Der er noget særligt over bilbranchen. Det er ikke bare en industri – det er en livsstil, en kultur, en passion. Her handler det ikke kun om hestekræfter og rækkevidde, men om følelser, identitet og drømme på fire hjul.
For dem, der arbejder med biler til daglig, bliver det hurtigt mere end bare et job. Det bliver en måde at tænke og handle på – både som leder, kollega og menneske.
Når man træder ind hos Nellemann Luxury Cars, mærker man det med det samme: en kombination af passion, professionalisme og premiumbiler, der emmer af både nutid og fremtid. Og det er ikke kun bilerne, der har noget på hjertet. Det har manden bag rattet også – og det er netop ham, jeg er taget ud for at møde.
Med rødder i bilbranchen og ambitioner, der rækker langt ud over det sædvanlige, er Frederik Bjørnskov Hansen tiltrådt i en ny og spændende rolle som direktør hos Nellemann Luxury Cars.
Her er ikke tale om en traditionel direktør med slips og afstand. Tværtimod. Jeg møder en leder, der insisterer på nærvær og handling. En, der ikke er bange for at tage fejl – bare der bliver taget beslutninger. En, der tror på, at frihed og ansvar går hånd i hånd, og at man skal turde navigere uden GPS fra tid til anden.
“Ambitiøs, energisk og tillidsfuld.” Det er de tre ord, der bedst beskriver hans ledelsesstil – og det mærkes.
Han er en leder, der hellere tager 20 beslutninger end ingen – også selvom nogle viser sig at være forkerte. Det handler om fremdrift. Om handling. Om hele tiden at bevæge sig.
Og det er præcis det, han skal hos Nellemann Luxury Cars: sætte fart på en ny æra. Hans opgave er at forene tre kulturer og forretningsben under ét tag: Aston Martin Copenhagen, Nellemann Leasing og værkstedsdelen. Det hele smelter nu sammen til én identitet – ét bilhus – med navnet Nellemann Luxury Cars.
“Vi skal ikke bare lease – vi skal sælge biler på fuld afgift i premium-segmentet. Vi skal nå ud til flere kunder, være mere synlige og skabe et bilhus, som matcher det bedste i Danmark.”
Med en baggrund i både nyvognssalg og leasing har han et unikt perspektiv på fremtidens mobilitet. Men lad os starte et lidt andet sted – med den første bil:
Hvilken bil var din første?
En Peugeot 306 1.4. Den holdt desværre ikke længe – en lygtepæl kom i vejen – men så kom der en 306 Roland Garros ind i billedet. Den havde lyst læderindtræk og var noget mere spændende. Jeg har haft mange 306’ere siden.
Hvad kører du i nu – og hvorfor?
Lige nu kører jeg i en Kia EV6 GT – Jac Nellemanns, faktisk – mens jeg venter på min næste bil. Jeg overvejer stærkt en Porsche Taycan Sport Turismo.
Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?
Jeg er vokset op med købmandsmentalitet og har ejet mange biler. Men firmabil har også været en del af mit liv længe, og jeg forstår virkelig værdien i leasing – både fleksibilitet og budgetsikkerhed. Hvis jeg selv vælger, vil jeg helst eje.
Jeg er bilentusiast til benet. Med mere end 40 biler bag mig – både privatejede og firmabiler – har jeg prøvet lidt af hvert, og jeg elsker at skifte bil. Det handler ikke kun om fornyelse. Det handler om nysgerrighed og passion for produktet. Det er et privilegium at være i en branche, hvor man får lov til at skifte bil ofte. Jeg kunne slet ikke forestille mig at have den samme bil i tre år.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Begge – ligeligt fordelt. Jeg er købmand til daglig, men jeg har også brugt rigtig mange penge på biler, der bare kaldte på mig. Så det er ikke kun ren logik. Jeg vil gerne have noget, der er en smule uden for rækkevidde – noget at drømme om.
Hvilken bil drømmer du om?
En Aston Martin Vanquish – den står højt på ønskelisten. Jeg kigger lige nu aktivt på en Vantage fra 2019. Jeg elsker 90’er- og 00’er-sportsvogne. Og så er der noget uerstatteligt ved motorlyd og benzin i blodet.
Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?
Helt klart afskrivninger på elbiler. Det påvirker hele værdikæden og skaber usikkerhed for både forhandlere og forbrugere. Det marked skal finde sin balance, for det er så volatilt lige nu, at mange potentielt kan brænde nallerne.
I hele den her proces ser jeg også en tendens: Jeg tror på, at europæiske bilmærker vil genvinde terræn i premium-segmentet og fortsætte med at være blandt danskernes – og europæernes – foretrukne premium-mærker.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Elbiler bliver helt dominerende. Leasing – især privatleasing – vokser, og firmabiler bliver en endnu vigtigere del af lønpakkerne. Jeg tror ikke på delebiler. Danskerne vil eje eller have adgang til deres egen bil, fordi det giver den frihed, vi alle søger med fire hjul.
Selvom jeg tror på el som fremtidens løsning, banker hjertet stadig for de klassiske kvaliteter. For lyden. Lugten. Vibrationerne. Og jeg tror på, at e-fuel når et punkt, hvor det bliver rentabelt og efterspurgt blandt kunder.
“Der er bare noget særligt ved at starte en Aston Martin. Det er en oplevelse, du ikke får med en elbil – endnu. Og det tror jeg heller ikke, vi skal give helt slip på. Det handler ikke kun om transport. Det handler også om følelser.”

