fbpx
 
Categories Biltest

Test: Polestar 4 Performance i forbedret udgave

Posted on
Test: Polestar 4 Performance i forbedret udgave

Da jeg første gang testede Polestar 4, var der store udfordringer med knapperne på rattet og bilens Pilot-system. Det er fixet nu.

”Vi ved, der er nogle ting, som kan gøres bedre”. Sådan lød det, da jeg hentede den første Polestar 4 pressebil tilbage i september 2024.

Her blev der specifikt nævnt bilens Pilot-systemet, som krævede en softwareopdatering.

Jeg kunne i min test hurtigt konstatere, at systemet ganske rigtigt ikke kunne finde ud af særligt meget.

Men det viste sig også, at knapperne i rattet, som bruges til at betjene bl.a. bilens Pilot, var svære at bruge, og til tider stoppede de helt med at virke.

Software og knapper, der ikke virker, var de to områder, som røg på dur-ikke-listen i min første anmeldelse.

Resten af bilen var – og er – jeg fortsat begejstret for. Det kan du læse mere om her.

Pressebilen fra første test.

I november blev jeg kontaktet af Polestar. ”Vi har fixet det nu – vil du ikke prøve den igen?”.

Det ville jeg selvfølgelig gerne, og det blev til to ugers testkørsel over jul og nytår, hvor jeg havde god tid til at prøve de nye tiltag i dybden.

Nye knapper og opdateret software

Men hvad har Polestar så gjort? De har arbejdet med både hard- og softwareopdateringer.

Konkret er knapperne i venstre side af rattet – altså selve hardwarekomponenten – skiftet. Derudover er softwaren opdateret.

Knapperne virker nu, som de skal. Der er stadig tale om touch-knapper, som man under alle omstændigheder skal vænne sig til. Her er rigtige “gammeldags” analoge knapper stadig nummer et i brugervenlighed.

Men touch skal det jo være her i 2025, og når det nu ikke kan være anderledes, har Polestar trods alt fået dem til at virke, som de skal, i Polestar 4.

Knapperne på venstre side af rattet er skiftet. Det bliver de i alle Polestar 4, og der er tale om nyt hardware.

Forbedret Pilot

Softwareopdateringen har forbedret Pilot-systemet. Kører du på motorvej, fungerer det helt, som det skal, og du generes ikke på samme måde som tidligere, hvor systemet var for upræcist og rigidt.

Nu kan bilen bedre følge linjerne, og det sker på en måde, hvor du opnår komfort og afslappet kørsel.

Bruger du Pilot-systemet på veje, hvor linjerne har mange skift, eller vejen splitter, forvirres systemet stadig til tider. Og når det bliver forvirret, strammes styringen uhensigtsmæssigt, og du skal tvinge rattet til holde den bane, du vil køre.

Stort batteri og masser af kræfter kendetegner Polestar 4 Performance.

Når du tvinger bilen til at køre den vej, du gerne vil, og ”overtager” styringen, slår systemet fra. Heldigvis er der en lyd, når det sker, så du er opmærksom på, at du skal aktivere det igen.

Piloten i Polestar 4 er i min optik stadig ikke på højde med de bedste systemer på markedet fra bl.a. tyske mærker som BMW, Audi eller VW.

Men jeg vil tro, at fremtidige softwareopgraderinger kan ændre det billede.

Vil du bruge Pilot-systemet i fx bykørsel, er det bedre at bruge den almindelige adaptive fartpilot.

Den finder du ved at trykke to gange på den knap på rattet, der aktiverer Pilot-systemet. Så skal du selv styre efter linjerne, men du slipper for de bøvlede situationer, som jeg nævnte.

Aktivering af Pilot og adaptiv fartpilot er er omvendt sammenlignet med Polestar 2, hvor udgangspunktet, når du aktiverer systemet, er den adaptive fartpilot, hvorefter du kan aktivere Pilot, så bilen følger stregerne.

En ting jeg hæfter mig ved, hvor Polestar 4 er bedre end mange konkurrenter, er, at ”hænderne på rattet alarmen” er tilpas tolerant. Her kan andre mærker lære noget af Polestar.

Der er ikke noget værre, end en hidsig “hænderne på rattet” alarm. Den del har Polestar 4 heldigvis ikke problemer med.

Som den skulle have været fra starten

Med den seneste hard- og softwareopgradering, er Polestar 4 nu endelig færdig.

Det er en velbygget elbil i høj kvalitet med god plads, en lækker kabine, spændende design, gode køreegenskaber, moderne teknologi og en attraktiv pris sammenlignet med de direkte konkurrenter som fx BMW i5 og Audi A6 e-tron.

Undervognen har Polestar været særligt heldig med. Den har noget nær en perfekt balance mellem komfort og dynamik.

Her tager bilen kegler: Der er masser af plads og lækker lounge-atmosfære på bagsædet.

I denne test kører jeg i Performance-varianten, hvor der er firehjulstræk og 544 hk. Den har et vildt kræftoverskud og kører fantastisk.

Man skal fortsat vænne sig til, at bilens bagrude er væk, og at orientering udelukkende sker ved hjælp af kameraer, skærme og sidespejle.

For mig har dette ikke været et irritationsmoment eller en deal-breaker. Hverken i første eller anden test.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet