fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Volkswagen ID.4 Max

Posted on
First Drive: Volkswagen ID.4 Max

”Den elektriske version af Tiguan” står der i den præsentation, som Volkswagen viser kort før jeg skal ud og køre i ID.4 for første gang. Med de ord popper der straks en række krav op i mit hoved, som den nye elektriske Wolfsburg-SUV skal imødekomme for at opfylde familien Danmarks behov.

Om det er lykkes, kan du læse mere om i denne First Drive beretning. Senere på året får jeg mulighed for at teste ID.4 over en længere periode, hvor rækkevidde og ladetider vil være i fokus.

ID.4 har et strømlinet og dynamisk design med integrerede dørhåndtag og op til 21” fælge. LED for- og baglys er standard og på topmodellen får du som standard 3D LED baglygter med animeret “hilsen”.

Baseret på samme platform som ID.3

Jeg kender flere familier, som i en blanding af begejstring og eufori forudbestilte den første elbil i Volkswagens elektrificerede ID.-program – ID.3 1st – inden den overhovedet var landet i Danmark. Men nogle sprang fra igen. For er bagagerummet nu stort nok? Kan jeg leve med, at trækkrogen kun er til en cykelanhænger? Og skal jeg som first mover døje med potentielle børnesygdomme? Betænkelighederne skræmte nogle væk. Og der var børnesygdomme – særligt i bilens software. Det kan dog løses med en opdatering.

Frygt for utilstrækkelig rækkevidde, langsom opladning og usammenhængende forhold mellem pris, udstyr og kvalitet fyldte ikke så meget i skeptikernes Facebook feeds. ID.3 løb da også med titlen som Årets bil i Danmark 2021 – netop fordi den klarer sig godt på de nævnte parametre.  

Platformen og kernen i ID.-serien er der altså ikke noget i vejen med. Og det er godt, for ID.4 er baseret på samme MEB-platform som lillebror ID.3. En platform, som Volkswagen vil anvende til alle nye elektriske biler i de kommende år. Allerede senere i år kommer ID.5 – en Sportback-udgave af ID.4 – og næste år kommer ID. Buzz, som er en moderne fortolkning af den klassiske folkevogn kendt som “rugbrødet”. Der er også en større ID. stationcar i sigte.

Alle tiltag er del af en større omstilling i Volkswagen-koncernen, som under navnet Accelerate skal booste udviklingen inden for elbiler, teknologi og software.

En komplet elbil til familien

Men lige nu og her i 2021 er spørgsmålet, om ID.4 er elbilen, som får familien Danmark til at køre grønt? Det kan den meget vel være. Volkswagen er nemlig kommet godt i mål med en elbil, som møder familiens behov og virker komplet.

ID.4. lanceres med den nyeste 2.1 softwareversion, hvor kendte fejl fra ID.3 er rettet og nye features kommet til. En af de nye features er bl.a. en ret cool Augmented Reality navigation-visningsfunktion (ekstraudstyr), som med pile og andre tegn guider dig i bilens head-up display.

Softwaren opdateres fremover “over the air” og allerede til sommer kommer der endnu flere nye features.

Kvaliteten i kabinen er en blanding af velkendt og lækker VW-finesse… og hård plast. Det hårde plast er dog mest at finde i den nedre del af kabinen, så det lyder værre, end det er. Sæderne er glimrende med gode ergonomiske indstillingsmuligheder. Det lille digitale cockpit er uhyre simpelt men meget let at aflæse. Det følger indstillingen af rattet, så du altid har godt udsyn. Gearvælgeren sidder placeret til højre for det digitale cockpit. Jeg er vild med PLAY / PAUSE ikonerne på hhv. speeder og bremse.

Jeg har testet de mest basale funktioner via bilens touchskærm, og det fungerer fint. Skærmen er som standard 10” og i den veludstyrede Max, som jeg tester, er den hele 12”.

Du skal vænne dig til, at alt betjenes via skærmen, for der er ingen knapper. Ingen volumenknap. Intet greb til at betjene klimaanlæg. Alt styres fra skærmen og de underliggende “touch-slidere”. Der er heldigvis genvejsknapper til bl.a. klimaanlæg og med et multifunktionsrat (standard) og en hæderlig stemmestyring, går det hele faktisk helt OK.

Gode pladsforhold

Overordnet set er ID.4 en rummelig bil til en familie på fire eller fem med tilhørende habengut.

Den har samme lange akselafstand som ID.3 men er 32,3 cm længere, 4,3 cm bredere og 6 cm højere. Det giver den en total længde på 4,58 m, 1,85 m i bredden og 1,61 m i højden. Sammenlignet med en VW Tiguan er den 7,5 cm længere, 1,3 cm bredere og 6,3 cm lavere.

Adgangsforholdene er gode og ID.4 er en bil, du sætter dig ind i på den SUV-agtige måde. Knap så højt som Tiguan dog.

Pladsforholdene ved bagsædet imponerer og med et næsten plant gulv og en bænk-agtig sæderække, kan fem personer finde sig godt tilrette i ID.4.

Om der kan være tre autostole på bagsædet, som Volkswagen hævder, har jeg ikke testet. Men den virker altså pænt bred.

Den elektriske bagklap åbner for et stort og regulært bagagerum på 543 liter med dobbeltbund, hvilket er større end i en Tiguan og 158 liter mere end i ID.3.

Hvis du har brug for at transportere større ting, kan du smide en trailer på ID.4. Der er forberedt til elektrisk betjent træk (6.995 kr.) op til 1.200 kg. Det er mindre end Tiguan må trække, men trods alt bedre end de 55 kg, du må belaste ”trækkrogen” på ID.3 med.  

Du kan også udnytte taget til fx en tagbox. Her kan du laste op til 75 kg.

Stille, smooth og dynamisk

Og hvordan kører ID.4 så? På mange måder kører den ligesom ID.3. – stille og smooth. Der er masser af kørekomfort men også en god portion dynamik.

På testdagen er det koldt udenfor, og jeg har godt gang i sædevarme og andre strømsugende funktioner. Det lader dog ikke til at påvirke rækkevidden synderligt.

Jeg tester versionen med det store batteri på 77 kWh og 204 hk, som passer godt til bilens størrelse. Den har en rækkevidde på mere end 500 km, klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder og topfarten er 160 km/t.

Der findes en version med et mindre batteri på 52 kWh og en rækkevidde på 348 km. Her kan du vælge mellem 148 eller 170 hk.

52 kWh-batteriet kan oplades med 7,2 kW AC eller 100 kW DC, hvor 77 kWh-batteriet kan oplades med 11 kW AC eller 125 kW DC. Det betyder, at du kan opnå 320 km rækkevidde ved en hurtiglader (WLTP, 125 kW-opladning) på cirka 30 minutter eller 100 km på 8 minutter.

Opladning har jeg ikke med i denne First Drive beretning, men det går jeg i dybden med, når jeg har ID.4 til rådighed i en mere dybdegående test over længere tid.

Elmotoren vejer 90 kg og fylder ikke mere, end den kan ligge i en almindelig sportstaske. Motoren er integreret i bagakslen. En version med to elmotorer og firehjulstræk kommer allerede til maj.

Jeg tester som sagt topmodellen Max. Udover 1st-modellerne, som er forbeholdt de første kunder, består modelprogrammet af hele syv udstyrsversioner. Ud af de syv er fem med det store batteri. Det er Volkswagens indtryk, at elbilkøberne – som det ser ud lige nu – har en præference for stort batteri og højt udstyrsniveau. Det ville også være mit valg.

Med batteriet placeret i bunden af bilen og en vægtfordeling på stort set 50/50, er forudsætningerne for en god og dynamisk køreoplevelse bestemt tilstede. Udstyrsversionen Max har dynamisk undervogn, progressivt styretøj og adaptiv chassis control. Det gør den til et mere sportsligt bekendtskab og er med til at levere den dynamik, som jeg oplever bilen har.

ID.4 leveres med avancerede sikkerheds- og komfortsystemer med bl.a. forudseende adaptiv fartpilot. Skiltelæseren er til tider lidt forvirret, hvilket jeg primært har bemærket ved motorvejskørsel – fx når en zone skifter fra 110 til 90 km/t og vejen deler sig. Samme ”skavank” findes også i andre af koncernens modeller, så det er (desværre) ikke kun et ID.4 specifikt irritationsmoment.

En ting som jeg bemærker i testen er, at ID.4 kan vende på en tallerken. Med en venderadius lige omkring 10 meter (ca. det samme som den lille VW T-Cross) har ID.4 en evne til at sno sig på snævre passager. Det er en af fordelene ved MEB-platformens konstruktion.

Moderne og grøn familiebil

Efter min første tur i ID.4 er førstehåndsindtrykket bestemt godt. Den fremstår som en moderne familiebil, hvor du ikke behøver at gå på kompromis i skiftet fra konventionel forbrændingsmotor til el. Faktisk tror jeg, at du hurtigt vil finde glæde i elbilens fordele. For efter en tur i ID.4 virker en konventionel familiebil med forbrændingsmotor pludselig lidt gammeldags. Også koncernens egen Tiguan.

Topmodellen Max står til 444.995 kr. og med i prisen får du en femårig service- og reparationsaftale. En veludstyret ID.4 med stort batteri koster dermed mindre end en Tiguan med tilsvarende ydelse og udstyr. Det må altså trække nogle kunder over i butikken.

Den billigste variant i programmet med det lille batteri koster 319.995 kr. ID.4 har som standard bl.a. multifunktionsrat, keyless start, ID. Light, navigation, køreprofilvalg og 10” touchskærm.

Volkswagen har en aftale med Clever, som giver dig nogle fordele. Du kan bl.a. få en ladestander ved dit hjem til en fordelagtig pris. Smid et Clever unlimited abonnement oven i hatten, og du er kørerende med grøn samvittighed.

ID.4 leveres med 8 års garanti eller 160.000 km kørsel på batteriet og 70 % garanteret batterikapacitet.

Carlife365 var inviteret af Volkswagen Danmark. First Drive startede fra det nye Volkswagen City Studio i hjertet af København. Undervejs var der et indlæg fra Clever om fremtidens intelligente ladeløsninger samt en rundvisning i Fremtidens Hjem.

Foto: Thomas Saks / PR

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: