fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Dacia Sandero og Sandero Stepway

Posted on
First Drive: Dacia Sandero og Sandero Stepway

Dacia er klar med tredje generation af Dacia Sandero. Der er skruet op for komfort, sikkerhed og plads mens indpakningen har fået en større overhaling med ny kabine og nyt lygtedesign. Dacia redefinerer dermed begrebet ”basisbil” i B-segmentet, hvor særligt crossover-varianten Stepway har nogle fine features.

Jeg har kørt en tur i begge varianter – her er mit førstehåndsindtryk.

Baseret på samme platform som Clio

Den nye Sandero er baseret på samme platform som nyeste version af Renault Clio og Captur. Det er et godt udgangspunkt – særligt fordi det giver Sandero et stort og tiltrængt løft på sikkerhedsfronten, hvor seks airbags, nødbremse og blind spot advarsel nu er standard.

Sammenlignet med Clio er Sandero større på alle udvendige mål. Det giver pote indendørs, hvor pladsen er god ved både for- og bagsæder. Faktisk har bagsædepassagerer 42 mm ekstra benplads i forhold til forgængeren, hvilket gør Sandero til en af de mest rummelige i klassen. Bagagerummet sluger 328 liter.

De nye mål pynter også på det udvendige design, hvor den lavere højde og øget bredde giver Sandero en mere robust og helstøbt fremtoning. Trods et flottere og mere karakteristisk lygtedesign fremstår Sandero dog fortsat rimelig anonym. Her har Sandero Stepway med sit crossover/SUV-udtryk lidt mere kant.

Dacia Sandero Stepway har et crossover/SUV-inspireret design.

Helt ny kabine

I kabinen er der sket store fremskridt i forhold til forgængeren. Forsæder og rat har flere indstillingsmuligheder og indretningen er generelt mere up to date. Betjeningen er simpel, god og intuitiv. Og selvom vi har at gøre med en basisbil, er komfortudstyret på plads. På mange måder minder Dacia Sandero om Hyundai i20. De er begge gode basisbiler, hvor man bliver positivt overrasket over niveauet.

Sandero og Stepway findes i to udstyrsversioner – Essential og Comfort. Topmodellen Comfort har, udover mere udstyr, en lidt anden styling med krom/satin elementer på knapper og håndtag samt stof på instrumentbordet. Der er hård plast mange steder, men som helhed virker kvaliteten OK.

Sandero har nu højde- og længdejusterbart rat, og der er armlæn med indbygget aflægningsplads. Der er også keyless entry key card og aircondition.

Comfort har en velfungerende touchskærm med navigation, DAB radio og Apple CarPlay/Android. Essential fremstår mere skrabet og har ikke touchskærm. Meningen er, at du monterer din smartphone i en anordning, hvor du betjener media og navigation fra en dedikeret app via din telefon. Det er samme løsning, som findes i den billigste version af den nye elektriske Fiat 500e.

Selvom Essential kan virke lidt skrabet, har den som standard fuld LED lygter og aircondition. Comfort har højde og dybdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer og touchskærm med fire højtalere.

Prisforskellen mellem Essential og Comfort er 17.000 kr. for Sandero og 15.000 kr. for Stepway. De penge er godt givet ud.

Slut med diesel

Med introduktionen af den nye Sandero og Stepway siger Dacia farvel til dieselmotoren. Begge fås udelukkende med en trecylindret benzinmotor med turbo og 90 hk. Der er ikke umiddelbart udsigt til, at Dacia introducerer hybridvarianter, da det ikke passer ind i den attraktive prissætning af Sandero.

Du kan vælge mellem 6-trins manuelt gear eller CVT automatgear. Jeg har prøvet bilen med begge gearkasser, og er mest fan af automatgearkassen. Men merprisen på over 20.000 kr. er til at tage og føle på.

Versionen med manuelt gear har et forbrug på 5.3/l pr 100 km – eller lige knap 19 km literen, mens CVT-gearkassen betyder en smule højere forbrug på 17 km literen.

Komfortabel minibil

Dacia Sandero og Stepway leverer begge en god og komfortabel køreoplevelse. Jeg har kørt dem begge ved by-, lande- og motorvejskørsel, og førstehåndsindtrykket er positivt.

Støjniveaet er tilpas lavt, og Sandero kører i det hele taget som man forventer af en minibil anno 2021. Der er ikke umiddelbart noget, som springer i øjnene på den negative side. Styretøj og bremser har fin respons, og affjedringen er velafstemt.

Man kan diskutere, om bilens ene motorvariant med 90 hk har tilstrækkeligt med overskud til overhalinger og accelerationer – særligt hvis du kører meget på motorvej. Men som basisbil tror jeg, at mange vil finde Sanderos præstationer helt tilpas.

Sandero med 6-trins manuelt gear klarer 0-100 km/t på 11,7 sekunder og tager 178 km/t på toppen.

Stepway med smart tagløsning

Sandero Stepway er 37 mm højere end den almindelige Sandero og virker med sin crossover/SUV form lidt mere moderigtig.

Den har et smart system på taget, som jeg har optur over. Tagrælingen kan med et snuptag forvandles til tagbøjler. Det er virkelig godt tænkt, og jeg er overrasket over at finde den form for nytænkning i en bil, hvor hovedformålet er at levere et godt basisprodukt. Men det er faktisk helt i den ånd, at denne feature er skabt. Den er genial fordi den er så enkel.

Stærke priser

Den nye Dacia Sandero og Sandero Stepway lanceres hos de danske Dacia forhandlere i uge 9.

Priserne begynder fra 122.990 kr. for Sandero Essential med manuel gearkasse. Essential fås ikke med automatgear. Comfort versionen starter fra 139.990 kr. og med CVT-gearkasse koster den 161.990 kr.

Sandero Stepway starter ved 149.990 kr. for Essential versionen med manuel gearkasse og 164.990 kr. i Comfortversionen. Med CVT-gearkassen koster bilen 186.990 kr.

Det er stærke priser. Sammenholdt med de mange nye tiltag inden for teknologi og komfort – og i særdeleshed sikkerhed – står den nye Dacia Sandero som en stærk basisbil, som der nok skal blive rift om.

Well done, Dacia!

Sandero og Sandero Stepway har tre års garanti/100.000 km.

Foto: Dacia / Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: