Categories Bilnyheder

XPENG sprænger lydmuren for elbil-opladning med 525 kW

Posted on
XPENG sprænger lydmuren for elbil-opladning med 525 kW

XPENG flekser igen muskler i ladestanderen. De har nemlig taget deres i forvejen lyn-lade-venlige G9 og G6-modeller og givet dem et seriøst spark bagi, der får selv de mest garvede elbilnørder – eller skeptikere – til at spidse ører.

525 kW. Ja, du læste rigtigt.

Da XPENG G9 ramte Danmark i 2023 var 300 kW på en ladestander ret banebrydende. Nu rykker de endnu en gang grænserne med op til 525 kW i den opdaterede G9 og 451 kW i den nye G6.

Med den rette lader betyder det, at du kan lade batteriet fra 10-80 % på kun 12 minutter.

Det er ikke længere kaffe-pause-opladning. Det er lige før, du dårligt kan nå at købe en kop kaffe.

Men hvad skal vi egentlig bruge så meget ladehastighed til?

Det er selvfølgelig det første spørgsmål mange stiller. Og ja – vi har endnu ikke 500 kW-ladere på hvert gadehjørne i Danmark. Men det er kun et spørgsmål om tid.

Ladeoperatørerne er allerede i gang med at opgradere netværket, og det, vi ser fra XPENG, er i bund og grund en fremtidssikring af bilerne.

Men faktisk er det ikke kun de højeste tal, der imponerer. Det er især den måde, XPENG holder en ladekurve på, som gør hverdagen lettere.

Selv på en 150 kW-lader holder bilen høj effekt op til cirka 70 % batterikapacitet, før den begynder at drosle ned. Det betyder, at du faktisk kan lade meget hurtigere end de fleste konkurrenter, selv på eksisterende infrastruktur.

Hemmeligheden: 5C-batteriet

Forklaringen er XPENGs nye 5C-batterier. Vi taler lithiumjernfosfat (LFP), som allerede er kendt for at være både stabilt, slidstærkt og mere miljøvenligt end de kobolt- og nikkelbaserede batterityper.

Men hvad betyder så de her 5C? Kort fortalt handler det om, at batteriet kan tage strøm ind fem gange hurtigere i forhold til sin egen kapacitet. Og det gør det altså muligt at fylde strøm på i et tempo, hvor man næsten føler, at bilen bare suger kilowatt ind som en tørstende marathonløber.

XPENG har i forvejen arbejdet med 800-volt systemer i nogle år, men det nye batteri sender dem altså endnu et skridt foran feltet. Hurtig opladning uden varmestress og batterislid – det er ikke kun teori, men noget man faktisk kan bruge i hverdagen.

Et facelift der kan ses

XPENG handler dog ikke kun om batterier og opladning. De nye versioner af G6 og G9 har også fået en overhaling på andre områder.

På designfronten er G6 strammet op. Fronten er blevet skarpere med en ny lysstribe og logoet er flyttet op på motorhjelmen.

Bagtil er der kommet ny diffuser, spoiler og så selvfølgelig den ret opsigtsvækkende nye farve Stellar Purple, som skifter nuance alt efter lyset.

Kabinen i G6 er blevet piftet markant op. Her finder vi nu ægte Nappa-læder, stemningsbelysning, massage i forsæderne og opvarmede bagsæder.

G9 Black Edition

G9-modellen får også et løft og den nye Black Edition skal nok finde sine fans. Sort lak, sorte fælge, sorte logoer – og så de røde bremsekalibre.

Inde i kabinen er det især et nytt rat og forbedrede massagesæder med 10-punkts funktion, der løfter komforten et nøk op.

Panoramaglastaget har desuden fået ekstra varmeisolerende lag, hvilket nok skal blive værdsat både sommer og vinter, samt hvis man overnatter i bilen med det skræddersyede sleeping kit.

Foto: XPENG

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet