MG udvider sit modelprogram med en kompakt hybriddrevet mini. Den lander i en klasse, hvor udvalget af fuldt elektrificerede biler er så sløjt, at den burde have en chance. Eller har den? Det undersøger jeg i denne test.
Elbilsalget halter i den lille klasse
Det virker egentligt som en nobrainer. Den lille klasse har så lille et udbud af elektriske biler – og er så prisfølsom – at brændstofmodeller som Picanto, Polo og Peugeot 208 har været hverdagskost i mange år, og måske vil fortsætte noget tid endnu.
Vurderingen fra MG er, at der i overgangen til en mere elektrisk verden i den lille klasse er plads til en ny hybridmodel på markedet. En semielektrificeret model med god brændstoføkonomi, masser af kræfter og godt udstyr.

Om analysen holder er en ting: Salget i klassen er på vej ned, og KIA har bl.a. valgt at stoppe salget af Picanto fra i år. Det er sjovt nok samme importør, der står for MG i Danmark.
En anden ting er, om MG3 hybrid+ er en god bil. Det er den på nogle punkter – men ikke alle.
Det største problem, jeg har med MG3, er at jeg har svært ved at finde en god siddestilling bag rattet.
For at jeg kan være der med mine 187 cm, må førersædet et godt stykke tilbage. Da rattet kun kan justeres op/ned og ikke i længden, bliver der så langt til rattet, at jeg er nødt til at skubbe førersædet længere frem igen, og så sidder jeg skidt med benene.
Det er tilpas irriterende – også på korte ture – til at jeg må se mig selv ude som happy MG3 driver. Er du noget lavere, end jeg er, vil dette ikke være et problem for dig.

Hybriddrivlinje med 194 hk
MG3 slår sig op på masser af kræfter. Den har en effektiv Hybrid+ drivlinje, der kombinerer en 1,5-liters firecylindret benzinmotor med en kraftfuld 100 kW elektrisk motor.
Denne kombination leverer en samlet effekt på 143 kW (194 hk). Det betyder at bilen kan accelerere fra 0-100 km/t på 8 sekunder.
Den føles da også kvik i trafikken og har et fint overskud på motorvejen.

Batteriet har en kapacitet på 1,83 kWh, hvilket tillader MG3 at køre fuldt elektrisk ved lave hastigheder, ideelt til bykørsel.
Den elektriske motor leverer øjeblikkeligt drejningsmoment, hvilket sikrer hurtig acceleration, mens benzinmotoren bidrager med ekstra kraft ved højere hastigheder.
Smooth og støjsvag
MG3 Hybrid+ har tre køreindstillinger: Eco, Normal og Sport.
Bilen har en automatgearkasse med tre gear, og det virker tilstrækkeligt. Køreoplevelsen med hybridmotoren er i det hele taget smooth og støjsvag.
Den virker mindre anstreng end konkurrerende hybridbiler fra fx Toyota, hvilket nok bl.a. skyldes, at MG3 kører med fire cylindre fremfor tre.
På papiret er brændstofforbruget på 4,4 liter pr. 100 km svarende til 22,7 km/l. I vinterlige temperaturer oplever jeg, at forbruget svinger mellem 15-20 km/l.
Ved landevejskørsel virker den især til at kunne køre langt på literen – altså tæt på 20 km/l.

Størrelse og udstyrsversioner
Bilen har en størrelse på 4.113 mm i længden, 1.797 mm i bredden og 1.502 mm i højden. Det giver en tilpas rummelig kabine, hvis vi kigger på klassen generelt.

Bagagerummet har en kapacitet på 241 liter, som kan udvides til 983 liter med bagsæderne nedfældet.

MG3 Hybrid+ er tilgængelig i tre udstyrsvarianter: Standard, Comfort og Luxury.
- Standard: Her får du automatgear, digitalt cockpit + infotainment, navigation, Apple CarPlay/Android Auto, aircondition, bakkamera, LED-kørelys og MG Pilot sikkerhedssystemet med bl.a. adaptiv fartpilot.
- Comfort: Udover standardudstyret får man 16” alufælge, luftventiler til bagsædet, bagrudevisker, el-foldbare sidespejle med varme og et lydsystem med 6 højttalere.
- Luxury: Topmodellen byder på 360° kamera, opvarmede forsæder, nøglefri adgang, regnsensor, LED-forlygter, blind-vinkel-assistent, advarsel om tværgående trafik bag bilen og advarsel ved vejbaneskift.


Priserne starter ved 214.999 kr. for Standard-modellen, 229.999 kr. for Comfort og 249.999 kr. for Luxury-udgaven.
Det er ikke et knaldtilbud – men du går alligevel pænt med kræfter og udstyr for pengene. Og så har MG et es i ærmet: MG3 Hybrid+ leveres med 7-års/150.000 km fabriksgaranti. Det er bedre end mange konkurrerende mærker.

Specifikationer MG3 Hybrid+ Luxury
- Motor: 4 cylindret benzin på 1.5 liter
- Ydelse: 194 hk ved 3.400 omdr./min
- Max. moment: 250 Nm ved 3.400 omdr./min (elektrisk)
- Max. moment: 128 Nm ved 4.500 omdr./min
- Gearkasse: 3 trins aut.gearkasse
- Brændstofforbrug: 22,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
- CO2: 100 g/km
- Tophastighed: 170 km/t.
- Acc. 0-100 km/t.: 8,0 sek.
- Køreklar vægt: 1.383 kg
- Totalvægt: 1.766 kg
- Anhængervægt m./u. bremser: 500 kg/500 kg
- Bagagerum: 241 liter
- Garanti: 7 år/150.000 km
Foto: Thomas Saks
hybridmgmg3 hybrid+