Taigo er en helt ny kompaktmodel fra Volkswagen i moderne coupé-crossover-klæder baseret på velkendt teknik fra Polo og T-Cross. Den fås udelukkende med benzinmotorer ledsaget af manuel- eller automatgearkasse. Vi har kørt en tur i Taigo, og her er vores førstehåndsindtryk.

Hvis Tiguan er en højbenet Passat, T-Roc en høj Golf og T-Cross en Polo med højere indstigning – hvad er Taigo så? Den kan være lidt svær at placere, men ifølge Volkswagen skal den ses som et supplement til alt det andet.
God plads
Coupé-taghældningen giver Taigo et mere sportsligt look end T-Cross. I direkte sammenligning er den godt 16 cm længere og 6 cm lavere. Akselafstanden er marginalt større og frihøjden identisk. Bagagerummet i Taigo sluger 438 liter, hvilket er større end både T-Cross og Polo. Det er en ganske pæn størrelse i en kompakt bil.

Trods den faldende taglinje er bagsædepladsen acceptabel både hvad angår højde og længde. Ved forsæderne er pladsen god, og bilen føles rummelig. Indretningen er klassisk Volkswagen med et velfungerende instrumentbord.

Digitalt cockpit er standard sammen med bl.a. Travel Assist (adaptiv fartpilot og vejbaneassistent), parkeringssensorer med park assist og blind spot sensor. Multifunktionsrattet er med de ”gammeldags” knapper, og det fungerer fint.

Tre motorvarianter
Udstyrsniveauerne er Life, Style og R-Line. Senere følger en basismodel, som bare hedder Taigo, med den mindste motor (1,0 TSI) i programmet på 95 hk og 5-trins manuel gearkasse. Der er yderligere to motorvarianter i programmet på 110- og 150 hk ledsaget af en 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DSG automatgearkasse. Forbruget for de forskellige motorvarianter svinger rundt regnet mellem 16-19 km/l. Elektrificering tales der ikke om i denne model.
I testen kører jeg versionen med 110 hk og 7-trins DSG automatgearkasse. Den passer godt til bilens størrelse, og vil formentlig være det mest oplagte valg.
Køreoplevelsen i Taigo er god. Bilen er støjsvag og komfortabel med god vejkontakt og minimal krængning i sving. Assistentsystemerne fungerer som de skal, og er med til at øge komforten. Særligt Travel Assist er en rar feature ved bl.a. kørsel i tæt trafik.

Priser mellem 234.995-334.995 kroner
Prismæssigt kommer den billigste Taigo til at koste 234.995 kr. – den model lander dog først i sommeren 2022. Billigste Life-version, som fås hos de danske Volkswagenforhandlere i slutningen af december i år, koster fra 254.995 kr. med 95 hk.
Varianten med 110 hk koster yderligere 10.000 kr. og ønsker du automatgearkasse skal der yderligere 20.000 kr. på bordet. Merprisen for Style er relativ beskeden, og giver bl.a. en mere gennemført styling med bl.a. 17” letmetalfælge og LED Matrix forlygter, bedre sæder samt udstyr som køreprofilindstilling og elektronisk differentialespærring XDS.

Topmodellen R-Line, hvor den får alt hvad den kan trække med styling og udstyr, koster fra 295.995 kr. med 110 hk og 6-trins manuel gearkasse og +20.000 kr. hvis du ønsker 7-trins DSG automatgearkasse. 1,5 liters motoren med 7-trins automatgearkasse koster fra 334.995 kr.
Taigo er et friskt pust fra Volkswagen og har alle elementer fra en god basisbil krydret med smart design og god plads.
Min favorit rent stylingmæssigt er R-Line, hvor de ekstra sportslige detaljer understreget Taigos coupé-crossover linjer.
Taigo Style med 110 hk og 7-trins DSG automatgearkasse er umiddelbart den model, som virker mest oplagt i forhold til pris, udstyr og styling. Her holder prisen sig lige under 300.000 kr.

Foto: Thomas Saks
crossovertaigovolkswagenvolkswagen taigo