fbpx
 
Categories Bilnyheder

Test: Audi Q8 e-tron S line 55 quattro

Posted on
Test: Audi Q8 e-tron S line 55 quattro

Siden første tur i Audi Q8 e-tron – dengang den bare hed Audi e-tron – har jeg kaldt den ”king of comfort”. Det er efterhånden nogle år siden, og med et facelift er det blevet aktuelt at teste den igen. Kan den holde fast i titlen? Læs med her.

Det nye navn – Audi Q8 e-tron – skal signalere, at det er topmodellen i det elektriske modelprogram.

Designet og bygget som premium elbil

Man kan nogle gange godt fristes til at tro, at alle nye store elbiler i SUV-format kører ens. Batteri, elmotor og gearkasse er stort set skåret over samme kam med få forskelle. Men så er der alt det omkring, og det er her, nuancerne for alvor begynder at blive synlige.

I testen af den faceliftede Audi Q8 e-tron har jeg på et tidspunkt min søn og hans kammerat med på bagsædet. Her kommenterer kammeraten lyden af døren, der smækker. ”Wow, det lyder godt” siger han.

Referencerammen for den unge mand er forældrenes Model Y, og jeg kan ikke lade være med at blive lidt varm om hjertet, da det går op for mig, at det ikke kun er gamle bilanmeldere som mig, der bemærker hvordan det lyder, når en bildør smækkes.

Historien er et godt eksempel på det, der adskiller Audi Q8 e-tron fra så mange andre. Den er designet og bygget til at være premium hele vejen igennem lige fra lyden af den smækkede dør til betjening af knapper og skærme. Og så er alle materialer bare lækre at røre ved.

Virtuelle sidespejle er ekstraudstyr til 18.050 kr. De giver bilen et moderne udtryk og har sine fordele, når man kører i mørke og regnvejr. Men de kræver tilvænning at bruge i den daglige kørsel.

Mest af alt et teknisk facelift

Med faceliftet har Audi løftet det tekniske fundament i bilen, så den er mere nutidig. Udviklingen inden for elektrificerede biler går så stærkt, at et kosmetisk facelift ikke er nok. Vi ser det bl.a. hos Volvo og Polestar, hvor de faceliftede modeller designmæssigt ligner sig selv, mens der er evolution at spore under huden.

Med faceliftet og navneskift til Audi Q8 e-tron er der dog også visuelle ændringer. Frontkofanger og grill med tværgående LED-lys er nyt og fælgene har fået et andet design.

Logoer og badges er ændret og viser Audis nye visuelle identitet som brand, hvor de fire ringe fremstår i et todimensionelt look med grå eller hvid streg.

I kabinen er alt ved det gamle, og det virker som en rigtig prioritering, for kvalitet, udseende og funktionalitet spiller som nævnt stadig.

Klassisk Audi-kabine i høj kvalitet. Testbilen har panoramaglastag som ekstraudstyr til 20.710 kr.

Skærmene virker efterhånden små, fordi vi simpelthen har vænnet os til større fra andre nyere biler.

Der er god plads i bagagerummet med 569 liter i SUV-modellen og 528 liter i Sportback-modellen. Der er et frunk på 62 liter.

Forbedret aerodynamik

Der er justeret på aerodynamikken med bl.a. hjulspoilere (en lille plade foran hjulene under bilen) og såkaldte luftgardiner, som øger rækkevidden. Batteriet er optimeret med større ydeevne men fylder det samme rent fysisk.

Motoren på bagakslen er revideret med flere viklinger, så den genererer et højere drejningsmoment med samme mængde strøm. Hvis færre kræfter benyttes anvendes mindre strøm til at levere drejningsmomentet.

Det bidrager alt sammen til en forbedret rækkevidde, som er en af de store gevinster med faceliftet. Og det er ikke småting, vi taler om.

Selvom der er en motor på bagakslen, har Audi fundet plads til et praktisk opbevaringsrum under gulvet i bagagerummet.

Mindste batteri er nu 89 kWh

Det mindste batteri på 64 kWh udgår, så fremover har Audi Q8 e-tron 50 et batteri på 89 kWh og 106 kWh i 55’eren. Alle tal er netto. Det svarer til, at den gamle 55’er er blevet til den nuværende 50’er i forhold til batteristørrelse.

Sammenlignet med tidligere modeller har Q8 e-tron 32-44 % længere rækkevidde afhængig af model, hvilket er en kraftig forbedring. Heldigvis har Audi også valgt at forbedre ladeeffekten ved lynladning, så det mindste batteri kan lade 150 kW (tidligere 120 kW) og det store op til 170 kW (tidligere 150 kW).

AC er fortsat 11 kW, men som ekstraudstyr kan der opgraderes til 22 kW. Lidt spøjst at dette fås som standard i billigere biler som Nissan Ariya og Renault Megane electric.

Rækkevidde i test

55-udgaven som jeg tester har op til 574 km rækkevidde, og testbilen med større 21″ fælge og ekstraudstyr klarer 520 km. Det bliver endnu bedre hvis du vælger Sportback-varianterne, hvor du får op mod 600 km rækkevidde.

Der findes også 50-udgaver, hvor SUV- varianten Q8 e-tron 50 har en rækkevidde på 491 km.

I min test på lune sommerdage er forbruget 21,7-24 kWh/100 km, hvilket giver en rækkevidde fra 440-490 km.

Ladekurven ligger i min test på 150 kW i starten med 20 % strøm tilbage på batteriet, og kurven holder rimelig godt indtil 50 %, hvor den daler. Det er godkendt i forhold til at lade en god sjat under en kort kaffepause på farten.

En smart detalje ved Audi Q8 e-tron er, at den har ladeport i begge sider. Det er godt tænkt. De røde bremsekalibre er ekstraudstyr til 5.542 kr.

Still King of Comfort

Køreoplevelsen i Q8 e-tron er blandt de bedste i klassen – især hvad angår komfort. Der er kommet masser af konkurrence i mellemtiden, men det er altså svært at finde noget, der har helt den samme komfort i SUV-klassen.

Luftundervognen er spitzenklasse og løser opgaven både når du cruiser på langturen og når du kører lidt mere friskt og dynamisk. Bilen har over 400 hk, så du har masser af kræfter at slippe løs.

Sammen med avanceret quattro firehjulstræk er den samlede pakke, som Audi disker op med, svær at slå.

Prestige- og S line varianter

Den faceliftede Q8 e-tron koster fra 699.990 kr. i udstyrsniveauet Prestige, hvor der som standard er adaptiv luftundervogn, progressiv styring, sssistentpakke tour, bakkamera, MMI Navigation plus med MMI touch response, Audi virtual cockpit, akustisk forrude, 2-zoners klimaanlæg, 4-vejs el-justerbar lændestøtte, ambientebelysningspakke, parkeringsklimafunktion, elektriske sidespejle med varme, m.m.

Prisforskellen for at gå op i batteristørrelse og få længere rækkevidde samt hurtigere ladeeffekt (10-80 % strøm på en halv time) er 40.000 kr., og de penge virker godt givet ud. Merprisen for Sportback er 30.000 kr. hvor forskellen udelukkende er design, længere rækkevidde og lidt mindre bagerumsplads. 

S line koster yderligere 30.000 kr. og giver en mere sportslig styling, større fælge, sportssæder og sport-undervogn.

Audi Q8 e-tron er stadig “king of comfort”, men den bliver åndet mere i nakken end nogensinde. Her tænker jeg især på konkurrence fra Mercedes-EQE SUV, hvor du med hyperscreen kan få en endnu vildere oplevelse i kabinen.

Topmodellerne Audi SQ8 e-tron og Audi SQ8 Sportback e-tron introduceres senere.

Bagsædepladsen er god og komforten høj.

Specifikationer

  • Samlet ydelse: 408 hk / 300 kW
  • Moment: 664 Nm
  • Batterikapacitet: 106 kWh netto
  • Rækkevidde: 574 km for Prestige / 535 km for S line / 520 km for testbilen med ekstraudstyr
  • Ladehastighed indbygget lader: 11 kW (3 faser / 16 A)
  • Ladehastighed: 170 kW
  • Tophastighed: 200 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t: 5,6 sek.
  • Køreklar vægt: 2.585 kg
  • Totalvægt: 3.180 kg
  • Anhængervægt m./u. bremser: 1800 kg/ 750 kg
  • Bagagerum (for/bag): 81 liter / 569 liter
  • Pris for testbil inkl. alt udstyr: 1.079.554 kr.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet