fbpx
 
Categories Bilnyheder

Newsflash: Uge 35 2023

Posted on
Newsflash: Uge 35 2023

Op mod IAA kommer der traditionen tro en bølge af nyheder og updates fra alverdens bilproducenter, og de seneste par uger er der kommet spændende nyt stort set hver dag. Her er nogle highligts.

Tesla Model 3 Highland facelift

Den populære model 3 får et facelift, som er ganske omfattende. Nyheden lanceres lige op til IAA, og giver konkurrenterne kamp til stregen.

For- og bagende står med et nyt design hvor særligt lygterne har fået lidt mere kant. Ændringerne gør modellen til den mest aerodynamiske i modelprogrammet.

Rækkevidden er bl.a. forbedret skønt batteriet ikke er ændret. Standard range med baghjulstræk kommer op på 553 km mens long range byder på hele 677 km.

Kabinen får et stort løft i kvaliteten og bagsædepassagerer får mulighed for at se underholdning på en 8” skærm mellem forsæderne. Herfra kan man også betjene bl.a. klimaanlæg.

En ny Ultrared farve tilbydes og fælgene har fået nyt design.

Den nye model lander allerede til oktober og stiger 10.000 kr. i pris sammenlignet med forgængeren.

Foto: Tesla

Ny Passat kun som stationcar

Den første Passat nogensinde så dagens lys for præcis 50 år siden. Der er til dato solgt 30 mio. eksemplarer hvilket gør modellen til en af de bedst sælgende fra den tyske bilproducent.

En niende generation præsenteres nu og den vil udelukkende kunne fås som stationcar. Et nærmere kig på bilens nye features indikerer, at den bliver guf for dem, som tilbringer mange timer på vejen i en firmabil.

Den kommer med tre nye innovative plug-in- og mild-hybrid-drivlinjer og fem turboladede benzin- og dieselmotorer.

To helt nye plug-in-hybriddrivlinjer (eHybrid) har en systemydelse på henholdsvis 204 hk (150 kW) og 272 hk (200 kW).

Hvor forgængeren kørte med et 10,6 kWh-batteri, kører den nye Passat med et 19,7 kWh-batteri (nettokapacitet), og med de nye plug-in-hybrid-drivlinjer kan Passat nu nå en elektrisk rækkevidde på næsten 100 km (WLTP).

Passat eHYbrid kan lade med op til 11 kW AC og hurtiglade med op til 50 kW DC.

Passat vil for første gang blive tilbudt med 48V-mild-hybrid-drivlinje (1,5 eTSI) med 150 hk (110 kW). To 2,0 TSI-turbobenzinmotorer med 204 hk (150 kW) og 265 hk (195 kW) samt tre 2,0 TDI-turbodieselmotorer med 122 hk (90 kW), 150 hk (110 kW) og 193 hk (142 kW) fuldender udvalget af drivlinjer.

En automatisk og effektiv DSG-gearkasse er standard på alle versioner. Passat med 265 hk 2,0 TSI og 193 hk 2,0 TDI kommer standardudstyret med det intelligente 4MOTION-firehjulstræk, mens alle de øvrige versioner af Passat Variant kører med forhjulstræk.

Den fås som ekstraudstyr med en nyudviklet adaptiv DCC Pro-undervogn og specielle sæder med pneumatisk trykpunktsmassage.

Førerpladsen er helt nyudviklet med fjerde generation af Volkswagens MIB-infotainmentsystemer.

Den kan udstyres med Park Assist Pro og Travel Assist, der kan overtage og huske parkeringsmanøvrer eller delvis automatiser kørslen over lange afstande.

50 mm længere akselafstand og 50 mm mere benplads ved bagsædet, et stort bagagerum på op til 1.920 liter og nye massagesæder lånt fra Touareg gør Passat Variant velegnet som en fantastisk all-rounder til arbejdsliv og fritid.

Den nye Passat introduceres i første kvartal 2024.

Foto: Volkswagen

Læs test af forgængeren Passat stationcar her

VW ID.7 fra 479.995 kr.

Volkswagen har åbnet for bestillinger på den nye ID.7, der lanceres til november med 77 kWh-batteri, en rækkevidde op til 618 km og priser fra 479.995 kr.

ID.-familiens nye topmodel er veludstyret og kommer med innovative teknologier som head-up-display og Discover Pro Max-navigation som standard.

Ved introduktionen til november tilbydes ID.7 i første omgang i tre varianter – alle i Pro-versionen med 77 kWh-batteri. Her er rækkevidden op til 618 km.

I sommeren 2024 følger yderlige varianter af ID.7. Det gælder en Pro S-version med et større 86 kWh-batteri og en rækkevidde op til 700 km, en rummelig stationcar og en GTX-topmodel med to elmotorer og firehjulstræk.

Læs mere om VW ID.7 her

Foto: Volkswagen

Kona EV fra 299.995 kr.

Hyundai er nu klar med priser på den helt nye KONA Electric, der starter fra 299.995 kr.

Ligesom den tidligere KONA fås den nye KONA Electric med to forskellige batteristørrelser, baghjulstræk og en rækkevidde på mellem 377 km og op til 514 km afhængig af variant.

Den nye KONA Electric er vokset i størrelse. Hvor bagagerummet før var på 332 liter er der nu plads til 466 liter. Dertil kommer et LED-belyst frunk med plads til 27 liter.

Den helt nye KONA Electric fås i tre udstyrsvarianter: Essentiel, Advanced og Ultimate.

Essentiel har stor digital instrumentering og touchskærm, klimaanlæg, Bluelink, Bluetooth, adaptiv fartpilot, varme i rat og forsæder, el-klapbare sidespejle med varme og integreret blinklys, bakkamera, parkeringssensor både i for og bag, LED-forlygter, LED-kombinationsbaglygter, batterivarmer, varmepumpe, der kan opvarme kabinen, når det er koldt og nedkøle den i varmt vejr.

Den har skiltegenkendelse, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse samt krydsfunktion, aktiv vognbaneassistent med følgefunktion og motorvejsassistent.

Advanced koster 20.000 kr. mere og byder på trådløs opladning af smartphone, sæder i dellæder, opvarmet ladeport, LED-bånd med pixel-design mellem forlygter, LED-forlygter med projektørlinse og indvendig Vehicle-to-Load (V2L).

Ultimate har alt udstyr og oveni alt det andet får man 360 grader omgivelseskamera, blindvinkel-sensor med kameravisning, BOSE-lydsystem, elektriske forsæder, head-up display og elektrisk bagklap.

Assistentsystemerne er mere avancerede. Der er nødbremse med fodgængerkendelse ifm. bakning samt udvidet automatisk nødbremse med bl.a. sideregistering og undvigeassisten.

Ultimate koster fra 339.995 kr.

Alle tre udstyrsvarianter fås med to batteristørrelser: Standard Range med et batteri på 48,4 kWh, 156 hk og en rækkevidde på op til 377 km til priser fra 299.995 kr. Long Range-varianten har et batteri på 65,4 kWh, 217 hk og en rækkevidde på op til 514 km, og priserne starter ved 329.995 kr.

Standard Range må trække op til 300 kg med eller uden bremser, mens Long Range må trække op til 750 kg med bremser og 300 kg uden bremser.

Foto: Hyundai

Læs testen af den foregående Kona her

MG EHS facelift

Plug-in hybriden MG EHS sælger godt i Danmark. Nu er der en opdateret model på vej, og den fås udelukkende i Luxury-varianten til priser fra 339.999 kr.

Fronten er opdateret med nye LED forlygter, ny grill og ny kofanger. Bagenden har ligeledes fået nyt kofangerdesign og LED-baglygter. 18” alufælge har også fået et designløft.

Skærmen på 10,1” er blevet opgraderet med forbedret hardware og en mere funktionel respons samt fornyet grafik.

Standardudstyret omfatter LED-forlygter, panoramaglassoltag, 360-grader kamera, dobbelt-zonet klimaanlæg, opvarmede sæder, navigation, bakkamera med P-sensorer, regnsensor, nøglefri adgang og læderrat.

Drivlinjen er uændret med en 1,5 liters turbo benzinmotor samt en 90 kW elmotor i samspil med den 10-trins elektroniske gearkasse. Tilsammen yder motorerne 258 hk og tilbyder en elektrisk rækkevidde op til 52 km.

Foto: MG

Læs test af MG EHS før facelift her

Nye modeller fra MINI er elektriske

Nye versioner af MINI Cooper og MINI Countryman lanceres med nyt design og elektriske drivliner.

Som noget helt nyt lanceres MINI Interaction Unit, som er et stort, cirkulært OLED-display på instrumentbrættet med en diameter på 240 mm.

3-dørs modellen ligner sig selv med de runde forlygter mens bagenden har fået en noget mere skarpt lygtedesign.

Den nye generation kommer i to versioner: MINI Cooper E og MINI Cooper SE.

MINI Cooper E har en effekt på 135 kW/184 hk og et drejningsmoment på 290 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t sker på 7,3 sekunder. Med en batterikapacitet på 40,7 kWh får den en WLTP-rækkevidde på op til 305 kilometer.

For MINI Cooper SE har en effekt på 160 kW/218 hk og et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t sker på 6,7 sekunder. Et batteri på 54,2 kWh giver en WLTP-rækkevidde på op til 402 kilometer.

DC-hurtigopladning er op til 95 kW og AC-opladning klares med op til 11 kW.

Den tredje generation af MINI Countryman bliver den største model i serien. Sammenlignet med den forrige generation er den vokset 6 cm i højden til 1.656 mm, mens længden er vokset med hele 13 cm til 4.433 mm.

Den nye MINI Countryman fås ligeledes i to varianter, hvoraf den ene er med firehjulstræk.

MINI Countryman E har en elmotor med 150 kW/204 hk og et drejningsmoment på 250 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t sker på 8,6 sekunder. Den firehjulstrukne MINI Countryman SE ALL4 har en samlet ydelse på 230 kW/313 hk med et kombineret drejningsmoment på 494 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t sker på 5,6 sekunder.

Begge modeller har en batterikapacitet på 66,45 kWh. Det giver en WLTP-rækkevidde på op til 462 kilometer for MINI Countryman E og op til 433 kilometer for MINI Countryman SE ALL4.

Batteriet kan oplades med op til 22 kW via AC-opladning mens DC-hurtigopladning sker med op til 130 kW.

Bagagerummet kan sluge 460 liter og 1450 liter med bagsædet lagt ned.

Anhængertræk fås som ekstraudstyr og kan trække op til 1200 kg.

De første eksemplarer af den helt nye MINI Cooper og MINI Countryman triller ud på danske veje i foråret 2024.

Foto: MINI

KIA EV9 fra 674.900 kr.

Den danske KIA-importør er klar med prisen på den store elektriske KIA EV9.

Fra lanceringen bliver EV9 tilgængelig i to forskellige varianter. En baghjulstrukken (RWD) Premium Launch Edition med 203 HK og en rækkevidde på 563 km skal koste 674.900 kr. og en firhjulstrukken (AWD) GT-Line med 384 HK og en rækkevidde på 505 km står til 749.900 kr.

Den baghjulstrukne version har en 149 kW motor (350 Nm) med en tophastighed på 185 km/t. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 9,4 sekunder.

Performance varianten med firehjulstræk drives af to 141 kW elektriske motorer (350 Nm for og bag) for den aktuelle GT-Line variant. Den har en tophastighed på 200 km/t og kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

Begge versioner kommer med et 99,8 kW batteri og 800V lynopladning op til 240 kW. De har som standard 7 sæder og i GT-line varianten kan man tilkøbe Relaxion sæder på 2. sæderække, hvilket betyder at den har 6 sæder.

Bagagerumsvolumen for begge varianter er 333/828/2318 liter afhængig af hvor mange sæder, der er i brug.

RWD tilbyder en påhængsvægt på 900/450 kg og AWD tillader helt op til 2.500/750 kg.

Læs mere om KIA EV9 her

Foto: KIA

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet