fbpx
 
Categories Bilnyheder

Første møde med ID.7: Sådan vil Volkswagen kapre kunder i firmabilklassen

Posted on
Første møde med ID.7: Sådan vil Volkswagen kapre kunder i firmabilklassen

Ved en storstilet verdenspremiere vises Volkswagen ID.7 for første gang uden camouflage. Jeg er med til afsløringen i Stockholm, hvor et tydeligt stolt VW-team fortæller om den nye ID.-topmodel. Her er de tre ting, som Volkswagen mener gør elbilen til noget helt særligt.

Den danske afsløring af ID.7 sker på en central lokation i midten af Stockholm for den nordiske presse. På skærme i showroomet vises præsentationen fra andre lande, og det er tydeligt, at ID.7 er en verdensbil. I første omgang lanceres ID.7 i Europa og Kina og senere i Nordamerika.

Bilen er den foreløbige topmodel i ID.-modelprogrammet og har en række features, som løfter niveauet og lugter mere af premium. Den er optimeret til de lange ture og appellerer til firmabilkunder.

Jeg har spurgt produkt- og marketingfolk fra hovedkontoret, hvilke tre ting der gør netop denne ID.-model til noget særligt.

1 – Lang rækkevidde og hurtig opladning

VW ID.7 baseres på MEB-platformen, som også bruges til ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz, men har en væsentlig bedre rækkevidde. ID.7 kan køre op til 700 km (WLTP) på en enkelt opladning, hvilket skyldes en række nye tiltag.

For det første fås den med et større batteri på 86 kWh, som er det største til dato på MEB-platformen. Den fås også med et 77 kWh batteri, som giver en rækkevidde op til 615 km (WLTP).   

Derudover har Volkswagen optimeret drivlinjen og aerodynamikken. Fx er fronten i stor udstrækning helt lukket og sammen med en række andre detaljer giver det en cW-værdi på ned til 0,23 afhængig af udstyrsmodel.

Systemet består grundlæggende af en elmotor med en ydelse på 286 hk.

Lynladning kan ske med op til 200 kW på det store batteri og 170 kWh på det lille. AC opladning sker ved 11 kW. Et nyt termostyringssystem forbereder batteriet før et ladestop og starter automatisk på vejen til hver ladestation, når rutevejledning er aktiveret.

Rækkevidden gør ID.7 interessant i firmabilklassen og sammen med op til 200 kW lynladning, kan man både komme langt og lade hurtigt, hvilket er sød musik i en travl hverdag på farten for firmabilisten. Jeg forestiller mig at taxa-vognmænd også ser et potentiale i ID.7.

2 – Massage og klimatisering i forsæderne

I kabinen er kvalitetsindtrykket godt. Der er skruet op for materialelækkerheden med bløde og lækre overflader på instrumentbord og dørpaneler. Det er en væsentlig forbedring og lugter mere af den Volkswagen-kvalitet, vi har været vant til fra de fossile VW-modeller i den store klasse.

Man sidder godt på alle fem pladser i bilen – også ved bagsædet hvor mine 187 cm snildt går an. Gulvet ved bagsædet er næsten plant. Forsæderne yder god støtte og komfort og jeg tester sædemassagen i flere forskellige programmer, som uden tvivl minder om det, der er i dyre premiumbiler.

Sammen med massagen kan vælges programmer, der ændrer ambientebelysningen i kabinen, og sæderne har adaptiv klimatisering. Samlet set giver det en bedre oplevelse og komfort på de lange ture.

3 – Panoramatag med smart glas

Den nye ID.7 er 4.961 mm lang og akselafstanden er hele 2.966 mm. Det giver en særdeles rummelig kabine. Som ekstraudstyr fås et nyt panoramasoltag med intelligent glas, hvor glaslagene elektronisk kan ændres, så glastaget skifter fra at være matteret til gennemsigtig.

Glastaget bidrager til den rummelige oplevelse i kabinen, og smart glas er ikke set i den bilklasse før.

Af andre lækkerier i kabinen er bl.a. augmented reality-head-up-display som standardudstyr, intelligente luftdyser integreret i instrumentbrættet samt Travel Assist.

Travel assist overtager kontrollen med ID.7 ved hastigheder over 90 km/t og automatisk styrer afstanden til forankørende køretøjer og samtidig holde bilen i vognbanen. Hvis det ønskes, understøtter ID.7 også assisteret vognbaneskift på motorvej ved hjælp af Travel Assist.

Det digitale cockpit er integreret i instrumentbordet og en stor 15” infotainmentskærm har fået ny software samt flere funktioner. Ved præsentationen i Stockholm navigerer jeg rundt i menuen på skærmen, og den reagerer hurtigt. Grafikken er tydelig og let at aflæse.

Flere varianter på vej

ID.7 til det europæiske og nordamerikanske marked produceres på fabrikken i Emden, der også producerer ID.4 og ID.5.

Den introduceres på det danske marked i løbet af efteråret. Prisen er ikke på plads, men jeg gætter forsigtigt på 480.000 kr. for indstigningsmodellen.

En stationcar-version forventes introduceret i løbet af foråret 2024 og sportslige GTX varianter med firehjulstræk og andre stylingselementer ventes også.

Foto: Volkswagen

SE FLERE BILLEDER HER

9 kommentarer

9 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet