fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Dacia Spring

Posted on
First Drive: Dacia Spring

Dacia vil med den nye elektriske Spring gå efter bymennesker med hang til grøn mobilitet på fire hjul. Den introduceres i to versioner – en firepersoners og en mere praktisk Cargo-version til den lille erhvervsdrivende. Rækkevidden ved bykørsel er ifølge Dacia 305 km. Vi har været blandt de første i Danmark til at trille en tur i den grønne bybil. Her er vores førstehåndsindtryk.

En basic elbil

Dacias udbredelse i Europa tager med Dacia Spring en grøn drejning, som lever 100 % op til Dacias DNA. Det er en basic elbil i mikroklassen med en startpris på 128.990 kr. hvor kun det allermest nødvendige komfort- og sikkerhedsudstyr er inkluderet.

Spring er bygget i Kina og baseret på Nissans CMF-A platform. Den vejer kun 970 kg hvoraf batteriet står for ca. en femtedel af totalvægten. Spring har trods sin størrelse plads til 290 liter i bagagerummet eller 620 med bagsædet nede.

Med to voksne ved forsæderne, er bagsædepladsen trang. Sæderne er simple og kan ikke indstilles i højden, så høje personer vil blive udfordret med loftshøjden.

Rå plast ude og inde

Bilens konstruktion gør den lidt SUV/crossover-agtigt i sit udtryk, hvilket er fint i tråd med nutidens mode. De markante kanter i rå plast har den fordel, at småknubs ved bykørsel gør lidt mindre ondt.

Dørene smækker med et ”klonk” som minder mig om den lyd, jeg hørte som barn, når postbudet kom i sin gule Renault 4 og smækkede med bildøren. Nogen vil kalde det ren nostalgi – andre for en tynd omgang blik.

Kvaliteten i kabinen er præget af hård plast med et minimum af digitale indslag. Bilens funktioner betjenes med analoge knapper og selve gearvælgeren er en drejeknap med N, D og R – ingen P – placeret centralt mellem forsæderne. Håndbremsen er af den gammeldags slags. Jeg er overrasket over, at bilen rent faktisk er udstyret med bakkamera og LED-kørelys er også standard. Testbilen er i udstyrsversionen Comfort, som Dacia forventer vil være den variant, som flest kunder vil vælge. Den koster fra 139.990 kr.

God kur til vanvidsbilister

Køreoplevelsen i Dacia Spring er optimeret til bilens naturlige habitat: Byen. Her fungerer den godt og følger fint med i trafikken. Elmotoren med 27,4 kWh batteri yder kun 44 hk og 0-100 km klares på 19 sekunder. Lande- og motorvejskørsel er derfor ikke super oplagt, men hvis du alligevel vover dig derud, kan Spring køre med en topfart på 125 km/t. Den officielle rækkevidde er opgivet til 230 km (WLTP) men vil uden tvivl være mindre, hvis du kører med speederen i bund på motorvejen for at kunne følge med.

Adgangen til opladning sker i bilens snude, hvor Dacia logoet kan vippes op. Med DC opladning på 30 kW kan bilen lades op på halvanden time. En opladning til 80 % kan klares på 50 min.

Dacia Spring er udstyret med seks airbags men er endnu ikke testet i Euro NCAP regi.

Dacia forventer at Spring er på gaden i Danmark til september/oktober 2021, og oplyser i øvrigt, at privatleasing er muligt til priser fra 2.095 kr. pr. måned.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: