fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Trine Krastrup

Posted on
Mød ugens profil Trine Krastrup

Volkswagen Danmark har slået dørene op for et City Studio i hjertet af København. Her kan du opleve de nye elbiler ID.3 og ID.4 fra det tyske mærke og få hjælp, rådgivning og indsigt i overgangen til livet som elbilsejer. Trine Krastrup (41) er hyret ind som City Studio Manager og skal stå for den daglige drift og sørge for, at det bliver en succes.

En del af opgaven er at bruge City Studio som en platform til at lære mere om, hvordan fremtidens bilforhandler kan se ud. På den måde bruges konceptet til at teste forskellige tiltag og få input fra de mange, som forventes at besøge City Studio på den centrale placering i Industriens Hus overfor Rådhuspladsen i København. En stor del af jobbet handler om formidling, og det er noget, som Trine brænder rigtig meget for.

Hun har en baggrund gennem mange år i bilbranchen og startede fra barnsben med at hjælpe til i sin fars bilforretning i Vordingborg, Verner Krastrup Automobiler, som åbnede det år, Trine blev født. Gennem sin opvækst har Trine og resten af familien været dybt involveret i alt omkring bilforhandleren, og Trine ser tiden som lærerig og med mange gode minder. Senere stod hun selv i spidsen som direktør i fire år.

Trine har bla læst markedsføring og økonomi, og arbejdede i forbindelse med sit speciale på en case om lanceringen af den første Kia Picanto i Danmark. Det gjorde hun så godt, at hun blev ansat af Kia Import Danmark til at realisere planen og lancere den lille nye Picanto i Danmark.  

Trine kan godt lide historier om biler, fordi de fortæller rigtig meget om den generelle udvikling i samfundet. Passionen for formidling har gennem Trines karriere bl.a. budt på et job som pressechef hos Interdan for det historiske og ikoniske mærke Citroen, haute couture-brandet DS samt det fra barnsben hjertenære mærke, Mitsubishi. Hun har også arbejdet med lanceringen af Fisker i Danmark.

Hvad er det fedeste ved dit arbejde?

Der er ikke en løsning på City Studio, fordi det er første gang vi laver sådan et sted. Der findes ikke et facit. Jeg skal være med til at definere, hvordan vi får succes med stedet.

Jeg glæder mig især til at udforske den legeplads og de learnings, som vi får med City Studio. Det er en formidlingsopgave, hvor jeg kan være med til at udbrede elbilerne i Danmark. Kombination af tanker og indlæring sammen med det helt lavpraktiske, er den mest optimale måde for mig at arbejde, og det får jeg rig mulighed for her.

I Volkswagen City Studio kan du bl.a. få hjælp og rådgivning om elbiler, og det er muligt at konfigurere bilerne.

Hvad har du i garagen?

Lige for tiden har jeg så kort til arbejde, at jeg kan gå. Men i min ”garage” i City Studio står der både ID.3 og ID.4.

Hvilken bil var din første?

Det var en rød Mitsubishi Colt Bullet, som jeg fik i 1997. Jeg havde den ikke i så lang tid, fordi den skulle videre i min fars forretning. Så stod der heldigvis en anden Mitsubishi klar. På et tidspunkt kørte jeg en Mitsubishi Pajero, som var helt genial gennem gymnasietiden, fordi den var stor nok til, at jeg kunne overnatte i den, når jeg var til fest.

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Jeg er stor fan af fleksible løsninger og har sjældent ejet de biler, jeg har kørt i. Jeg kan godt lide at skifte ofte efter behov. Men hvis jeg på et tidspunkt skal have en ”vintage” bil, skal den købes.

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?

Jeg er en ret spontan person, og hælder nok mest til at vælge med hjertet. Æstetikken betyder meget for mig og jeg lægger meget personlighed i mine biler. Ofte giver jeg dem navne. Men det rationelle er ikke helt fraværende og jeg har også en udpræget økonomisk sans.

Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?

Jeg gad vel godt være den der helt klassiske Jaguar E-type, som bare aldrig uddør. Men det er måske lidt mere en illusion 🙂

I virkeligheden gad jeg godt være en hybrid af flere og en slags konceptbil, der ikke kan masseproduceres, med dele af en 2CV eller VW boblen. Biler der har gjort en forskel for mange, og som langt de fleste vil huske tilbage på med glæde. Biler hvor navnet fremkalder en masse gode minder fra skøre, sjove og hjertevarme oplevelser. Jeg tænker også på det ikoniske VW rugbrød, der er indbegrebet af menneskeligt højt til loftet, røverhistorier og fest til den lyse morgen.

Der kunne også være en snert af en Pajero eller Land Cruiser, som kan komme ud i de helt vilde afkroge af verden på oplevelse, og står klar til at hjælpe mennesker, der ikke lever lige så privilegeret, som vi gør herhjemme.

Men vigtigst af alt: Biler, der har noget på hjertet, der rammer i hjertet, giver frihed og hjertevarme.

Hvilken bil er din drømmebil?

Der er flere. Jeg vil gerne have den bil, der kan køre mig verden rundt. Det er min kæmpestore drøm. Jeg vil også gerne have nogle sjove biler – måske en Mitsubishi Lancer Evolution. Den er lidt en ulv i fåreklæder. Jeg gad også godt have en Aston Martin One-77 og det helt store ikon DS 23. Gerne nogle vintagebiler, som bare står og fortæller historier. Måske også en klassisk Defender.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Som land har vi jo et mål om, at der skal være 750.000 elbiler på vejene i Danmark i 2030. Gerne også en million. Så der vil uden tvivl være en elektrificeret bilpark, som fylder langt mere, end den gør i dag. Jeg tror faktisk, det kommer til at gå rigtig stærkt nu. Så måske er vi i mål før 2030.

Selvkørende biler vil kunne mere på det tidspunkt. Altså selve bilerne. Men kan vi blive enige om, hvilke lovgivningsregler der skal gælde? Hvordan skal striber på vejene se ud? Og hvad med skiltene? Det er jo ikke bare i Danmark, at vi skal være enige – det er på et globalt plan. Jeg tror, det bliver svært.

Og så håber og tror jeg, at der sker nogle ting, som vi slet ikke har fantasi til at forestille os lige nu. Et eller andet nyt og revolutionerende, som vi ikke kan begribe nu, og som ikke bare er en videreudvikling af noget eksisterende. Jeg er ikke ude i, at vi flyver rundt, men transformationen bliver vildere, end vi tror.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?

Volkswagen har jeg høje forventninger til. For at den store omstilling til elbiler kan ske, skal de store spillere på banen til at bære den udvikling. Dem som er vant til at producere biler i stor volumen og i forskellige størrelser og priser. Her er Volkswagen godt på vej med ID.-programmet, som rummer noget for enhver smag og forskellige behov. Der kommer endnu flere spændende ID.-nyheder inden for de kommende år.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: