fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volvo XC60 B4

Posted on
Test: Volvo XC60 B4

Med det nye Google-baserede infotainment, har det aldrig været nemmere at tale med din Volvo. Det nye system rulles bredt ud i Volvos modelprogram, og findes nu også i den populære mellemklasse-SUV XC60, som med 2022-opgradering netop har været en tur igennem testmøllen på Carlife365.

Alderen trykker ikke

Det er næsten ikke til at tro, at den nuværende Volvo XC60 modelserie har fire år på bagen. Designet virker stadig friskt og med de seneste forbedringer med bl.a. nyt Google infotainment, er XC60 præcis lige så relevant, som da den blev lanceret tilbage i 2017. Med den seneste prisjustering på plug-in hybrid-udgaverne, er priserne endda ligefrem attraktive. Og så kan den nu køre helt op til 77 km på ren el.

Volvo XC60 har masser af plads og er en fremragende familiebil.

Vi har testet B4-udgaven med dieselmotor og 48V mildhybrid. En bil som giver mening til familien, der ofte kører lange ture, eller seniorsælgeren med kunder fordelt rundt i hele landet. Jeg beslutter derfor også at teste bilen på en længere tur rundt på tværs af Sjælland, Fyn og Jylland.

Med fuld tank har du over 1000 km rækkevidde og ”nålen” flytter sig ikke meget på en tretimers køretur tværs over landet på motorvej fra Hovedstaden til Jylland. I testen ligger mit forbrug med mange timers motorvejskørsel og en tung fod på speederen på 18-19 km/.

Samspillet mellem dieselmotorens 197 heste (+14 med mildhybrid) og automatgearkassen med 8 trin går så smurt og lydsvagt, at bilen scorer topkarakter på kørekomfort. Læg dertil stole som er ”best in class”, og du mærker knap de lange stræk, du kører. Volvo XC60 er absolut en god rejsepartner.  

Premiumoplevelsen har Volvo også godt styr på. Her får du bl.a. kabinedesign, funktionalitet og kvalitet på et gennemført højt niveau selv fra indstigningsmodellerne.

Volvos kabinedesign lugter af prestige. Gearvælgeren er af typen shift-by-wire, hvor du kke selv skal sætte den i P når du forlader bilen.

Andre opdateringer til modelprogrammet inkluderer nye farver og indtræk samt muligheden for at vælge et læderfrit interiør.

Lader – lader ikke – lader – lader ikke. Forbindelsen til trådløs mobilopladning virker ikke helt så godt.

Volvo fortsætter dog med et nøgledesign, som jeg ikke er fan af. Ganske vist er nøglen flot og fås også i en række ”funky” farver, men brugervenligheden er ikke god. Knapperne på siden er simpelthen for små og det er for svært at aflæse dem.

Vellykket ægteskab med Google

Med lanceringen af Google infotainment i XC60, får bilen nu endnu en fjer i hatten. Systemet virker nemlig ”best in class” på flere områder. Særligt stemmestyringen imponerer mig, og er blandt de bedste af sin slags. Jeg har ikke prøvet noget, som var ligeså præcist. Her kan jeg ikke alene styre den meget velfungerende navigation, jeg kan også tale med bilen.

Google Maps er fuldt integreret i infotainmentsystemet i Volvo XC60 og en række andre modeller.

Med et ”hey Google” og en efterfølgende kommando kan jeg fx bede systemet om at skrue op eller ned for lyden, justere varmen eller starte for min favorit podcast. På skærmen skriver Google det, den hører mig sige, og selv om den ikke altid fanger mine ord en-til-en, kan den alligevel regne ud, hvad jeg vil. Og så gør den det sgu (undskyld mit sprog)  – helt som man gerne vil have det. Hvor svært kan det være? Ret svært åbenbart baseret på oplevelser i andre mærker. Så hatten af for endelig at levere en stemmestyring, som kan anvendes. Den er tilmed ret sjov at tale med, og svarer høfligt tilbage på spørgsmål. Bravo, Volvo x Google.

Infotainmentsystemet giver brugerne adgang til integrerede Google-apps og -tjenester – såsom Google Maps, Google Assistant og Google Play Store. Volvo Car Group er den første virksomhed, der går sammen med Google for at skabe et integreret infotainment system baseret på Android, hvor tjenester og applikationer fra Google er integreret i bilen.

Det digitale cockpit ser godt ud og fungerer glimrende.

Google fungerer også med dansk tale.

Volvo Cars fortsætter udrulningen af sit nye infotainment system med Google integreret i XC60, S90, V90 og V90 Cross Country-modellerne. Dette sker som en del af en større opdatering af modelprogrammet ved modelårsskiftet (modelår 22).

Volvo er dog ikke ene om at lege med Google. Flere mærker vil også være med, og inden længe kan du også møde et Google-baseret infotainment i bl.a. den helt nye elektriske Renault Megane E-TECH Electric.

Best in class sikkerhed

En af de ting, jeg virkelig værdsætter ved at køre Volvo, er følelsen af at sidde trygt, godt og beskyttet i kabinen. Hvem husker ikke videoen på YouTube, hvor en orangemalet Volvo XC60 får en gedigen omgang tæsk i en test, men ender med at stå tilbage med en helt intakt kabine. Det er stærke billeder, og det virker. Senest florerer også en video på YouTube, hvor en XC40 hejses op i en kran og får et frit fald på mange meter for blot igen at stå med en stort set intakt kabine.

I modelopgraderingen i XC60 har bilen, udover det nye infotainment system, også fået Volvos nyeste ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som består af et antal radarenheder, kameraer og ultralydssensorer. Alt sammen for at øge sikkerheden.

Volvo XC60 står som en særdeles veldesignet og attraktiv SUV på markedet, og scorer point på bl.a. kørekomfort og et meget velfungerende Google-baseret infotainmentsystem. Her er den ”best in class” på stemmestyring og navigation. Læg dertil nogle af de bedste stole på markedet og et fokus på sikkerhed, som ikke er til at stå for.

Husk at undersøge, om plug-in hybriderne kunne være noget for dig, inden du kaster dig over dieselversionen. XC60 B4 Momentum koster fra 599.165 kr. og en PHEV-udgave Inscription Expression koster fra 560.101 kr. med flere heste. Det afhænger lidt af dit behov og din smag – og om du fx har adgang til en ladestander ved din husstand. Privatleasing er desuden muligt.

XC60 fotograferet ved Højer sluse i Sønderjylland.

Det bedste ved Volvo XC60

  • Smukt og tidløst design
  • Best in class stemmestyring og infotainment
  • Best in class stole/sæder
  • Best in class sikkerhed

Det kunne være bedre

  • Knappene på nøglen er for små og gnidrede
  • Trådløs mobiloplader mister ofte forbindelsen

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: