fbpx
 
Categories Bilnyheder

Test: VW Polo GTI (facelift)

Posted on
Test: VW Polo GTI (facelift)

I en tid hvor stort set alle testbiler på redaktionen kommer med ladebrik og kabel, minder den opdaterede VW Polo GTI os om de klassiske dyder, en momentstærk turboladet benzinmotor har. Vi tester den tyske lomme-GTI, som trods hård konkurrence er den bedst sælgende i sin klasse.

Polo GTI står i standardversionen på 17” alufælge, mens 18” tilbydes som ekstraudstyr.

En bil med to sider

VW Polo GTI er ikke ny som sådan men har fået en 2022-opdatering sammen med det øvrige Polo-modelprogram. 2.0 TSI-motoren yder nu 207 hk og gearkassen er opdateret til en 7-trins DSG. Det giver en lidt bedre accelerationsevne (0-100 km/t på 6,5 sek.) og en marginal højere topfart (240 km/t), men ændrer ikke placeringen i den lave ende på hidsighedsbarometeret, hvor Hyundai i20 N ligger i toppen.

Med en specialdesignet sportsundervogn og elektronisk XDS-differentiale, er det ikke fordi Polo GTI ikke kan spille sej og blære sig i svingene – den gør det bare på en mere underspillet måde. Når du skifter mellem køreindstillingerne sport og normal, mærker du tydeligt, at bilen har to sider. Den frække og den komfortable.

Med Sport Select (ekstraudstyr) strammes der op for styretøj, undervogn og drivlinje og motorlyden får en ekstra sjat brum. Motoren er en perle og sammen med velkomponerede gearskift får du fuld valuta for det GTI-bagde, som er på bilen.

De elektrisk styrede støddæmpere kan aktiveres i to forskellige tilstande og derudover inkluderer Sport Select-pakken en kraftigere krængningsstabilisator med stivere forbindelser på forakslen og stivere bøsninger i bagakslen. Når Polo GTI er udstyret Sport Select-pakken står den 15 mm lavere end en standard Polo.

Overraskende komfortabel

I dagligdagskørsel kan du vælge køreindstillingerne Normal eller ECO, og her opfører bilen sig som enhver anden minibil med gode køreegenskaber og høj komfort. I testen kører jeg en længere strækning på motorvej mellem Sjælland og Jylland, og er imponeret over hvor behagelig bilen er på sådan en strækning.

Brændstoføkonomien overrasker til den gode side med et forbrug helt op til 16-17 km/l på trods af lange stræk med høj fart.

Premium sportssæderne yder god ergonomisk støtte på de lange ture, og det er et plus, da sportssæder ofte kan blive for smalle og hårde.

Individual-køreprofilen gør at du kan foretage individuelle indstillinger og sammensætte den foretrukne kombination af affjedring, styretøjets servokraft, motorrespons, motorlyd og DSG-gearkassens skiftekarakteristik.

Sædeindtrækket er ren nostalgi. Det er helt rigtigt at holde fast i noget fra de originale GTI’er.

Designopdateringer pynter

De designmæssige opdateringer pynter på Polo GTI, hvor især de nye baglygter er flotte og binder den mere sammen med de øvrige modeller i VW-programmet.

En rød stribe i kølergrillen, luftindtag i bikubestruktur og sportssæder med ternet betræk giver en nærmest nostalgisk fornemmelse i Polo GTI, som med sin størrelse og sit væsen på mange måder minder mig mere om den klassiske Golf GTI fra 1976 end nutidens avancerede og pænt pricy Golf GTI.

Den opdaterede Polo GTI fås fra 320.000 kr. og stiger dermed lidt i pris, men den samlede pakke i forhold til plads, kvalitet, image og køreglæde kan bære det.

De to afgangsrør og et GTI bagde på bagsmækken sender klare signaler om sport og køreglæde.

Røde syninger i bedste GTI-stil

I kabinen er de gennemgående farter sort, rød, grå og krom, og i bedre GTI-stil er der kontrastfarvede røde syninger. Indretningen er stram og til den konservative side – på grænsen til at være ret basic – men heldigvis er Digital Pro Cockpit standard på Polo GTI. Det 10,25” store display i Digital Pro Cockpit har grafik, der er specielt tilpasset Polo GTI, så det bliver et mere sportsligt udtryk.

Standardudstyret omfatter Digital Cockpit Pro og de nyeste online infotainmentsystemer . IQ. Travel Assist assisterer med opbremsning, styring og acceleration.

Opdateringen introducerer touch paneler på rattet og til klimaanlæg. Det ser godt ud, men funktionaliteten er ikke i top.

Opdateringen af VW Polo GTI er vellykket, og selvom prisen stiger lidt, får du meget lomme-GTI for pengene. Den alsidighed, som kendetegner Polo GTI, forklarer hvorfor bilen sælger så godt. Med mindre du er professional rallykører foregår de fleste ture ikke sidelæns gennem sving, og det har Volkswagen luret.

Sammensætningen af sport og komfort i Polo GTI synes at være den rigtige formel til den målgruppe, der ønsker en lidt sjovere mini med cool styling.

Polo GTI kan bestilles i farverne Deep Black Pearl, Smoke Grey metal, Kings Red metal, Pure White eller Reef Blue metallak. De sidste tre farver kan – som ekstraudstyr – kombineres med taget lakeret i sort kontrastfarve.

Specifikationer

  • Motor: 4 cylindret turbobenzin motor
  • Ydelse: 207 hk
  • Moment: 320 Nm
  • 0-100 km/t: 6,5 sek.
  • Topfart: 240 km/t
  • Forbrug: 14,7 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • CO2: 155 gram/km
  • Dimensioner: (L/B/H): 407/175/143 cm
  • Køreklar vægt: 1.331 kg
  • Bagagerum: 305 liter
  • Pris fra 319.995 kr.
Der er plads til 305 liter i det regulære bagagerum.
Pladsen går an til fire personer i Polo GTI.
12 v stik virker gammeldags. Kopholderne er små og plastkvaliteten til den hårde side.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: