fbpx
 
Categories Biltest

Test: Jeep Compass

Posted on
Test: Jeep Compass

Jeg har tilbragt nogle dage i selskab med mellemklasse SUV’en Jeep Compass, som blev lanceret i Danmark i foråret 2018. Jeep oplever stor salgsfremgang i Europa, hvor den lidt mindre Jeep Renegade er blevet en eftertragtet mini-SUV. Jeep Compass er baseret på en forlænget Renegade-platform og står med 439 cm i længden i en klasse, hvor alternativer kunne være VW Tiguan eller Nissan Qashqai. Så hvis du synes, at der kører lidt for mange af de nævnte kombattanter på de danske veje, så kunne en Jeep Compass være værd at kigge på. Den gør det nemlig helt OK.

Jeep Compass
Jeep Compass er populær i USA. I Danmark ser vi ikke så meget til den. De fleste vælger Nissan Qashqai, som er billigere, eller VW Tiguan, som er… ja, mere tysk. Jeep er et nichemærke i Danmark og forhandlernetværket er relativt begrænset. 

Basismodel fra 358.980 kr.

Der er lidt ”skov-i-Nordsjælland-møder-rå-kæmpe-amerikaner” over Jeep, men den prøvekørte Jeep Compass har hverken en stor tørstig motor, avanceret firehjulstræk eller automatgear. Jeg har prøvekørt basismodellen med dieselmotor og her får du 120 hk, 6-trins manuelt gear og forhjulstræk. Den står til 358.980 kr. og en flot liste med standardudstyr – stort set samme pris som en sammenlignelig VW Tiguan. Vælger du samme Jeep Compass basismodel med benzinmotor og 140 hk, skal du ligeledes have 358.980 kr. op ad lommen.

Privatleasing er en mulighed med 14.995 kr. i førstegangsydelse og lige under 4.200 kr. om måneden inkl. metallak (for basismodellen i 36 mdr. med 45.000 km).

Jeep Compass
Særligt fronten er vellykket. Den minder meget om fronten på den større Jeep Cherokee, og den ser stærk ud! Bagenden er mere anonym – også for anonym i min optik. 

Topmodellen Trailhawk til terrænkørsel

Basismodellen med forhjulstræk skal du nok ikke smide en tur gennem en mudret skovbund. Skal du have firehjulstræk passerer prisen de 400.000 kr. og hvis der skal flere kræfter i motorrummet og automatgear, ligger prisen tæt på den halve million. Topmodellen er en Trailhawk-udgave med et avanceret firehjulstræk, 170 hk dieselmotor og en 9-trins automatisk gearkasse. Den står til 553.980 kr. Vælg den, hvis du skal væk fra vejene og ind i skoven. Den har også en lidt anderledes styling – lidt mere “bad-ass”.

Imponerende udstyr i alle modeller

De øvrige modeller har alle udstyrsniveauet LIMITED, som bl.a. omfatter xenonlys, Keyless Go, adaptiv fartpilot, 17″ alufælge, 7″ Uconnect HD skærm, Apple Carplay, varme i rattet, elbagklap og dellædersæder. På sikkerhedsfronten får du som standard nødbremse, vognbaneassistent, parkeringssensor m.m. En lille bemærkning omkring den elbetjente bagklap er, at knappen til at lukke bagklappen sidder inde i selve bagagerummet til venstre. Så tryk på den og sørg for at komme væk. Her er tyskerne bedre til at placere knapper.

Jeep Compass
Velindrettet førerplads. Let at betjene og fin kvalitetsfornemmelse. Varme i rattet er standard.

Sådan kører basismodellen

Jeg har testet basismodellen med 1.6 l dieselmotor. Diesellyden er lidt påtrængende ved tomgang, men når du først kører, er lydbilledet godt afstemt. Den manuelle gearkasse med 6 trin fungerer fint, og du har de kræfter, som man kan forvente med 120 hk under motorhjelmen. Ved accelerationer på motorvejen kunne jeg godt savne lidt mere skub. Ved almindelig by- og landevejskørsel slår kræfterne fint til. Bilen kører komfortabelt og undervognen har en god balance forstået på den måde, at du opnår god komfort ved motorvejskørsel og samtidig kan du også tage nogle friske sving på landevejen. Styretøjet mangler dog i min optik lidt finesse. Du har fint overblik i bilen, og særligt i bytrafik er du ikke generet af blinde vinkler.

Velfungerende kabine og god skærm med Jeep Uconnect

Oplevelsen i kabinen er god. Med mine 187 cm finder jeg mig godt tilrette bag rattet og der er passende afstande mellem pedaler, rat og armlæn. Der er fint med plads både foran og bagi. Bagagerummet sluger 438 liter og bunden kan justeres i to højder. Kvaliteten virker fornuftig dog uden at være totalt prangende.

Du kan se mere fra kabinen her:

Ikke bedre – men anderledes

Vælger du en Jeep Compass, får du ikke en bedre SUV end fx VW Tiguan. Men du får en anderledes SUV. En SUV, som der ikke er så mange af. Basismodellen er pænt udstyret, så du får noget for pengene. Men du skal nok være typen, som tænder lidt på det amerikanske DNA og som synes, at det er cool at være lidt mere nicheorienteret i sit bilvalg frem for det sikre valg fra Tyskland, Frankrig eller Japan.

Nye modeller på vej fra Jeep

Jeep er ejet af Fiat Chrysler Automobiles, som også står bag mærkerne Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia og Maserati.

Der er en ny Jeep Wrangler på vej samt en mindre SUV, som ligger i en klasse under Renegade. Wrangler er programsat til november 2018.

Tak for turen

Jeep Compass var venligst udlånt af det oplagte salgsteam hos Jeep i Nærum v/ Djarlo Automobiler.

Foto: Thomas Saks

 

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet