Categories Bilnyheder

Mercedes-Benz GLC bliver elektrisk – op til 713 km på en opladning

Posted on
Mercedes-Benz GLC bliver elektrisk – op til 713 km på en opladning

Den mest populære Mercedes-SUV skifter til strøm – med lynopladning, AI og over 700 kilometers rækkevidde.

Electric first

Den nye GLC er udviklet som en rendyrket elbil fra bunden. Fokus har været på performance, rækkevidde, effektivitet og lynhurtig opladning.

Resultatet er en SUV, der er større end sine forgængere og samtidig kan trække op til 2,4 ton på krogen.

Et markant lygtebånd præger bagenden på den nye GLC.

Nyt ansigt med retro vibe

Udvendigt viser GLC tydeligt, at vi står over for noget nyt. Den klassiske Mercedes-grill har fået et markant redesign og består nu af oplyste paneler, som vil komme til at kendetegne brandet fremover.

Der er noget retro over den nye grill. Selv den er mere bling og det hele er oplyst af små LED pærer, oser den langt væk af den grill, som har kendetegnet Mercedes-Benz i mange år.

I stedet for det sorte panel, som vi kender fra bl.a. EQE SUV, har den nye GLC en mere klassisk-udseende grill.

Sammen med den muskuløse silhuet, brede skuldre og fremhævede hjulkasser signalerer bilen styrke og selvtillid på vejene.

Kabinen i fokus

I kabinen er det især den enorme MBUX Hyperscreen, der stjæler opmærksomheden. Med næsten 40” skærmareal er den den største, Mercedes-Benz nogensinde har monteret i en bil. I kombination med ambientebelysning skaber det en varm og eksklusiv atmosfære.

En indbydende kabine med stor hyperscreen.

Taget byder på endnu en nyhed: Starry SKY CONTROL panorama-tag. Et tryk på en knap kan enten åbne kabinen op mod himlen eller blænde lyset af og give følelsen af en privat limousine.

AI som medkører

Hjertet i den nye GLC er MB.OS – Mercedes-Benz’ nye styresystem. Det styrer alt fra infotainment til opladning og er drevet af avanceret kunstig intelligens, der hele tiden analyserer og træffer beslutninger i realtid. Systemet får sin regnekraft fra chips, der kan udføre 254 billioner operationer i sekundet.

MB.OS er forbundet til Mercedes-Benz Intelligent Cloud, hvilket gør det muligt at opdatere bilen trådløst (OTA). Med andre ord: GLC er en SUV, der bliver klogere og mere avanceret over tid.

Der er masser af teknologi bag skærmen og AI fylder mere og mere i moderne biler som den nye GLC.

Tallene taler for sig selv

Topmodellen af den nye GLC stiller med 360 kW – svarende til 490 hk – og en rækkevidde på op til 713 km (WLTP) på en fuld opladning. Den 800-volt arkitektur sikrer opladning af 303 km på bare ti minutter ved en hurtiglader.

Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC med EQ teknologi har et forbrug på 14,9-18,8 kWh/100 km.

Pris ukendt

Mercedes-Benz GLC with EQ Technology ligner et sikkert bud på en ny elektrisk bestseller. Den kombinerer klassisk Mercedes-luksus med banebrydende teknologi, enorme kræfter og en opladningshastighed, der kan måle sig med de bedste i klassen.

Prisen er ukendt – men kigger vi over mod BMW, hvor en ny iX3 er præsenteret – også på en 800V platform – er startprisen 650.000 kr. så mon ikke den nye GLC kommer til at ligge tæt på?

Vi ser den i Danmark i første halvdel af 2026.

Foto: Mercedes-Benz

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet