Der er biler, og så er der ikoner. Toyota Land Cruiser er ikke bare en bil – det er et begreb. I over 70 år har den båret sit navn med en sjældent set kombination af rå arbejdshest og autoritet. Jeg vover mig ud i en test.
Design med retro vibes
Ved første øjekast er det tydeligt, at Toyota har lyttet til sin fanskare. First Edition-versionen kommer med runde LED-forlygter og et kantet design, der nikker kraftigt til 60’er og 70’er-generationens Land Cruisere.
Sammen med den Baileys-agtige cremefarve, som også var at finde på de allerførste modeller, er jeg spontant solgt.

Den står som et solidt statement i gadebilledet – en bil, der ikke beder om opmærksomhed, men får den alligevel. I testugen lagde jeg mærke til, at det er – primært hankønsvæsner – i alle aldre, der lurer en ekstra gang, når Land Cruiseren toner frem.
Med sin lange motorhjelm, firkantede skærme og markante håndtag emmer den af ægte offroad-DNA. Den ser ikke bare robust ud – den er bundsolid ”to the bone”.

Funktionel kabine
Inde i kabinen bliver stilen holdt. Her er der ikke tale om luksus i traditionel forstand, men en overvejet balance mellem komfort, funktion og slidstyrke.

Instrumentbrættet er analogt-inspireret, men med digitale twist, og materialevalget bærer præg af, at bilen skal kunne bruges og tåle nogle tæsk.

Man sidder godt i de robuste læderbetrukne sæder og udsynet er som taget ud af en kampvognsmanual. Du sidder højt, med overblik og en følelse af at have styr på det hele.
Der er varme og køl i alle sæder.

Solid dieselmotor
Under motorhjelmen på denne First Edition finder vi en 2,8-liters turbodiesel med 204 hk og 500 Nm, koblet til en 8-trins automatgearkasse.

En vaskeægte dieseltrækker med en helt autentisk lyd som kun den type motor kan præstere. Den passer – selv her i 2025 – perfekt til bilen. Diesellugt er der ikke – og det er takket været effektive filtre.
Motoren trækker jævnt og momentstærk. Den nye ramme- og affjedringsarkitektur (GA-F platformen) giver den køreegenskaber, hvor komforten er der. Men det er på sine helt egne præmisser som offroader, og det hele vugger og gynger lidt, når du fx kører over et bump.
På landevej ligger den stabilt og velafbalanceret, men det er i terrænet, den for alvor viser sit værd.
Med spærredifferentialer, low range-gearing og avanceret terrænkørselssystem, kan man bringe den steder, hvor de fleste SUV’er ville opgive for længst. Der er et par gode håndfulde knapper til at ”unleashe” alt dette, og her skal man lige vide, hvad man gør.

Jeg har i denne test ikke mulighed for at teste den i barske terrænforhold, men jeg prøver at trække en relativ stor trailer, og det æder den bare.
Bilen vejer 2,5 tons og kan trække 3.500 kg – så husk at holde øje med, at du har det rigtige kryds på kørekortet til at trække tungt.

Moderne teknologi
Toyota har givet Land Cruiser 250 en solid portion moderne teknologi, men uden at overgøre det. Det ville på en måde også være forkert og mod bilens DNA. Det må ikke blive FOR avanceret.
Du får et infotainmentsystem med trådløs Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv fartpilot, 360-graders kamera og en lang liste af aktive sikkerhedssystemer.

Det hele fungerer, som det skal, men uden den overdesignede brugerflade. Den har er et ”no bullshit” interiør, som fans nok skal falde for.
Så meget diesel drikker den
Med en opgivet brændstoføkonomi omkring 11-12 km/l er Land Cruiser 250 naturligvis ikke nogen økonomibil. Men det er heller ikke pointen. I min test ligger forbruget omkring 10 km/l ved blandet kørsel.
Til gengæld er den bygget til at holde, og Toyotas ry for pålidelighed er ikke kommet ud af det blå.
Det er en bil, du kan bruge hårdt som en arbejdshest. Desværre er der ingen umiddelbare planer om en van-udgave, men Toyota Danmark fortæller, at de kender til kunder, der har fået det gjort. Man kan tale med sin Toyota-forhandler, hvis man vil høre mere om dette.
Bagagerummet er rummeligt og adgangsforholdene nemme. Det ret så markante trinbræt er nok fint til mindre personer. Jeg springer dog over dem. Det føles simpelthen akavet at bruge dem til ind- og udstigning.

Ruden kan åbnes separat i bagklappen, og det kan dels give hurtig adgang – eller der kan stikke længere genstande ud, som skal transporteres.
Hvem er den til?
Det her er ikke en bil for folk, der bare vil have en stor SUV. Den er til dem, der har et aktivt forhold til det, en Land Cruiser kan.
Den er til jægeren, bjergbestigeren, eventyreren og familiefaren der har overgivet sig til datterens dyre hobby og kører med hestetrailer hver anden weekend.

Land Cruiser og konkurrenterne
Sammenlignet med en Land Rover Defender er Land Cruiseren mindre flamboyant og virker på mange måder mere oldschool.
Defenderen er blevet en design-darling, men Land Cruiseren holder sig lidt mere til sin kernefortælling.
Er man på udkig efter luksus, teknologi og power, kan en Mercedes G-Klasse lokke, men prisen er en anden liga – med mindre du vælger den elektriske G-Klasse, som koster præcis det samme som den billigste Land Cruiser. Men sammenligningen er ikke fair for nogen.
Land Cruiser 250 placerer sig som et realistisk valg for dem, der faktisk vil bruge bilen til det, den er bygget til.
Vær klar til at smide i omegnen af 1,5 mio. kroner for et eksemplar. First Edition er i øvrigt udsolgt. Testbilen med ekstraudstyr står til 1,7 mio. kroner.
Det her er ikke en bil, man køber for at vise sig. Det er en bil, man køber, fordi man ved, hvad man har brug for. Og fordi man elsker det, den står for.

Tekniske specifikationer – Toyota Land Cruiser 250
Motor og ydeevne
- Motortype: 2.8L 4-cylindret turbodiesel
- Effekt: 204 hk ved 3.000–3.400 o/min
- Moment: 500 Nm ved 1.600–2.800 o/min
- Transmission: 8-trins automatisk (Direct Shift-8AT)
- Drivlinje: Permanent firehjulstræk (4WD) med Torsen LSD og elektronisk bagdifferentialespærre
- Tophastighed: 175 km/t
- Brændstofforbrug (WLTC): 7,9 l/100 km
- CO₂-udledning: 209 g/km
Dimensioner og kapacitet
- Længde: 4.925 mm
- Bredde: 1.980 mm
- Højde: 1.935 mm
- Akselafstand: 2.850 mm
- Frihøjde: 216 mm
- Vendediameter: 12,0 m
- Vægt: 2.520 kg
- Totalvægt: 3.100 kg
- Brændstoftank: 80 liter
- Trækkapacitet (med bremser): 3.500 kg
- Trækkapacitet (uden bremser): 750 kg
Undervogn og terrænegenskaber
- Affjedring for: Uafhængig, dobbelt wishbone
- Affjedring bag: Stiv aksel med multilink
- Stabilisator: Forreste stabilisator med frakoblingsmekanism
Kabine og komfort
- Klimaanlæg: 3-zonet automatisk klimaanlæg
- Infotainment: 12,3″ digitalt instrumentpanel, trådløs Apple CarPlay og Android Auto
- Lydsystem: 14-højttalers JBL premium lydsystem
- Yderligere funktioner: Head-up display, digital nøgle, trådløs opladning
Sikkerhed og assistentsystemer
- Toyota Safety Sense 3.0: Inkluderer adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk nødbremse
- Avancerede funktioner: Front Cross-Traffic Alert (FCTA), Lane Change Assist, førerovervågningskamera
- Terrænassistance: Multi-Terrain Select (MTS), Crawl Control, nedkørselsassistent (DAC)
Foto: Thomas Saks
offroadtoyota land cruiser
