fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Lene Dahlquist

Posted on
Mød ugens profil Lene Dahlquist

46 år og Nordic Head of Communications & PR hos Ford

Lene er overordnet ansvarlig for Ford Europas skandinaviske kommunikationsafdelinger på de fire nordiske markeder Sverige, Norge, Finland og Danmark.

Hun har været hos Ford siden 2005 og elsker sit job som presseansvarlig. I Danmark har Lene den daglige, direkte kontakt med journalister og medier og det er en stor passion for faget, som driver Lene.

Det er Lenes primære ansvar at styrke Fords omdømme i medierne. Hun er ansvarlig for at kommunikere Fords budskaber ud på en måde, så historierne formidles videre i medierne. Derudover kan man sige, at hun er firmaets ansigt eller stemme udadtil.

Hvad har du i din egen garage?

Ford Focus ST-Line. Inden længe får jeg dog fingrene i en Ford Kuga ST-Line Plug-in Hybrid, som jeg virkelig ser frem til at køre – 225 hestes brændstofeffektiv SUV-komfort. Hvem siger, det skal være kedeligt at køre hybridbil?

Ford Focus

Hvilken bil var din første?

En rustbunke af en Volkswagen Polo, som vistnok kun lige blev holdt køredygtig takket være min fars evner i en garage. Han kan få enhver motor til at spinde.

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Lige for tiden har jeg jo firmabil, men ellers ville jeg nok hælde mest til leasing grundet mit kørselsbehov.

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?

Helt klart hjertet. Men inden det kommer så langt, har jeg  allerede taget stilling til de basale behov, min bil skal dække. Når først alle behov er dækket ind, bestemmer hjertet resten. 

Hvornår og hvordan startede din passion for biler?

Jeg har en baggrund i både PR- og reklamebranchen. En dag spurgte en kollega fra et bureau, om han måtte få mit cv. Efterfølgende blev jeg ringet op af et rekrutteringsfirma angående stillingen som PR- og kommunikationsansvarlig for Ford Danmark, og sådan en chance kunne jeg simpelthen ikke lade passere.

Ansættelsen ad omveje betød også, at jeg ikke havde det dybe kendskab til bilbranchen. Min holdning til biler dengang var, at de bare skulle kunne bringe mig fra A til B. Det har selvfølgelig ændret sig en del siden. Så min passion for biler begyndte egentlig først hos Ford. Vejen dertil har så været brolagt med min passion for kommunikation. Helt essentielt består mit arbejde af at kombinere begge disse passioner.

Hvad er din vildeste oplevelse med biler?

Ét af de største tiltag har været at sprede budskabet om Fords 100-årsjubilæum i Danmark, som fandt sted i 2019. Det veloverståede århundrede har kaldt på fejring med både fester, slagtilbud og artikler om Fords danske historie gennem tiden. Fællesnævneren er Henry Fords vision om at tilbyde frihed til folket gennem alle aspekter af mobilitet.

Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?

Kitt fra TV-serien ’Knight Rider’. KITT er måske nok et idoliseret levn fra min pure ungdom, men jeg ser mange tegn på, at vi ikke skal så langt ud i fremtiden før det, der gjorde KITT så ” spacey”, pludselig er en del af hverdagen på danske veje. Jeg føler mig privilegeret over at være vidne til den vilde udvikling, vi har i bilbranchen.

Hvilken bil er din drømmebil?

Helt klart en camper. Jeg ville elske at hoppe ombord på sådan en med min familie og bare køre ud i det blå på eventyr uden den store planlægning.

Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?

Nej.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Friheden ved at have bil er, at man kan sætte sig bag rattet og befinde sig i komplet nye omgivelser på et splitsekund. I dén sammenhæng har Ford haft en afgørende betydning for samfundet i Danmark. Gennem det sidste århundrede har vi genereret et hav af arbejdspladser og givet danskerne mulighed for at købe bil til en overkommelig pris. Det var visionen lige fra starten: At gøre hele verden mindre, også Danmark. Dette fortsætter vi med, og jeg er sikker på, at danskerne i 2030 har lige så stort behov for denne frihed. Det bliver nok i biler, som er mere elektrificerede og til en vis grad også mere selvkørende – i hvert fald i de mere kontrollerede miljøer.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?

Surprise: Her peger jeg selvfølgelig på Ford, som går en spændende tid i møde med vores nye slogan ’Bring on Tomorrow’. Det handler om at få folk til at spærre øjnene op for, hvad Ford er i dag og fremover, så vi ikke hænger os i gamle dages landvindinger. Allerede i år lader vi op til fremtiden med 14 elektrificerede biler, der blandt andet omfatter hybridvarianter af den nye Puma, Focus og Fiesta og vores 100% elektriske Mustang-inspirerede SUV, som hedder Mach-E. Jeg glæder mig til at sprede budskabet.

Ford Mustang Mach-E
Den Mustang-inspirerede SUV Mach-E

Foto: Ford

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: