Har man ikke elbiler i sit model-program, er det måske knap så sjovt at være bilimportør i et land som Danmark, hvor langt de fleste vælger el.
Mazda i Danmark har ikke haft det store at diske op med på den front – men det billede ændrer sig nu.
Afløseren til Mazda6 bliver nemlig en stor hatchback på næsten 5 meter med masser af plads, mulighed for to batteristørrelser, flot udstyrs-niveau og en forventet frapris på 300.000 kr.
Den kan ses som konkurrent til bl.a. Volkswagen ID.7.

To batteristørrelser
Det mindste batteri på 68,8 kWh har en rækkevidde op til 479 km. Det kan lade op til 200 kW i en hurtiglader. AC opladning sker ved 11 kW. Det er de foreløbige tal, vi her kigger på, så det kan se anderledes ud i forbindelse med lanceringen i Danmark.
Et større batteri på 80 kWh har en rækkevidde op til 552 km. Grundet en anden batteritype, kan det ikke DC-lade ligeså hurtigt som det mindre batteri. Faktisk er der tale om en halvering i kW.
Det kan motivere til at vælge modellen med det mindre batteri, hvilket på mange måder ikke er helt dumt, for rigtig mange kan i virkeligheden sagtens klare sig med mindre men ender med at vælge større grundet rækkeviddeangst.
Merprisen for det store batteri forventer Mazda bliver 15.000 kr.

Masser af udstyr
Mazda6e kommer i en højt udstyret Takumi variant, hvor der bl.a. er panoramaglastag, varmepumpe, varme og ventilation i forsæderne, stort head-up display og alt i sikkerhedsudstyr.
En topmodel hedder Takumi Plus og koster 15.000 kr. mere. Den har brunt Nappalæder og ruskind som standard samt et andet glastag med rullegardin.
Første kig i kabinen giver indtryk af en veludstyret bil i flotte materialer. Der er rigtig god plads, og særligt benpladsen ved bagsædet imponerer.
Mazda forventer at kunne sælge 1.000 biler i 2025. Bilen kan opleves på Mazdas hjemmeside fra 18. marts hvor de endelige priser offentliggøres.
Foreløbigt er prisen 300.000 kr. og 15.000 kr. i merpris for topmodel samt 15.000 kr. mere for varianten med det store batteri.
Bilerne til Danmark bliver bygget fra april og de første kunder kan køre Mazda6e i Danmark til august.

Mazda havde inviteret en række medier og motorjournalister til præsentation af Mazda6e på deres kontor i Danmark. Bilen der blev vist frem var en pre-produktionsmodel, men viser hvordan den endelige serieproducerede bil vil tage sig ud en til en.
De tørre facts
- Mazda6e vejer lige under 2 tons og må trække 1.500 kg. Et elektrisk svingbart træk kan bestilles som ekstraudstyr.
- Mazda6e har baghjulstræk og 258 hk (245 i varianten med stort batteri. Den har samme moment på 320 Nm på begge varianter.
- Mazda6e får i 8 farver og standardfarven hvid er uden merpris mens metallak koster 10.000 kr.
- Mazda6e er udviklet i samarbejde med Mazdas kinesiske partner Changan og har en kinesisk søsterbil under navnet Deepal. Mazda fortæller, at udviklingen af Mazda6e er sket med involvering af japanske og europæiske ingeniører, og at bilen har en tydelig Mazda DNA i sine køreegenskaber.
- Mazda6e har som standard en automatisk hækspoiler, som kører op ved hastigheder over 90 km/t.
- Mazda6e fås udelukkende med 19” fælge.
- Mazda6e har et stort frunk på 70 liter.
- Mazda forventer at tilbyde 3 års garanti på bilen og 8 år på batteriet.