Toyota træder speederen i bud med en strøm af nyheder på elbilsfronten. Her er seneste nyt.
Ny elektrisk C-HR+
C-HR+ er baseret på konceptbilen, Compact SUV Concept, der blev vist på eCarExpo i Bella Centeret i oktober sidste år. Den er udviklet som elbil helt fra bunden efter Toyotas e-TNGA elbilplatform.
C-HR+ måler 4,52 meter i længden og tilbyder en rummelig kabine med en akselafstand på 2,75 meter – hele 11 cm mere end Toyota Corolla Cross. Bagagerummet rummer 416 liter, og interiøret byder på eksklusive materialer, trådløse mobilopladere og mulighed for separat klimastyring samt panoramaglastag.
Toyota tilbyder C-HR+ med to batteristørrelser: 57,7 kWh til forhjulstræk og 77 kWh til både for- og firehjulstræk. Den mest kraftfulde model yder hele 343 hk (252 kW) og accelererer fra 0 til 100 km/t på kun 5,2 sekunder. Forventet rækkevidde er op til 600 km (WLTP).
C-HR+ kommer med batteriforvarmer, energieffektiv varmepumpe og hurtigopladning på op til 150 kW. Sikkerheden er i top med Toyota Safety Sense, blind spot monitor og avanceret parkeringsassistent med 360-graders kamera.
Danmark bliver blandt de første lande til at få den nye C-HR+, som forventes hos forhandlerne ved årets udgang.

Ny og kraftigere Toyota bZ4X
Toyota bZ4X, der var Danmarks mest populære bilmodel i januar, kommer i en ny og markant forbedret udgave. Den nye version introduceres i Danmark til sensommeren og byder på større batterivalg, kraftigere motorer og hurtigere opladning.
Den nye bZ4X fås med to batteristørrelser: 57,7 kWh og 73,1 kWh. Den største batteripakke giver en forventet rækkevidde på op til 573 km (WLTP).
Motorydelsen er kraftigt opgraderet. Den mest kraftfulde firehjulstrukne udgave leverer nu hele 343 hk, hvilket gør den til en af Toyotas stærkeste modeller i Europa. Samtidig er den maksimale anhængervægt fordoblet til 1.500 kg i firehjulstrækkeren.
De højeste udstyrsvarianter får en 22 kW on-board charger, der halverer opladningstiden ved AC-ladning. Batteriforvarmeren, som kan styres manuelt eller automatisk via navigationen, sikrer hurtigere opladning ved lave temperaturer.
Udover de tekniske opgraderinger har Toyota givet bZ4X et slankere frontdesign og en opdateret kabine med en ny midterkonsol og en 14″ touchskærm som standard. Forbedringer i affjedring og karosseri øger komforten og reducerer støj under kørslen.
Toyota forventer at lancere den nye bZ4X i Danmark i sensommeren, hvor yderligere detaljer om udstyr og priser vil blive afsløret.

Toyota Urban Cruiser på vej til Danmark
Til efteråret får Danmark som et af de første lande i Europa Toyotas nyeste elbil, Urban Cruiser. Den kompakte SUV tilbyder et robust design, høj siddeposition og fleksibel indretning, der blandt andet inkluderer længdejusterbare bagsæder. Urban Cruiser kan allerede nu reserveres online.
Elbilen kommer med to batteristørrelser: et 49 kWh-batteri med op til 300 km rækkevidde (WLTP) og et større 61 kWh-batteri, der giver op til 400 km for den forhjulstrukne udgave og 350 km for den firehjulstrukne version. Begge batterier er af typen litium-jern-fosfat (LFP) og leveres med op til 10 års eller 1.000.000 km batterikapacitetsgaranti.
Toyota har designet Urban Cruiser til at være praktisk og komfortabel i hverdagen. Modellen byder blandt andet på en høj siddeposition, 40:20:40 splitbagsæder, et stilrent interiør og en rummelig kabine. Derudover er bilen udstyret med energibesparende varmepumpe og batteriforvarmer, hvilket sikrer optimal ydelse selv under kolde forhold.

Toyota FT-Me: Fremtidens mikro-elbil til storbyen
Denne kompakte mikro-elbil er designet til storbyer og fylder kun halvt så meget som en almindelig bil – og i nogle tilfælde endda en tredjedel.
FT-Me er Toyotas vision for fremtidens mikromobilitet og kan blive en gamechanger i tætbefolkede byer som København og Aarhus. Inspireret af Toyotas mobilitetsløsninger fra de Olympiske Lege er FT-Me skabt til at imødekomme moderne byboeres behov for fleksibel og bæredygtig transport.
Den to-personers elbil måler under 2,5 meter i længden og har et futuristisk design inspireret af en pilothjelm. Den kan styres udelukkende med hænderne, hvilket også gør den ideel for kørestolsbrugere uden behov for særlige tilpasninger.
FT-Me er ikke kun kompakt, men også ekstremt energieffektiv. Den bruger op til tre gange mindre energi end en typisk elbil og har avancerede solceller på taget, der kan give op til 30 kilometers rækkevidde – ofte nok til at dække en hel dags bykørsel uden behov for opladning.
Med FT-Me sætter Toyota fokus på bæredygtighed og mobilitet til alle – en lille bil med stor indflydelse på fremtidens bytrafik.

Foto: Toyota
toyota