fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Elegance

Posted on
Test: Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Elegance

Den bedst sælgende model hos Volkswagen i Europa er familie-SUV’en Tiguan. En ny model er lanceret med opdateret teknologi og nyt design. Har den en chance blandt de attraktivt prissat elbiler i samme klasse? Det stiller jeg skarpt på i testen af den benzindrevne variant.

Glædeligt “gensyn”

Et nyt design og en opdateret kabineindretning giver et indtryk af en helt ny Tiguan. Modellens rødder fornægter sig dog ikke, og det skaber et glædeligt gensyn med en bil, der er ekstremt velfungerende på alle afgørende punkter.

Nyt er bl.a. en opdateret MQB-platform, hvor softwaren er nyudviklet og brugeroplevelsen i bilen er mere i tråd med det, der forventes i 2024.

Det giver en betjening, der bare spiller. Centralt er en stor 12,9 tommer touchskærm, hvor alt infotainment og styring af funktioner som klimaanlæg klares. Grafikken er tydelig og nem at aflæse, og softwaren er præcis så hurtig, den skal være, uden ”forsinkelser” ved tryk på knapperne.

Menu-strukturen gør det muligt at navigere rundt med få klik, og der er genvejstaster til de funktioner, som anvendes mest i dagligdagen.

Fx er der en genvej i toppen af skærmen til assistent- og sikkerhedssystemer, og herfra kan du deaktivere det alarmhelvede, som grundet lovgivning fra EU skal være i alle nye biler, og på mange punkter generer og stresser mere, end de gavner.

Få analoge knapper

Med den nye software forsvinder de fysiske knapper til styring af klimaanlæg, men også her er betjeningen god på skærmen med store ”knapper”, der er nemme at ramme, og så er der ”slidere” i bunden af skærmen til regulering af temperaturen.

I midterkonsollen er der en stor fysisk drejeknap, som har to funktioner, du skifter mellem ved at trykke på knappen. I udgangspunktet styres volumen til lyden og ved et tryk på knappen, skiftes til valg af køre-program, hvis du vil skifte til fx Comfort-mode.

Bag rattet er et stort og tydeligt digitalt cockpit, hvor du kan skifte mellem forskelle visninger og vælge forskellige informationer – bl.a. bilens forbrug. Dette er standard fra laveste udstyrstrin.

På rattet er der helt almindelige knapper – væk er de pianolakerede touchknapper – og i dørsiden er der knapper til betjening af alle fire el-ruder samt indstilling af spejle.

Det hele giver samlet en ekstrem god betjening, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at det ville være federe at have det sådan i de elektriske fætre ID.4 og ID.5.

Plug-in hybrid følger senere

På motorfronten fås et udvalg med diesel-, benzin- og plug-in hybrid drivlinjer. Jeg tester benzinvarianten, som er en 1,5 eTSI med 48V-mild-hybrid teknologi. Turbobenzinmotoren er på 150 hk og en 13,5 kW elmotor, der assisterer benzinmotoren, tjener til formål at reducere benzinforbruget.

På papiret burde det give et forbrug på 16,1 km/l ved blandet kørsel (WLTP), og jeg er tæt på i testen. Her lander jeg på 14,9 km/l i gennemsnitligt forbrug.

Motoren ledsages af en 7-trins DSG automatgearkasse, og som noget nyt sidder gearvælgeren nu til højre for rattet ligesom i de elektrisk ID.-modeller.

Med benzinmotoren klares 0-100 km/t på 9,1 sek. og topfarten er 210 km/t. Min vurdering er, at rigtig mange vil finde motoren tilpas i størrelsen – også på de lange motorvejsstræk.

Bilen opleves nemlig kvik, støjsvag og komfortabel. Er du ikke klar til elbil endnu, er en benzindrevet Tiguan et interessant bud i klassen for mellemstore SUV’er.

Dieselmotoren spås svære chancer på det danske marked, fordi stemningen for den type motor bare er blevet kølig.

Til sommer følger to nye plug-in-hybrid-varianter med op til 100 km elektrisk rækkevidde og 50 kW hurtigladning, som kan blive interessante, hvis prisen er rigtig.

Plug-in hybridernes popularitet er dalende, men med den rækkevidde, som Tiguan kan præstere, er det for tidligt at afskrive den. Dertil er hurtigladning op til 50 kW absolut også en interessant feature.

Udstyr i Tiguan

Tiguan fås i tre udstyrsvarianter: Business, Elegance og R-Line.

Grundudgaven har digitalt cockpit og kunstlæder på instrumentbord og dørbeklædning. Du får også den store touchskærm med navigation.

Der er tre-zone klimaanlæg og ambientebelysning, og så får du en ret komplet liste med assistent- og sikkerhedssystemer – bl.a. adaptiv fartpilot, laneassist, Park Assist Plus, Blind-Spot-sensor inkl. Rear Traffic Alert og exitwarning-system.

Det er et flot udstyrsniveau i grundmodellen.

Er du til mere udstyr skal du op i Elegance-varianten, som byder på 18” letmetalfælge, kromlister, intelligente IQ.LIGHT-HD-matrix-forlygter, Travel assist og bakkamera med 360 graders view.

Du får også nøglefri betjening og el-betjent bagklap, lyddæmpende for- og sideruder, sportskomfortsæder med massage og et passagersæde med klapfunktion.

Det er Elegance-varianten, jeg tester, og den er umiddelbart det mest rigtige og komplette valg i forhold til udstyr.

R-Line varianten handler i høj grad mere om en mere sportslig styling end mere udstyr.

Fælles for alle modeller er en rummelig kabine og et bagagerum på 652, som er en passende størrelse for de fleste familiers behov.

Høj pris skræmmer

Det, som Tiguan har imod sig, er prisen, for den billigste variant med 1,5 liters benzinmotor og business-udstyrspakke koster fra 499.995 kr.

Den pris stiger med 60.000 kr. for at få Elegance-udstyret – og med R-Line styling ender vi på hele 639.995 kr.

Er du en af de få tilbageværende dieselfans – og vi skal ikke glemme, at der stadig er danskere med et kørselsbehov, der kalder på dieselmotorens fortræffeligheder – skal du smide 599.995 kr. for Tiguan Elegance med en 150 hk/360 Nm stærk 2,0 TDI-turbodieselmotor 7-trins DSG-gear.

Uanset hvad de vælger, er de danske priser for det nuværende Tiguan-modelprogram høje.

Det er rigtig mange penge for en bil i den klasse, og pludselig bliver det mere tydeligt, at der er afgiftsrabat så snart bilen er elektrisk.

Vi kender endnu ikke priserne på Tiguan som plug-in hybrid, men regn med en mere attraktiv prissætning på de varianter.

Specifikationer Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Elegance

  • Motor: 1,5 eTSI 48V-mild-hybrid med forhjulstræk
  • Gearkasse: 7-trins DSG automatgearkasse
  • Ydelse: 150 hk
  • Moment: 250 Nm
  • Topfart: 210 km/t
  • 0-100 km/t: 9,1 sek.
  • Forbrug: 16,1 km/l (WLTP) – testforbrug 14,9 km/l
  • Vægt: 1.616 kg.
  • Træk: 2.000 kg.
  • Dimensioner: 4.539 mm længde x 1.842-1.859 mm bredde x 1.660 mm højde
  • Bagagerum: 652 liter
  • Garanti: 2 år
  • Pris: Fra 499.995 kr.

Foto: Lars Krogsgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet