fbpx
 
Categories Bilnyheder

Verdenspremiere: Ny Volvo ES90

Posted on
Verdenspremiere: Ny Volvo ES90

Afløseren til Volvo S90 er en højteknologisk elbil med oceaner af kabineplads, masser af komfort og rendyrket skandinavisk stil. Mød den nye Volvo ES90.

Et nyt kapitel

Verdenspremieren på Volvo ES90 åbner et nyt kapitel for Volvo. Bilen er bygget på en topmoderne 800V platform, som sikrer lynhurtig opladning og lang rækkevidde. Begge dele er guf for bilister, der ofte kører længere ture.

Samtidig er bilen drevet af den største computerkraft nogensinde i en Volvo. Hvad det har af fordele, kommer vi tilbage til.

Kernedyder som høj sikkerhed, komfort og skandinavisk design er bibeholdt, og fans af mærket vil derfor ikke blive skuffet.

Der er en genkendelig “Thors Hammer” lyssignatur i forlygterne, og bagenden er en nyfortolkning af de klassiske C-formede baglygter, hvor LED-lyset er ført op i bagruden.

Det er et design, som emmer af Volvo og hvordan en moderne Volvo skal se ud i 2025.

Kabineoplevelse på første klasse

Ved verdenspremieren i Stockholm er mit første indtryk, at der er skruet endnu mere op for alt det, der gør en bil til en ”premium” oplevelse.

Designmæssigt er Volvo ES90 i en klasse for sig selv. Det er Volvos egne ord – og om man synes, det er en sedan, fastback eller SUV, er op til fortolkning.

Fordelen ved det fornyede format er bl.a. en stor, tophængslet bagklap, der gør bilen til et praktisk bekendtskab.  

Bagagerummet kan tage 424 liter, hvilket ikke er specielt stort, når man har med en 5 meter lang bil at gøre. Lægges bagsædet ned, er der plads til 733 liter. Et frunk under motorhjelmen rummer 22 liter.

Masser af plads i kabinen

En akselafstand på 3,1 meter giver en yderst rummelig kabine, som er udført i rene skandinaviske linjer.

Et panoramaglastag bidrager til fornemmelsen af lys of luft. Taget har en elektrokromatisk teknologi, så gennemsigtigheden kan justeres. Hvis du synes, solen er for stærk, kan du ved tryk på en knap ”skrue ned” for lyset.

Med til komforten hører et fire-zoners klimaanlæg med luftrenser.

Jeg har ikke kørt bilen endnu, men Volvo lover, at støjniveauet i kabinen er meget lavt.

Bliver der for stille, kan Volvo ES90 fås med et Bowers & Wilkins-lydsystem med 25 højttalere fordelt i hele kabinen lige fra nattestøtter til loft. Der er Dolby Atmos understøttelse, som giver en ekstraordinær lydoplevelse.

Volvo holder fast i samarbejdet med Google, og ES90 har nyeste infotainmentsystem med Google built-in.

Der er et 9” digitalt cockpit, head-up display og 14,5″ centerskærm til navigation, underholdning, klima, telefon og anden betjening.

Betjeningen lægger sig op af den tendens, Volvo følger med EX30 og EX90, hvor der er få fysiske knapper.

Ny platform

ES90 er bygget på Volvos SPA2-platform og deler komponenter med EX90. Det er en teknologi med hardware og software, som kan holdes opdateret gennem hele bilens levetid. Det kan fx være forbedret ydeevne eller sikkerhed. Opdateringer sker over-the-air.

Computerkraften i Volvo ES90 er den kraftigste nogensinde i en Volvo. Det er der ifølge Volvos teknikchef brug for:

“Volvo ES90 er den første Volvo-model, der er drevet af en dobbelt NVIDIA DRIVE AGX Orin-konfiguration. Det gør ES90 til den mest kraftfulde bil, vi nogensinde har skabt, når det kommer til computerkraft,” fortæller Anders Bell, chef for teknik og teknologi hos Volvo Cars

“Det giver os mulighed for yderligere at hæve barren for sikkerhed og generel ydeevne gennem data, software og AI.”

Førende på opladning, rækkevidde og sikkerhed

Zoomer vi ind på 800V-teknologien, vil Volvo ES90 kunne lade 300 km rækkevidde på 10 minutter i en 350 kW-ladestation. Det gælder for varianten med Twin Motor.

Rækkevidden er 700 km (WLTP) for versioner med Twin Motor og 106 kWh batteri.

Sikkerhed spiller stadig en afgørende rolle for Volvo, og ES90 har teknologi, der beskytter mennesker både indvendigt og udvendigt.

ES90 har et stærkt sikkerhedsbur, topmoderne fastholdelsessystemer og optimerede deformationszoner.

Dette suppleres med aktive sikkerhedssystemer via sensorer, en Lidar, fem radarer, syv kameraer og tolv ultralydssensorer.

Meningen er, at disse systemer skal se bedre end det menneskelige øje, og dermed hjælpe med at undgå kollisioner og andre farer på vejen.

Lancering i Danmark omkring årsskiftet

I Danmark lanceres Volvo ES90 først og fremmest i en variant med baghjulstræk (Single Motor) og højt udstyrsniveau. Efterfølgende kommer to Twin-varianter – herunder en Performance – med firehjulstræk og flere kræfter.

Volvo kan endnu ikke oplyse danske priser, da de første ES90 rammer de danske veje omkring årsskiftet, hvor der potentielt kan ske ændringer i afgiften.

Om prisen lander i nærheden af Polestar 4 til under 500.000 kr. – eller tættere på BMW i5 og Audi A6 e-tron i lejet omkring 550.000-600.000 – vil vise sig. Sniger prisen sig over 600.000 kr. vil Volvoen stå som et af de dyrere alternativer i premiumklassen.

Volvo melder priserne ud i løbet af sommeren, hvor bilen også vil kunne bestilles.

Specifikationer (Single Motor)

  • Motor: Elmotor på bagakslen (baghjulstræk)
  • Ydelse: 333 hk
  • Moment: 480 Nm
  • Acceleration 0-100 km/t: 6,9 sekunder
  • Topfart: 180 km/t
  • Batteri: 92 kWh (Twin Motor har 106 kWh)
  • Rækkevidde: 650 km (Twin Motor har 700 km)
  • Opladning: Op til 300 kW (Twin Motor lader op ti 350 kW)
  • Vægt: 2.366 kg
  • Træk: 1.600 kg (Twin Motor op til 2.000 kg)
  • Bagagerum: 424 liter
  • Dimensioner: Længde 5.000 mm – bredde 1.942 mm – højde 1.546 mm (akselafstand 3.100 mm)

Foto: Volvo

Carlife365 var inviteret til verdenspremiere i Stockholm af Volvo Car Danmark, som betalte for transport og overnatning.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet