fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Audi A3 Sportback

Posted on
Nyhed: Audi A3 Sportback

I 1996 grundlagde Audi med A3’eren segmentet for den kompakte premiumklasse. Nu kommer fjerde generation på markedet.

Karaktergivende design og lys

Når man kigger på den nye Audi A3 Sportback, ser man kompakte proportioner i et sportsligt design, der på fronten kendetegnes af den brede singleframe og de store luftindtag.

Et innovativt element er det digitale dagskørelys i Matrix-LEDforlygterne. Det består af et pixelområde med 3 x 5 LED-segmenter, som danner specielle lyssignaturer og gør, at man straks genkender A3’eren.

Det sportslige og eksklusive design videreføres også i kabinen med den nye gearvælger, dekorindlæg af aluminium eller kulfiber, markante dørhåndtag og et instrumentpanel i black panel-look.

For første gang anvendes der sædebetræk af genanvendte PET-flasker.

Digitaliserede visninger og betjening

Cockpittet i A3 Sportback omfatter velkendte elementer fra mærkets større modeller og er som standard udstyret med et 10,1” touchdisplay, som er integreret centralt i instrumentpanelet.

Det kan genkende indtastning af bogstaver med håndskrift, giver en akustisk tilbagemelding og har stemmestyring. Kombiinstrumentet, som føreren betjener via multifunktionsrattet, er også digitalt som standard.

I Plus-varianten er det på 12,3” og indeholder tre forskellige visninger, herunder en grafik med et sportsligt look. Som ekstraudstyr fås et head-up-display, som projicerer vigtige informationer i farve op på forruden.

Audi virtual cockpit kommer med ekstra funktioner som eksempelvis den store visning af navigationskortet.

Mere intensiv infotainment

MMI-betjeningskonceptet er baseret på tredje generation af den nye modulopbyggede infotainmentplatform. Den har en 10 gange højere processorhastighed end forgængeren, udfører alle opkoblingsopgaver, herunder telefoni og Audi connect-tjenester med LTE Advanced-hastighed, og har et integreret Wi-Fi-hotspot.

Man kan gemme individuelle indstillinger i op til seks forskellige brugerprofiler – lige fra klimareguleringen over sædets position til ofte benyttede navigationsdestinationer og ofte anvendte medier.

Den digitale radiomodtagelse DAB+ er standard, mens man som ekstraudstyr kan tilvælge online- eller hybridradio. Ruteguidningen er mere fleksibel og nemmere, idét f.eks. navigationen indeholder forudsigelser om udviklingen i trafiksituationen, satellitbilleder i høj opløsning fra Google Earth og detaljerede 3D-modeller fra mange europæiske storbyer.

Audi connect tilbyder POI’er med billeder, åbningstider og brugeranmeldelser, ligesom Car-to-X-tjenesterne også er en del af udbuddet af connect-tjenester. De hjælper med at lokalisere parkeringspladser langs vejen eller med at følge den grønne bølge via kommunikation med lyskrydsene, hvor dette er muligt.

Opkoblingen mellem A3 Sportback og en smartphone kan foretages via myAudi-appen, Apple CarPlay eller Android Auto (i lande hvor dette er muligt) samt via Audi phone box. Sidstnævnte kobler telefonen op til den udvendige antenne og oplader den induktivt.

Kultiverede motorer

I Europa starter den nye Audi A3 Sportback med tre forskellige motorvarianter – en 1.5 TFSI med 150 hk samt en 2.0 TDI med 116 hk (der ikke tages til Danmark) eller 150 hk.

De motorvarianter, der er tilgængelige ved lanceringen, har alle forhjulstræk, mens kraftoverføringen sker via en 6-trins manuel gearkasse eller den hurtigt skiftende 7-trins S tronic med en ny kompakt gearvælger.

Føreren styrer den automatiske gearkasse ved at trykke gearvælgeren frem og tilbage. Kort efter lanceringen udvider Audi udvalget af motorvarianter, der også kommer til at omfatte elektrificerede drivlinjer og versioner med quattro-firehjulstræk.

Fintunet undervogn

Undervognen på den nye A3 Sportback – med fireleddet bagaksel til motorer fra 150 hk – har en sportslig og afbalanceret opsætning og kombinerer kørekomfort og dynamik.

Som ekstraudstyr fås en undervogn med adaptiv støddæmperregulering, der samtidig omfatter en sænkning af karrosseriet på 10 mm. Her tilpasses hver enkelt støddæmper hele tiden til vejens tilstand, kørselssituationen og indstillingen i køredynamiksystemet Audi drive select – for at opnå en større spredning mellem yderst komfortabel cruising og adrætte køreegenskaber.

Med sportsundervognen, der er standard i forbindelse med S line-eksteriør og ellers er ekstraudstyr, er der klart fokus på sidstnævnte, og på grund af den strammere afstemning af fjedre og støddæmpere og sænkningen på 15 mm vil man opleve en mere direkte kontakt med vejbanen.

Gennemprøvede førerassistentsystemer

Ved hjælp af pre sense front, undvigeassistenten og vognbaneafvigelsesadvarslen hjælper A3 Sportback med at undgå ulykker med andre involverede trafikanter.

Et højt sikkerhedsniveau er en del af standardudstyret, mens man som ekstraudstyr kan tilvælge flere assistentsystemer som fx vognbaneskift- og udstigningsadvarslen samt assistenten til registrering af tværgående trafik bag og parkeringsassistenten.

Den adaptive kørselsassistent, som kendes fra større klasser, understøtter både ved længde- og tværføringen af bilen. Den holder hastigheden og afstanden til den forankørende og hjælper med vognbaneføringen ved hjælp af blide indgreb i det elektromekaniske styretøj. Det øger kørekomforten især på lange køreture.

Optimeret plads

Den nye A3 Sportback byder på mere plads og funktionalitet samtidig med kompakte udvendige mål.

Med en længde på 4,34 m og en bredde på 1,82 m uden spejle er den kompakte premiummodel vokset godt 3 cm i forhold til forgængeren, mens højden på 1,43 m og en akselafstand på 2,64 m er uforandrede.

Bagagerummet har en volumen på 380 til 1.200 l afhængigt af bagsædets position, og bagagerumsbunden kan placeres i forskellige niveauer. Som ekstraudstyr fås der en elektrisk bagklap, som også kan styres med en fodbevægelse.

Audi A3 Sportback i Danmark

Den nye Audi A3 Sportback introduceres i Danmark inden sommeren 2020. Der foreligger endnu ikke danske forbrugsangivelser og priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. 1.5 TFSI med 150 hk starter ved 28.900 euro i Tyskland.

Forbrugsangivelser for DK modeludvalg

1.5 TFSI med 150 hk
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 19,6-20,8 CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 111-116

2.0 TDI med 150 hk
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 25,6-27,0 CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 98-103

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: