fbpx
 
Categories Biltest

Audi Q6 Ultra e-tron Performance

Posted on
Audi Q6 Ultra e-tron Performance

På en helt ny platform dedikeret til den øvre del af Audis elektriske modelprogram, udfylder Q6 e-tron hullet mellem Q4– og Q8 e-tron. Jeg tester den mellemstore elektriske SUV.

Ny platform deles med Porsche

Den nye platform, som kaldes Premium Platform Electric (PPE), deles med Porsche Macan og den nye Audi A6 e-tron.

Platformen er det ypperste fra koncernen og er skabt med øje for moderne teknologi, hurtig 800V opladning og lang rækkevidde.

Og så er den kun til de store premiummodeller, hvor kunderne ikke vil gå på kompromis med køredynamik og komfort.

Designmæssigt har Audi Q6 e-tron den karakteristiske singleframe-grill, som fremstår skarp og strømlinet omgivet af avancerede Matrix LED lygter med unik lyssignatur.

Bagenden er med det gennemgående LED lygtebånd, som kendes fra de andre e-tron modeller. Også her er lyssignaturen unik og kan tilpasses efter smag og behag.

Audi har indført aktivt kommunikationslys, hvor en advarselstrekant i baglygten kan advare bagvedkørende om potentielle farer.

Langs siden er der en markant SUV- karakter med integrerede dørhåndtag og glatte linjer.

I farten kan jeg have svært ved at se, om det er en Q4– eller Q6 e-tron, og der går lidt tid før forskellene springer i øjnene.

Plads og kabineindretning

I kabinen får jeg et indtryk af en luksuriøs bil, som også evner det praktiske. Man skulle tro at pladsen ville være enorm, men den føles egentlig ikke så meget større end Q4 e-tron.

Bagagerummet sluger 526 liter, og det er stort set samme størrelse som i Q4 e-tron.

Den elektriske bagklap åbenbarer et regulært rum på 526 liter. Foran er et frunk på 64 liter.

Det fede i kabinen er i min optik en ny stor panoramaskærm, som er standard i alle modeller.

En passagerskærmen fås afhængig af konfiguration i topmodellerne Ultra og Progress plus. Jeg tester Ultra, og her får skærmen en fin anmeldelse fra mine medpassagerer.

Et helt nyt skærmsetup ser godt ud og fungerer glimrende.

Når bilen holder stille, kan jeg se, hvad der er på skærmen, og så snart bilen kører, kan jeg ikke se det. Det er en lidt anden tilgang end hos Mercedes, hvor hyperscreen er synlig for mig med mindre jeg aktivt kigger over på den, når bilen kører.

Skærmen har en lækker brugerflade, og den er nem at finde rundt i. I min test gik den i sort en enkelt gang, hvor jeg måtte nulstille den ved at holde tænd-knappen nede.

Der er mulighed for streaming via udvalgte apps.

Nem og overskuelig menu. I bunden er der genveje til klimaanlæg med tilhørende funktioner.

Det digitale cockpit er et mesterstykke i hvordan, de mest nødvendige informationer præsenteres for føreren på bedst mulig vis. Lækkert!

Stemmestyring er ikke til rådighed på dansk endnu, så det foregår på engelsk. Her kan du give forskellige kommandoer som alternativ til knapperne på rattet eller touchskærmen.

I dørsiden er et panel med knapper til funktioner som lys, spejle osv. Det virker lidt busy og kræver tilvænning.

Fin komfort – men storebror er stadig nummer 1

Køreegenskaberne i Audi Q6 e-tron er på mange måder typisk Audi. Her er fin komfort med god støjdæmning (Ultra har bl.a. akustikglas i for- og sideruder) mens den dynamiske side er der på den lidt underspillede måde.

Storebror Q8 e-tron slår i min optik stadig lillebror – og alle andre i segmentet – med sin overdrevne komfort. Ikke at Q6 e-tron er dårlig. Storebror er bare lidt bedre.

Testbilen har adaptiv luftundervogn som standard. Den er så dejligt at have med at gøre, at det faktisk får mig til at pege på den dyrere udstyrsvariant, hvor det er standard, frem for den billigste i programmet, som mit foretrukne valg.

Audi Q6 e-tron fås med baghjulstræk eller quattro.

Et højt niveau af assistent- og sikkerhedssystemer gør Audi stærk på hele den tekniske og softwaremæssige front. Den adaptive fartpilot er lynende intelligent, og opfører sig præcis, som den skal. Herunder også justere bilens fart til aktuelle farttavler.

Bilens 306 hk med baghjulstræk har et tilpas kraftoverskud på motorvejen. Men hvor meget man egentlig vil hamre den af, er spørgsmålet, for jeg bemærker, at forbruget ved kørsel på motorvej er til den høje side.

På en testtur mellem København og Kolding i et par frostgrader og sne i luften, ligger mit forbrug på 27 kWh / 100 km. Det synes jeg er højt.

Lidt kulde og sne plus motorvej er batteriets værste fjender. Det kan aflæses i et forbrug, som med 27 kWh / 100 km er i den høje ende.

Bilens har forskellige køreindstillinger, og her hjælper det lidt at sætte den i Efficient. Men den store forskel er der ikke.

Kigger jeg på bilens “langtidshukommelse” ligger forbruget på 23 kWh / 100 km ved blandet kørsel og over en længere periode med skiftende temperaturer.

Lynhurtig opladning

Jeg tester opladning ved Clever i Odense SØ, og der er travlhed på standerne, da jeg kommer forbi sidst på eftermiddagen.

Da jeg ikke har 300 kW-standeren for mig selv, men må dele den med en anden elbil, kan jeg max suge 150 kW ud af standeren. Bilen kan ellers tage op til 260 kW i en 800V lader.

Alligevel lykkes det mig at lade med 156 kW over en længere periode med et udgangspunkt på ca. 20 %.

Fra bilens app kan man følge med i opladningen.

Jeg har set ladekurven for bilen i en 800V lader, og her kan den holde et peak over 200 kW i pænt lang tid.

Der er ladeport i begge sider. I venstre side er det AD+DC og i højre side kun AC.

Vi har altså fat i en bil her, som kan lade ekstremt hurtigt, og det er godt, når du forbruget er lidt til den høje ende i min motorvejstest under vinterlige forhold.  

Batteriet er på 94,9 kWh netto og rækkevidden på papiret er 640 km (WLTP) mens testbilen med udstyr er opgivet til 575 km rækkevidde.

Preconditionering af batteriet er vigtigt for at kunne drage nytte af den hurtige ladetid. Derfor skal et opladningspunkt tastes ind i navigationen – eller bilen sættes i Dynamic – for at forberede batteriet.

Topfarten er 210 km/t og accelerationen fra 0-100 km/t er 6,7 sekunder.

Et es i ærmet er, at bilen må trække helt op til 2.000 kg – og vælger du quattro er tallet 2.400 kg. Det er pænt, og gør den oplagt til familier med behov for de lidt tungere træk.

Hurtig DC-opladning er en af Audi Q6 e-trons styrker.

Det koster Q6 e-tron

Udstyrsmæssigt er Ultra-versionen en meget komplet bil. Prisen for denne topmodel – her med baghjulstræk – er 685.990 kr.

Merpris for quattro er ca. 70.000 kr.

Testbilen med ekstraudstyr som svingbart anhængertræk, panoramaglastag og metallak står til 723.112 kr.

Det er stort set samme pris, som Porsche tager for en Macan med 340 heste, som Q6 e-tron deler undervogn med. Tankevækkende!

Q6 e-tron fås fra 549.990 kr.

Audi tilbyder også bilen som Sportback med den mere coupé-formede bagende. Her er merprisen 25.000 kr.

Specifikationer Audi A6 Ultra e-tron Performance

  • Motor: Elmotor med baghjulstræk
  • Ydelse: 306 hk (225 kW)
  • Moment: 485 Nm
  • Batteri: 94,9 kWh netto (100 kWh brutto)
  • Rækkevidde: Op til 640 km (WLTP)
  • Opladning AC/DC: 11/260 kW
  • Forbrug: 16,8-18,5 kWh / 100 km
  • Ladetid 10-80 %: 22 min.
  • Topfart: 210 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 6,7 sekunder
  • Køreklar vægt: 2.275 kg
  • Træk: 2.000 kg.
  • Garanti: 2 år (batteri 8 år / 160.000 km)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet