fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Ny VW Tiguan

Posted on
First Drive: Ny VW Tiguan

På verdensplan er der samlet set solgt næsten 1 mio. Tiguan siden første generation så dagens lys, så det er en vigtig model for den tyske bilproducent. Derfor har Volkswagen givet anden generation af den populære mellemklasse SUV Volkswagen Tiguan et gennemgribende facelift. Carlife365 har været blandt de første i Danmark til at prøve den opdaterede Tiguan. Her er vores førstehåndsindtryk.

Ny front smager af Touareg

Tiguan har fået et helt nyt ansigt. Kølergrillen er blevet bredere og dybere og kofangeren står skarpere. Det får bilen til at fremstå større end den reelt er og slægtskabet til storebror Touareg fornægter sig ikke. Særligt på de Tiguan udstyrslinjer, hvor der er godt med krom på kølergrillen.

Første generation af VW Tiguan: Not so much. Anden generation: Much better. Anden generation med facelift: Now you’re talking!

Bagenden har fået nyt LED lygtedesign og TIGUAN navnet står nu i midten under VW logoet.

De ydre ændringer er så minimale, at du ikke er i tvivl om, at det er en Tiguan. Men jeg synes, at den nye front giver Tiguan et flottere og mere maskulint udseende.

Under karossen er der sket en del flere ændringer. Bilen har bl.a. fået nye motorer og sikkerhedsfeatures og en plug-in hybrid bliver en del af modelprogrammet. En kraftig ”R” model med masser af køredynamik lanceres også.

VWilde med touch

I kabinen har Tiguan fået et nyt multifunktionsrat med touch-aktiverede funktioner og et nyt betjeningsmodul til klimaanlæg – ligeledes med touch. Det ser godt ud men kræver tilvænning.  

De nye udstyrslinjer hedder Life, Elegance og R-Line, hvor de to sidstnævnte lokker med 10” digitalt cockpit pro, LED Matrix forlygter, stemningslys i 30 forskellige farver, bakkamera, el-betjent bagklap med Easy Open, nøglefri betjening, blind spot sensor, travel- og park assist.

Adaptiv fartpilot, lane assist, 3-zone klimaanlæg og trådløs Apple Carplay er standard i alle versioner. Det er vigtigt komfortudstyr, og her synes jeg at VW rammer plet. 80 % af Tiguan salget i Danmark er til firmabilssegmentet, og her skal det nødvendige komfortudstyr væres på plads.

Nye motorer

Tiguan kommer med et komplet motorprogram med benzin, diesel og plug-in hybrid. De kraftigste motorer er forbeholdt Elegance og R-Line mens en ny 1.4 TSI eHybrid er tilgængelig over hele linjen.

Tiguan eHybrid får en plug-in hybrid drivlinje med 180 kW (245 hk) og 400 Nm. Med et 13 kWh batteri skulle der være op til 50 km rækkevidde (WLTP) på ren el. Der kan køres i el-mode helt op til 130 km/t og et samspil mellem drivlinjen og bilens forudseende fartpilot søger for, at du kommer så langt som muligt på ren el. Prisen på denne variant er ikke klar.

En kraftig Tiguan ”R” introduceres til januar 2021. Her får du en 2.0 TSI-motor med 320 hk og 400 Nm, 7-trins DSG, performance-optimering, adaptiv undervogn og 20” alufælge. Den forventede pris er 779.995 kr.

Tiguan fra 394.995 kr.

Den billigste VW Tiguan Life med 1.5 liters benzinmotor, 150 hk og manuelt gir koster fra 394.995 kr. Samme model har en beskatningsværdi på 349.995 kr.

Går du et trin op koster Tiguan Elegance fra 469.995 kr. med samme motor og 7 trins DSG. Her er beskatningsgrundlaget 399.995 kr. Den model er oplagt i firmabilssegmentet.

I toppen har vi R-Line som med samme motor og 7 trins DSG koster fra 534.995 kr. og en beskatningsværdi på 464.995 kr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: