panden, når Tang skal parkeres. Den fylder godt i landskabet.
Rigeligt med kræfter
Den store bil har to elmotorer med en samlet effekt på 517 hk (380 kW). Det er mange kræfter og 0-100 km/t klares på 4,9 sekunder. Topfarten er 190 km/t.
En så kraftig motorisering lugter at dynamik og sportslige køreegenskaber. Gennem køreindstillinger kan man bestemme, om det skal være friskt eller mere komfortabelt. Affjedringen justeres elektronisk.
Undervognen klarer egentlig opgaven fint, men jeg hæfter mig ved, at den godt kan virke en smule nervøs, når vejen er ujævn og hullet.
Bedre går det med bump, som udjævnes fint.
Assistentsystemerne har før drillet mig i BYD’s modeller, men det virker som om, der er kommet bedre styr på det, og jeg har ikke noget dårligt at sige om fx den adaptive fartpilot. Den fungerer udmærket.
I min test opnår jeg et forbrug på 25 kWh / 100 km ved blandet kørsel. Det er i vinterlige temperaturer, og er nogenlunde som man kan forvente. Især når man tænker på, at bilen vejer 2.630 kg.

Luksusudstyr er standard
BYD Tang fås kun i en udstyrsvariant, hvor niveauet er højt. Med faceliftet er der bl.a. kommet en ny og større skærm, som er vokset fra 12,8” til 15,6”. Nyt er også et andet rat og et nyt head-up display.

Softwaren er opdateret, og skærmen fungerer i det hele taget uden problemer. Stemmestyringen fungerer rigtig fint, og jeg kan nemt aktivere fx varme i sædet. Jeg taler engelsk med bilen.
Det er nemt at finde rundt, og der er en ”swipe down” funktion, hvor du har hurtig adgang til de funktioner, du bruger mest. Her kan du fx slå hastighedsalarmen fra.
Luksusudstyret omfatter bl.a. varme, køling og massage i forsæderne, og det er muligt at indstille forskellige massage-funktioner samt styrken. Det spiller virkeligt.
Fik jeg sagt, at sæderne er svøbt i nappalæder? Der er ikke sparet på noget.

Varme i rattet er standard sammen med panoramaglastag og ambientebelysning.

Prisen er justeret
I forbindelse med faceliftet – og som et svar til et marked, hvor priserne går mere ned end op, har BYD valgt at sænke prisen betragteligt på Tang.
Den fås nu til 489.995 kr. hvilket er stort set 100.000 kr. under den oprindelige pris. Beskatningsgrundlaget er 469.998 kr.
Kigger vi på garantien, ligger BYD lunt i svinget. Fabriksgarantien på alle BYD’s elbiler er 6 år/150.000 km og 8 års batterigaranti/200.000 km alt efter, hvad der kommer først.
Det er fire år mere end mange af de tyske konkurrenter kan diske op med, og en vigtigt parameter for en elbil, hvor man ikke helt har så meget data endnu på de avancerede komponenter som fx onboardlader. Holder sådan en fætter 2, 4 eller 6 år – det er uvist.
Derudover er en lang garanti et trækplaster for et nyt mærke som BYD, da der eliminerer noget af den usikkerhed, der kan være.

Hvad der undrer mig er, at der år til dato er solgt under 40 BYD Tang. Det virker underligt, for bilen er komplet, solid og luksuriøs. Og man får rigtig meget plads og fine køreegenskaber.
Det skyldes til dels, at en halv million for en elbil stadig er en pæn sum for de fleste. Og selvom man får meget bil for pengene, er den måske også større, end hvad de fleste har brug for.
Om den nye BYD Sealion 7 får bedre fat, vil vise sig. Den er mindre og billigere.
Måske skal vi også bare lige se mærket an og forstå, at BYD har ret godt styr på at bygge moderne elbiler.

Specifikationer
- Motor: To elmotorer og firehjulstræk
- Ydelse: 517 hk (370 kW)
- Acceleration 0-100 km/t: 4,9 sekunder
- Topfart: 190 km/t
- Batteri: 108,8 kWh
- Opladning AD/DC: 11/170 kW
- Rækkevidde: 530 km (WLTP)
- Vægt: 2.630 kg
- Træk: 1.500 kg
- Garanti: 6 år/150.000 km og 8 års batterigaranti/200.000 km alt efter, hvad der kommer først
- Pris: 489.995 kr.
Foto: Thomas Saks