fbpx
 
Categories Bilnyheder

BMW i Vision Dee er en forsmag på fremtidens BMW

Posted on
BMW i Vision Dee er en forsmag på fremtidens BMW

Den futuristiske mellemklassesedan “Dee” er interessant, fordi den viser den teknologi, BMW vil satse på i fremtiden, og fordi den præsenterer en designretning, der peger frem i tiden samtidig med at typiske BMW-karakteristika som to cirkulære forlygter, nyrer og det kendte knæk ved c-stoplen består. Alt sammen nyfortolket.

BMW i Vision Dee kan projicere et billede af førerens foretrukne Avatar på sideruden i førerdøren.
Den futuristiske Dee har et klassisk sedan-design – i hvert fald i linjerne.

Neue klasse

Dee står for Digital Emotional Experience og er en ægte showcar. Ved første øjekast troede jeg, at den kun eksisterede i en virtuel verden, men der står rent faktisk et eksemplar på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

Den går næppe i produktion, men digitale og teknologiske elementer vil allerede fra 2025 finde vej i BMW’s modelprogram. BMW kalder det ”neue klasse”.

Designet er på mange måder typisk BMW. Nyrerne er der stadig – om end i et nyfortolket design – og det karakteristiske knæk ved vinduet på C-stolpen er der også. For kendere kaldes dette Hofmeister-knækket. Det skal der være på en BMW sedan – det har jeg hørt fra en tidligere BMW-designer. Ellers er det ikke en ægte BMW. Der er naturligvis også to cirkulære forlygter i nyfortolkning.

Ingen BMW uden knæk ved c-stolpen. Denne gang hjulpet på vej af digitale flader.

Fronten hvor snuden stikker spids frem i en nedadgående retning giver associationer til 70’er og 80’er BMW’er, og det er i min optik cool.

BMW 525 fra 1973.

Kæmpe head-up display

De digitale tiltag er der mange af. Her er de mest væsentlige:

  • BMW Head-Up Displayet vil strække sig over forrudens fulde bredde.
  • E Ink farveteknologi gør det muligt at ændre eksteriørfarven på bilen med op til 32 forskellige farver.
  • BMW Mixed Reality Slider forvandler forruden til en stor portal i et digitalt oplevelsesunivers.
  • Tryksensorer på instrumentbrættet gør det muligt for føreren at styre den store forrudeskærm hvor analog kørselsrelateret information projiceres i et Augmented Reality virtuelt univers.
  • Forlygterne og den lukkede BMW nyregrill danner en fusion af fysisk og digital overflade, så bilen kan producere forskellige ansigtsudtryk.
  • Bilen kan tale med mennesker og udtrykke stemninger som glæde, forbavselse eller anerkendelse.
  • Der er et ratdesign med centrale lodrette eger der har berøringspunkter til at styre head-up display.
Inde i kabinen er tanken at fjerne alt det, der kan distrahere.
Eksteriøret er opdelt i 240 E Ink-segmenter, som alle styres individuelt. Dette gør det muligt at generere en næsten uendelig række mønstre inden for få sekunder.
BMW Head-Up Displayet vil strække sig over forrudens fulde bredde.

”Med BMW i Vision Dee viser vi, hvad der er muligt, når hardware og software smelter sammen. Dermed udnytter vi det fulde potentiale ved digitaliseringen og gør bilen til en intelligent ledsager. Fremtiden inden for bilproducenter – herunder også BMW – er sammensmeltningen af den virtuelle oplevelse og den ægte køreglæde” siger topchef Oliver Zipse hos BMW AG. ”Samtidig er BMW i Vision Dee endnu et skridt på vejen til NEUE KLASSE. Med denne vision ser vi langt ind i fremtiden og understreger digitaliseringens enorme betydning for vores kommende produktgenerationer”.

Foto: BMW

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet