fbpx
 
Categories Biltest

Test: NIO ET5 Touring

Posted on
Test: NIO ET5 Touring

Elbiler i stationcarformat er der ikke mange af. Flere er på vej, og NIO fører an med ET5 Touring. Har den en berettigelse i en verden, hvor alle vil have SUV’er? Få svaret her.

Familiens favorit

For ikke så længe siden, var stationcaren familiens favorit. Masser af plads, høj praktikalitet og et flot langstrakt design kunne noget. Se bare på Volvo V60, BMW 5-serie Touring og VW Arteon Shooting brake. Var jeg fan af disse modeller? You bet! Og er jeg det stadig? I høj grad.

SUV’en kom og stjal rampelyset for snuden af stationcaren. ”Det er bare fedt at sidde højt og have et godt udsyn”, hører man mange sige. Stil, smag og behag spiller også ind.

At de første dedikerede elbiler fra flere mærker netop var SUV’er, er derfor en no-brainer. Et populært format skal man ikke pille ved – og så har højden også fordele, når et pladskrævende batteri skal placeres i bunden af bilen.

Alt er dog ikke rosenrødt, for det høje format udfordrer aerodynamikken og rækkevidden. Så når teknologiudviklingen baner vej for nye platforme med lavere batterier, skal stationcaren så ikke tilbage på banen? Det kunne det godt tyde på.

BMW er på vej med i5 Touring og inden længe lander også en VW ID.7 Tourer – begge rummelige, praktiske og elegante elektriske stationcars med god rækkevidde. Audi smider også en elektrisk A6 e-tron Avant på markedet i nær fremtid.

At NIO lykkes at komme først med ET5 Touring overrasker lidt, men analysen har været, at der er plads til sådan en bilmodel – og så gik det hurtigt. Ifølge NIO’s designchef lyttede man bl.a. til feedback fra mærkets User Advisory Boards, og her var særligt Europa sulten efter stationcars.

Ros til NIO’s designchef. Opgaven er fuldført til topkarakter.

Vellykket design der er langtidsholdbart

NIO ET5 Touring er en designmæssig lækkerbisken. Den strømlinede front med smalle lygter minder meget om de øvrige NIO-modeller, og bagenden har et cool shooting brake-agtigt udtryk.

Det giver en elegant og sportsligt udtryk, som har potentiale til at holde sig friskt i mange år. Måske ikke ”forever young” som Volvo V60, men jeg tror, NIO ET5 Touring også vil se godt ud om 5-10 år.

Rammeløse døre understreger det sportslige udtryk.

Men hvad nytter det, hvis elbilteknologien under huden er outdated? Det har NIO som det eneste mærke et svar og en løsning på med batteriskift. I et batteriabonnement, som man tilkøber, er man sikret nyeste teknologi og evig garanti på batteriet.

Her har du adgang til batteriskiftestationer (NIO kalder dem Power Swap Stations), hvor du på 3 min. kan få et friskopladt batteri, og så er du videre. Det har jeg prøvet på en langturstest i NIO EL6 til Østrig, og det spiller virkeligt.

Batteriskiftet er ikke den eneste måde, du får strøm på. Bilen kan naturligvis også hurtiglade med op til 180 kW eller 11 kW i hjemmeladeren. Billedet her er fra min langturstest i NIO EL6, hvor jeg skifter batteri i Sydtyskland.

NIO vil gerne differentiere sig med denne teknologi, og mener også, at det skal koste. Men der er en elefant i rummet.

Dels er udbuddet af batteriskiftestationer begrænset – der er p.t. kun en station i Danmark og det tager tid at bygge den nye infrastruktur – og dels tager NIO sig godt betalt for sine biler med denne teknologi.

Som bilanmelder kan jeg sagtens se, hvorfor NIO mener, at en bil som ET5 Touring skal koste det, den gør. Det kommer vi tilbage til.

Men jeg hører også fra følgere og læsere, at den generelle holdning er, at NIO er for dyr sammenholdt med, hvad andre mærker tilbyder. Det indikerer, at potentielle købere endnu ikke ser den fulde værdi af batteriskift.

Lækker kabine

Hvis vi zoomer ud og ser, hvad NIO ET5 ellers har at byde på, er listen lang, og det er med ting og sager, som vi gerne vil bede om.

Ud over det tillokkende ydre har bilen en indbydende kabine udført i lækre materialer i et stramt nærmest Skandinavisk design.

En stor infotainmentskærm på 12,8″ og et digitalt cockpit på 10,2″ er lige i øjet. Grafikken er flot, betjeningen nem og aflæsning uproblematisk.

Friskluftdyser og ambientebelysning er elegant integreret og fraværet af knapper virker nærmest overvældende. Der er gearvælger, kontakter til de elektriske vinduer og tre knapper: en til dørlåsen, en til advarselsblink og en til køreprogrammer. That’s it.

Høj kvalitet og lækkert design kendetegner kabinen. Her er NIO absolut med i toppen af klassen. Der er anvendt bæredygtige materialer i stor stil.

Pladsen går an uden af være prangende, og du sidder lavt. Det er bl.a. på plads og nem ind- og udstigning, at SUV’en ånder en stationcar som ET5 Touring i nakken.

Gulvet ved bagsædet er plant, og det giver tre reelle siddepladser. Gulvet er dog også højt grundet konstruktionen med batteriet i bunden af bilen, så lårstøtte er der ikke meget af – det gør sig også gældende ved forsæderne.
450 liter er ikke alverden i en familiestationcar, men rummet er regulært, og der er fin adgang. Der er plads under gulvet til kabler og andre småting.
Farvekombination med sort/brun koster ikke ekstra. Der er også mulighed for at vælge en sort/grå farvekombination og en helt i sort.

Betjening af bilen sker via den store centerskærm og knapper på rattet. Og så er der Nomi. Hun sidder på toppen af instrumentbordet og er klar til at hjælpe dig via stemmestyring. Det fungerer egentlig ret fint.

Skal Nomi fylde mindre, fås bilen også uden den sorte kugle.

Godt infotainmentsystem

Styresystem og software bag skærmen er velfungerende og absolut blandt det bedre i klassen. Du bliver hurtig dus med betjeningen og navigationen har en masse hjælpefunktion, som gør det nemt at køre elbil. Fx kan den vise dig vej til der, hvor du billigst kan ”tanke” strøm, når du er på farten.

Navigationen er blandt de bedst med fine filtreringsmuligheder til bl.a. billigste ladepunkter på turen.

Men træerne vokser ikke ind i himlen, for software handler også om assistent- og sikkerhedssystemer, og her er NIO ikke så raffineret, som man kunne ønske.

Pilot mode på motorvejen griber for meget ind ved planlagte vognbaneskift, og så oplevede jeg, at bilen katastrofebremsede i et lyskryds, hvor jeg skulle dreje til venstre. Der var grøn pil for mig og rødt for ligeud kørsel – og altså vitterligt ingen fare i forhold til cykler, fodgængere eller andre biler.

NIO taler om de lærende biler med AI og løbende over-the-air opdateringer, så der kommer nok styr på det med tiden. Vi er der bare ikke helt endnu.

Over forruden ses Lidar og kameraer. Der er hele 33 sensorer i bilen, som i princippet kan køre selv.

Stærk og hurtig

Skærer vi ind til benet er NIO ET5 Touring en potent køremaskine. Den har hele 490 hk og 700 Nm. Du spurter fra 0-100 km/t på 4 sekunder og topfarten er 200 km/t. Det sker med træk på alle fire hjul, så vejgrebet er godt.

NIO har godt styr på at bygge en bil med overbevisende dynamiske egenskaber. Det er en sjov og underholdende oplevelse, og de mange kræfter har noget af en wau-effekt.

Her får du absolut mere køreglæde end i en højbenet SUV, så point til stationcaren her.

NIO ET5 Touring er lidt af en power-stationcar. Den har intet mindre end 490 hk.

Fin balance mellem sport og komfort

I den anden ende af skalaen viser den også en komfortabel side. Der er meget lidt støj og affjedringen formår at tøjle huller og bump nogenlunde. Der er ikke luftundervogn i ET5 Touring ligesom i de dyrere NIO-modeller, men det gør ikke så meget. Balancen mellem sport og komfort er godkendt med stålfjedrene.

Om man i en familieorienteret bil har brug for de mange kræfter til dagligt er tvivlsomt, men den fås kun i den ene konfiguration. En mindre kraftig udgave med baghjulstræk kunne give mulighed for at sælge bilen billigere, men den er ikke på bedding.

Du kan vælge mellem to batteristørrelser på 75 eller 100 kWh, og så kan der smides lidt ekstra udstyr i og du kan selvfølgelig vælge farver. Ellers er alt i bilen standard, som den står her, og det inkluderer bl.a. soft-close døre, Dolby Atmos lyd og glastag med dæmpningsfunktion.

Som ekstraudstyr har testbilen massage og køl i forsæderne, ratvarme og bagsædevarme til ca. 11.000 kr.

Batteriet på 100 kWh har en rækkevidde op til 560 km (WLTP) og i min test opnår jeg 22,9 kWh / 100 km ved blandet kørsel. Testen sker ved lave vinterlige temperaturer og giver en samlet testrækkevidde på 440 km ved blandet kørsel. Det er slet ikke så tosset sammenlignet med andre mærker.

Ved motorvejskørsel er mit testresultat 27 kWh / 100 km.

Det mindre batteri på 75 kWh har en rækkevidde på 435 km (WLTP). Her er hurtigopladning dog begrænset til 140 kW, og det trækker lidt ned – særligt for dem, som ofte er på farten. Her er det store batteri det rette valg.

Sammenlignet med den høje SUV EL6 med samme batteri er rækkevidden bedre i den lave ET5 Touring.

Det koster ET5 Touring med stort batteri

Til en pris på 637.000 kr. for testbilen med 100 kWh batteri, virker NIO ET5 som et dyrt bekendtskab. Jeg kan godt se, at kvaliteten er høj og helhedsoplevelsen god – men der er også et par ting der trækker ned. Her tænker jeg primært assistent- og sikkerhedssystemerne og fraværet af en brugbar infrastruktur til batteriskift.

Du kan få en større BMW i5 Touring billigere – dog med færre hestekræfter, mindre batteri og uden mulighed for at batteriskift – men med hurtigere ladetid.

Assistent- og sikkerhedssystemerne er også bedre i tyskeren, og så er mærket kendt for kvalitet og køreglæde, så den barriere, skal der ikke kæmpes med her.

Skal NIO vinde kampen, skal batteriskiftestationerne udbygges hurtigst muligt, og så vil det ikke skade, at gøre prisen en tand mere skarp. Det er trods alt et nyt mærke i Danmark, som potentielle købere lige skal se an.

Har en stationcar som ET5 Touring en berettigelse? Det synes jeg afgjort. Den vinder på design, køreegenskaber og rækkevidde. På plads og adgangsforhold er en SUV dog svær at slå – også for ET5 Touring.

Specifikationer NIO ET5 Touring 100 kWh batteri

  • Motor: elmotor – firehjultræk
  • Gearkasse: 1-trins automatgearkasse
  • Ydelse: 490 hk
  • Moment: 700 Nm
  • Batteri: 100 kWh
  • Opladning AC/DC: 11/180 kW
  • Rækkevidde: 560 km (WLTP) – testresultat 440 km
  • Garanti: 5 år / 150.000 km  – batteri 8 år / 160.000 km
  • Egenvægt: 2.285 kg
  • Træk: 1.400 kg
  • Bagagerum: 450 liter (1.300 liter med bagsædet nede)
  • Dimensioner: 4.790 mm længde x 1.499 mm højde X 1.960 mm bredde
  • Sikkerhed: 5 stjerner Euro NCAP
  • Pris: 637.000 kr. med 100 kWh batteri (469.000 kr. uden batteri + abonnement til 2.199 kr. pr. måned)
  • Pris fra 517.000 kr. med 75 kWh batteri (424.000 uden batteri + abonnement til 1.299 kr. pr. måned)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet