fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Mercedes EQS

Posted on
Nyhed: Mercedes EQS

Et nyt elektrisk flagskib med stjerne på snuden ser nu dagens lys. Mercedes EQS er fjerde fuldelektriske model fra Mercedes-EQS. Den tyske luksus-sedan klarer hele 770 kilometer på en opladning.

Designet er tæt på den oprindelige konceptbil, hvor det sorte tag er trukket godt ned.

Mercedes EQS lanceres i første omgang i to udgaver: EQS 450+ med baghjulstræk og 333 hestekræfter samt EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og hele 525 hestekræfter.

Den officielle WLTP rækkevidde for EQS 450+ er opgivet til 770 kilometer på en fuld opladning. Det er bl.a. det aerodynamiske ‘one-bow’ design, som gør dette muligt. Cd-værdien er på 0,20 og det er, ifølge Mercedes, verdensrekorden som den mest aerodynamiske bil i produktion.

Batteriet har en nettokapacitet på 107,8 kWh og kan lades med en effekt på op til 200 kW. Dermed er det muligt at lade energi nok til op mod 300 kilometers kørsel på et kvarter, når man benytter en lynladestation. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.

Den nye EQS fås med helt nye og innovative udstyrsmuligheder, og det er blandt andet muligt at vælge automatiske komfortdøre. Når føreren nærmer sig bilen, kører bilens dørhåndtag ud – og førerdøren åbner automatisk og byder velkommen. Fra MBUX-systemet i kabinen er det desuden muligt for føreren at åbne og lukke bilens øvrige døre.

Kæmpe skærm i luksuskabinen

MBUX Hyperscreen er en stor og buet skærm, som smyger sig på tværs af instrumentpanelet fra stolpe til stolpe. Her er der tre skærme, som visuelt smelter sammen til én.

Forsædepassageren har sin egen 12,3″ OLED-skærm, som gør det muligt at styre et bredt udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner. Og hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren kigger på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk.      

De ekstremt kraftfulde DIGITAL LIGHT forlygter, som er forberedt til at kunne projektere symboler direkte på kørebanen, kendes også fra S- og den nye C-Klasse og understreger et banebrydende niveau af innovation, ligesom aktiv bagakselstyring sikrer overlegne køreegenskaber ved alle hastigheder.

Foto: Daimler AG

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet